4 צפייה בגלריה
הנסיכה הסעודית רימא בינת בנדר
הנסיכה הסעודית רימא בינת בנדר
הנסיכה הסעודית רימא בינת בנדר
(צילום: AFP)
על רקע הרחשים על הסכם שלום מתגבש בין ישראל לסעודיה, מגיעה התבטאות פומבית נדירה מצד משפחת המלוכה הסעודית, ודווקא מכיוון לא צפוי - קולורדו שבארצות הברית. זה קרה באספן, שם התראיינה הנסיכה רימא בינת בנדר אל סעוד, שגרירת סעודיה בארצות הברית, במסגרת אירוע של מכון מחקר מקומי.
"אנחנו רוצים לראות ישראל משגשגת", אמרה הנסיכה, "חזון 2030 מדבר על מזרח תיכון מאוחד, משולב, משגשג ובפעם האחרונה שבדקתי - ישראל הייתה שם. אנחנו רוצים כלכלת ים סוף משגשגת". דבריה נאמרו על רקע דבריו באולפן ynet של שר החוץ אלי כהן, לפיה יש חלון הזדמנויות להסכם עם סעודיה. "זה יקרה", הוא העריך.
השגרירת הסעודית אמרה כי המטרה של הממלכה היא "אינטגרציה" ולא "נורמליזציה" עם ישראל: "נורמליזציה זה שאתה יושב שם, ואני יושבת כאן, ואנחנו מתקיימים ביחד, אבל בנפרד. אינטגרציה פירושה שהאנשים שלנו משתפים פעולה, העסקים שלנו משתפים פעולה והנוער שלנו משגשג. אנחנו מדברים על מזרח תיכון משולב, מאוחד כמו גוש אירופה, שבו לכולנו יש זכויות ריבוניות ומדינות ריבוניות, אבל יש לנו אינטרס משותף".

4 צפייה בגלריה
רימא בינת בנדר
רימא בינת בנדר
"גישת ממשלת ישראל לפלסטינים - נוראית"
(צילום: EPA)
למרות הדברים היא גם הוסיפה שהמדיניות של ממשלת נתניהו כלפי הפלסטינים מסבכת את המאמצים להגיע לשלום אזורי. "הגישה הנוכחית של ממשלת ישראל בגדה המערבית היא כל-כך נוראית", אמרה וציינה במפורש את ההתנחלויות כ"בעייתיות" וכ"משהו שאנחנו מנסים לפתור".
הנסיכה, שהפכה לפני ארבע שנים לשגרירה הראשונה בתולדות סעודיה, היא מה שהממלכה רוצה להציג למערב. היא גדלה בארצות הברית, דוגלת בהעצמת נשים ופעלה רבות למתן הזדמנויות לנשים בסעודיה. לפני יותר מעשור התגרשה מבעלה, לאחר שנולדו להם שני ילדים.
בבית הלבן, שדוחף לאחרונה לפריצת דרך ביחסים בין ישראל וסעודיה, התייחסו אמש לדבריה של הנסיכה. דובר מחלקת המדינה, מתיו מילר, אמר בתדרוך היומי שלו: "העברנו את החששות שלנו לגבי ההתנחלויות והגדלת יחידות הדיור שם ישירות לממשלת ישראל, ואני סבור שהם יכולים להבין את ההשלכות הרחבות יותר".
4 צפייה בגלריה
הנסיכה הסעודית רימא בינת בנדר מצטלמת
הנסיכה הסעודית רימא בינת בנדר מצטלמת
סלפי עם נסיכה. עודדה נשים לצאת לעבודה
(צילום: טוויטר)
מילר הדגיש כי "נורמליזציה של היחסים בין ישראל לשכנותיה באזור ממשיכה להיות יעד עבור ארצות הברית. עם זאת, אנו מבינים את המכשולים הרבים, את הקשיים הרבים, בוודאי ביחס לסעודיה. אבל זה דבר חשוב ונמשיך לעבוד עליו. מזכיר המדינה בלינקן העלה זאת בשיחותיו כשהיה בסעודיה, ושוחח לאחר מכן עם ראש הממשלה נתניהו על כך".
ובכל זאת, בכנס באספן הביעה הנסיכה רימא בינת בנדר את מחויבותה האישית להגיע להסכם עם ישראל: "שום דבר לא יסב לי יותר הנאה מאשר להיות הדיפלומטית הראשונה של סעודיה בארצות הברית ולראות פתרון למשבר הפלסטיני-ישראלי, כי זה משבר שגזל ממני את אבי".
אביה של השגרירה, הנסיך בנדר בן סולטאן אל סעוד, שימש כשגריר סעודיה בוושינגטון במשך יותר משני עשורים ונחשב לאדריכל היחסים בין ישראל לסעודיה. "אני מתאבלת על 23 השנים האלה בהן היה שגריר", הסבירה. "אלה היו 23 שנים בהן הוא חי על מטוס. הוא הקדיש את חייו לפתרון המצב הזה".
4 צפייה בגלריה
הנסיכה הסעודית רימא בינת בנדר יחד עם דונלד טראמפ
הנסיכה הסעודית רימא בינת בנדר יחד עם דונלד טראמפ
לצד טראמפ, לאחר מינויה לשגרירה בארצות הברית
(צילום: טוויטר)
לדברי הנסיכה, ״אני חושבת שהקונפליקט נמשך כל כך הרבה זמן, שהחומות האלה נבנו פסיכולוגית ורגשית ככה שקשה מאוד להתגבר עליהן. תקראו לי נאיבית, אבל אני חושבת שהגיע הזמן שלאנשים יהיו אמונה ותקווה באנושות ויטפלו בקונפליקט ברוח הזו. כל פתרון לסכסוך צריך לבוא עם שלום שוויוני וחיים בכבוד עבור שני הצדדים. אני לא חושב שיש איזו אמא ישראלית שמתעוררת כל בוקר וחוגגת על כך שרקטות מגיעות. אני לא חושב שיש אמא פלסטינית אחת שחוגגת שבנה או בתה איבדו את חייהם בגלל הסכסוך הזה. עבר זמן רב מדי".
השגרירה הסעודית גם הודתה כי ריאד עובדת על פתיחה מחדש של השגרירות בטהרן בעקבות שיקום היחסים בין המדינות, בתיווך סיני. אך לדבריה, "אנחנו מתואמים בסופו של דבר עם מדיניות ארצות הברית". הנסיכה הגנה על המדיניות של הממלכה ואמרה כי "דיפלומטיה עם איראן מספקת דרך נוספת להורדת המתיחות באזור".
הנסיכה גם הגנה על מאמצי סעודיה לשלב מחדש את סוריה בעולם הערבי, והסבירה כי הממלכה בסך הכל משתמשת בערוצים הזמינים שבידיה כדי לספק סיוע הומניטרי למדינה מוכת הלחימה. "המלחמה בסוריה נמשכת כבר 12 שנים, שבהן זה לא רק אזור מלחמה - המדינה בהריסות. אסור לאפשר עוד מדינה נחשלת במזרח התיכון. אז השאלה היא מה עושים? וזה מה שאנחנו מנסים לפתור".