שר החוץ אלי כהן גינה הבוקר (ראשון) את האלימות בין המתנחלים לפלסטינים ליד הכפר אום ספא מצפון לרמאללה, שאירעה במהלך סוף השבוע, ואמר בריאיון לאולפן ynet כי "לא נקבל אלימות ולקיחת חוק לידיים, ומי שיעשה זאת צריך לעמוד לדין". עם זאת, כהן שוב ושוב התחמק מהשאלה אם מדובר בטרור, כפי שהגדירו זאת הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, ראש השב"כ רונן בר ומפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי: "זו פעילות שאין לה מקום וצריך לאכוף אותה, אך אי-אפשר לערוך השוואה בין שריפת רכבים, שכמובן לא צריכה לקרות, לבין רצח אנשים רק כי הם יהודים".
השר הבהיר כי הוא "מצפה מהקהילה הבינלאומית לפעול מול הרשות הפלסטינית שנותנת תמריצים לרצח של יהודים". לדבריו, "אותם רוצחים מקבלים תמריץ יותר גדול ככל שהם רוצחים יותר יהודים". הוא התייחס גם לכך שמתנחלים הציתו בתים ורכבים בתורמוס עיא, לאחר פיגוע הירי בעלי שם נרצחו ארבעה בני אדם, ואמר כי "מדינת ישראל הוכיחה שהיא באה חשבון עם כל מי שדם יהודי על ידיו - אבל מי שיסגור את החשבון זה צה"ל וכוחות הביטחון".
3 צפייה בגלריה
השר כהן: "לא נקבל לקיחת חוק לידיים". רכבים שהוצתו בתורמוס עיא
השר כהן: "לא נקבל לקיחת חוק לידיים". רכבים שהוצתו בתורמוס עיא
השר כהן: "לא נקבל לקיחת חוק לידיים". רכבים שהוצתו בתורמוס עיא
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
פעיל חיזבאללה נצפה באוהל של הארגון בצד הישראלי של הגבול עם לבנון, באזור הר דב
פעיל חיזבאללה נצפה באוהל של הארגון בצד הישראלי של הגבול עם לבנון, באזור הר דב
"לא נקבל שום הפרה, ונפעל בזמן שנכון לנו". תיעוד האוהלים והפעילים של חיזבאללה
על הקמת שני אוהלי חיזבאללה בהר דב, אותם מאיישים חמושים עשרות מטרים בתוך שטח ישראל, אמר השר כי "אנחנו נפעל בזמן שנכון מבחינתנו ולא נגרר לעיתוי שנוח לאחרים. אנחנו שומרים על הריבונות שלנו, נגיב - ולא נקבל שום הפרה".
כהן התייחס למאמר שכתב לעיתון הבריטי "טלגרף", שם ציין כי "שלטון האייתוללות מוביל מדיניות אלימה, ונחוש לטהר את המזרח התיכון מיהודים", ואמר ש"איראן היא סכנה גלובלית והמממנת הגדולה ביותר של טרור בעולם". לדבריו, "הסברתי לעולם שבמבצע 'מגן וחץ' לא נלחמנו מול הפלסטינים - אלא מול שלוחת איראן באזור".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, מוחמד בן סלמאן
בנימין נתניהו, מוחמד בן סלמאן
"הנורמליזציה תקרה, יש חלון הזדמנויות עד מרץ". נתניהו ובן סלמאן
(צילום: הדר יואביאן, רויטרס)
על נרמול היחסים עם סעודיה לאור המתיחות הביטחונית ביהודה ושומרון, אמר שר החוץ כי "הסעודים פחות רגישים לסוגייה הפלסטינית, ומה שמעניין אותם בעיקר זה הגנה מפני איראן". הוא הוסיף: "אני מעריך שהנורמליזציה תקרה, יש לנו חלון זמנים עד חודש מרץ, שבו כבר ייכנסו בארצות הברית למערכת בחירות".
"יש אינטרס משותף לערב הסעודית וישראל לעשות הסכם כדי להילחם בגרעין האיראני, להגביר את היציבות האזורית ולעשות שיתופי פעולה מדיניים וכלכליים", הוסיף השר כהן. "מקווה שנוכל לחתום על הנורמליזציה עם סודן גם בקרוב. הכל כבר סוכם, אך בעקבות מלחמת האזרחים שהחלה שם זה לא קרה".
שר החוץ התייחס גם למשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר כי "היו צריכים למשוך את כתבי האישום. ראינו אובססיביות, רדיפה והתנהלות רשלנית מאוד בניהול התיק". לדבריו, "כשרואים את ניהול התיקים עולות הרבה שאלות ותהיות. צריך לעשות בדק בית ולהימנע מרדיפה".