שר החוץ אלי כהן התייחס הבוקר (יום חמישי) ב-ynet live לדיווחים שהוכחשו נמרצות על-ידי הבית הלבן, שלפיהם חלה התקדמות במגעים שמנהלת ארצות הברית לנורמליזציה בין סעודיה לישראל. "אין עשן בלי אש", קבע. "זה בהישג יד. שלום עם סעודיה הוא רק עניין של זמן".
כהן פרסם אתמול מאמר בוול סטריט ג'ורנל, שבו טען כי אם ארה"ב תבטיח לסעודיה הגנה גרעינית ב"מודל דרום קוריאה" - היא לא תצטרך לפתח נשק גרעיני משל עצמה. היום הסביר כי השלום "בהישג יד" מכיוון שיש "אינטרס מובהק גם לאמריקנים וגם לסעודים". לדבריו, "האינטרס האמריקני נובע מכך שלביידן עצמו יש בחירות בשנה הבאה, והוא רוצה להגיע עם הישג מדיני. דבר נוסף שחשוב לאמריקנים הוא הכלכלה שלהם, והסכם עם סעודיה יוריד את מחירי האנרגיה ויתרום לה. הסעודים מצידם מחפשים מטריית הגנה מפני איראן; הם רואים את שיתוף הפעולה עם איחוד האמירויות בטיסות והסכמי סחר, ורוצים משהו דומה".
2 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן מסיבת עיתונאים ב מולדובה
שר החוץ אלי כהן מסיבת עיתונאים ב מולדובה
"אין עשן בלי אש, זה בהישג יד". שר החוץ
(צילום: EPA/DUMITRU DORU)

בהמשך הסביר שר החוץ כי לדעתו "מטריית ההגנה" שמקבל דרום קוריאה מארה"ב מפני צפון קוריאה מהווה פתרון "נכון" גם למצב עם המדינות המוסלמיות המתונות. עם זאת, הוא הסביר כי "לנו ולסעודיה יש הרבה יותר מאשר אויב משותף שזה איראן. יש לנו אפשרות לשיתופי פעולה כלכליים". הוא הוסיף כי "אפשר לפתור את הדברים ולהגיע לנוסחה שגם יהיה שלום וגם ביטחון ישראל יתחזק".
לדברי כהן, "אנחנו נמצאים בנקודת זמן שבה האינטרסים האמריקניים, הסעודיים והישראליים מתלכדים - ולכן ההסתכלות בדיווח, שדיברה על בין תשעה חודשים לשנה, היא נכונה גם בעיניי. זה בדיוק חלון הזמנים לפני שארה"ב נשאבת למערכת הבחירות. ולכן אני אומר ששלום עם סעודיה זה רק עניין של זמן".
2 צפייה בגלריה
יורש העצר מוחמד בן סלמאן
יורש העצר מוחמד בן סלמאן
"יש לנו הרבה יותר מאשר אויב משותף". בן סלמאן
(צילום: AFP/HO/SPA)
כהן התייחס גם לענייני השעה בישראל, וסירב להתחייב מפורשות שהממשלה תכבד פסיקות בג"ץ בנוגע לחוקי היסוד שעברו בכנסת על הנבצרות ועילת הסבירות. כהן, שחזר על המשוואה של הקואליציה שלפיה "הכנסת מכבדת פסיקות של בית משפט - והוא לא מתערב בחוקי יסוד", אמר כי "אנחנו רוצים לחיות בדמוקרטיה חזקה, שבה הכנסת מחוקקת ובית המשפט פועל לפי החוקים. בית המשפט לא מעל החוק, זה דבר מאוד חשוב". לבסוף הסכים לומר כי "אנחנו בממשלה מתכוונים לכבד את החלטות בית המשפט", בלי לפרט.
לדבריו, המשך החקיקה אמור להיות בהסכמות, אך "אם זה יהיה אך ורק בהסכמות - אז האופוזיציה לא תסכים לשום דבר ולא תהיה פשרה". לכן, אמר, "נחתור בנפש חפצה להסכמות, עד עכשיו נהגנו באחריות".
כהן הודה שהקשב העיקרי בממשלה הלך עד כה למהפכה המשפטית, אבל אמר כי הוא עוסק בעבודה של משרד החוץ - וכי "יש הישגים". בין השאר, טען כי הממשלה "הניחה את התשתית להסכם שלום עם סודן", שעדיין לא מיושם, והזכיר את החזרת משלחות הנוער לפולין.