בצעדים קטנים פסע היום (ב') ח' (63) לאתר הבנייה בקריית מוצקין שבו נקברה בעודה בחיים ליטל יעל מלניק (17). ח', שומר באתר בנייה סמוך, היה האחרון שראה את הנערה בחיים לצד מי שהואשם הבוקר ברציחתה בנסיבות מחמירות - אדוארד (אדי) קצ'ורה.
על פיסת העפר שבה נקברה הנערה נותר רק זר פרחים יבש שמישהו הניח לפני כמה שבועות. "אני עומד כאן והכול חוזר אליי", אומר ח' בשיחה עם ynet. "היא שכבה בתוך הבור מכוסה באדמה כשרק זרועות ידיה מהמרפק ומעלה היו מחוץ לאדמה", מדגים ח' בידיו את מנח ידיה של מלניק כפי שראה זאת בעיניו בתחילת אוקטובר. "אין יום ואין לילה שאני לא רואה את התמונה הזאת. חושב לעצמי, אולי יכולתי לעשות דברים אחרת. אבל באמת שלא הייתה לי סיבה לחשוד שאני רואה לפניי אדם שעומד לרצוח נערה צעירה".
4 צפייה בגלריה
ח', השומר באתר הבניה שהיה העד היחיד לרצח ליטל יעל מלניק ז"ל
ח', השומר באתר הבניה שהיה העד היחיד לרצח ליטל יעל מלניק ז"ל
"כל אחד מהם החזיק את חפירה ביד". ח' באתר הבנייה
(צילום: ליאור אל-חי )
4 צפייה בגלריה
אדוארד קצ'ורה בבית המשפט
אדוארד קצ'ורה בבית המשפט
ליטל יעל מלניק והנאשם ברציחתה אדוארד קצ'ורה
(צילום: שרון צור, באדיבות המשפחה )
ח', תושב אעבלין, נשוי ואב לחמישה ילדים וסב לנכדים, עובד שנים רבות מאוד כשומר באתרי בנייה מטעם חברת בנייה. "יש לי נכדים שחלקם מבוגר יותר מהילדה המסכנה הזאת שהוא רצח. אין לי מילים. אני לא יודע אפילו אם אני יכול לקרוא לאדם כזה בן אדם. זה גרוע מחיה".
יום שבת, 2 באוקטובר, שעת בוקר מוקדמת. מה אתה רואה? "ישבתי בעמדה שלי ושתיתי קפה. פתאום ראיתי זוג יוצא מתוך בית ספר שנמצא בשלבי בנייה, והולכים 200 מטרים, אבל אז חוזרים לתוך אותו מבנה. אחרי שעה, הם יצאו משם פעם נוספת והגיעו ביחד לערימת חול. לא יכולתי לזהות את הפנים שלו כי הוא היה עם כובע. הם קפצו מעל גדר. כל אחד מהם החזיק את חפירה ביד, אחד קצר ואחד ארוך. היה איתם תיק גב גדול".
ראית גבר ונערה הולכים בשבת עם את חפירה, זה לא עורר את חשדך? "לא עורר את חשדי שהולך לקרות כאן פשע כמו רצח. זה עורר את חשדי דווקא בדברים אחרים, כמו מחשבה שאולי באו לקבור כלב או להחביא נשק או סמים. לא היה שום סימן או משהו אפילו קטן שהולך לקרות כאן משהו שמתקשר לאלימות. הנערה גם לא נראתה מאוימת ופעלה כמי שמשתפת פעולה.
"כשהם התחילו לחפור איבדתי איתם קשר עין, ראיתי רק את החול מתעופף באוויר. ירדתי מהעמדה שלי ועליתי לקומה רביעית. שם ראיתי את הבחור עולה לנקודה שהיא קצת יותר גבוהה, ומתחיל לחפור בנקודה שנייה. אני מבין שהיה להם קשה לחפור בנקודה הראשונה והוא חיפש מקום נוח יותר. בנקודה השנייה הוא היה גלוי וראיתי אותו ואת הילדה במאה אחוז.
"ראיתי אותו חופר ואותה חופרת. אם מישהו מהם התעייף, השני המשיך. כך זה נמשך 10 דקות, רבע שעה. אלא שאז הם השאירו את התיק באותה הנקודה ועברו לחפור בנקודה שלישית. שניהם חפרו איזה רבע שעה, 20 דקות. בשלב מסוים היא התיישבה על החול. הוא הלך למזבלה ממול וחזר עם קרטון חום וקלקר לבן".
4 צפייה בגלריה
זר פרחים הונח במקום בו נרצחה ליטל יעל מלניק ז"ל
זר פרחים הונח במקום בו נרצחה ליטל יעל מלניק ז"ל
זר פרחים יבש שהונח בזירה
( צילום: ליאור אל-חי )
4 צפייה בגלריה
אתר הבניה בו נרצחה ליטל יעל מלניק ז"ל
אתר הבניה בו נרצחה ליטל יעל מלניק ז"ל
אתר הבנייה בקריית מוצקין
(צילום: ליאור אל חי )
מה חולף לך בראש? "חשבתי על משהו אחר לגמרי. זה השלב שחשבתי אולי זה זוג שבא לעשות כיף. המשכתי להסתכל וראיתי אותו מכניס אותה לתוך הבור שהם חפרו. היא פשוט ירדה לתוך הבור, הוא ירד איתה. חשבתי לעצמי מה יש לי להסתכל על זה וירדתי מהעמדה. אבל אז ראיתי אותו מטפס על הגדר בחזרה לבד".
בשלב הזה ראית את הנערה? "לא ראיתי אותה כבר. אותו ראיתי יוצא מפתח שהיה שם לבד ועוזב בהליכה. הוא גם לא נראה לחוץ כשהלך משם. התחלתי לחשוד שמשהו לא בסדר. הלכתי לשם בעצמי לנקודה איפה שהם חפרו. לא ראיתי כלום, אבל המשכתי עוד כמה מטרים קדימה ואז פתאום ראיתי את הילדה קבורה. כל הגוף שלה עם הראש היה מכוסה חול, הוא השאיר רק את המרפקים שלה וכפות הידיים בחוץ. היא כבר לא הייתה בחיים. כפות הידיים היו סגורות. ראיתי את הלק שהיה על ציפורניה. לא היה לכלוך על הידיים. כלום לא היה לה.
"התחלתי לחשוב עם עצמי מה אני יכול לעשות מה אני צריך לעשות ואז חזרתי לעמדה שלי כי השארתי את הטלפון בתוך החדר. התקשרתי ישר 100 למשטרה. בכל שנות חיי, זאת הייתה הפעם הראשונה שחייגתי 100 ולצערי זה קרה באירוע של רצח כל כך מזעזע של ילדה קטנה".

ח' סיפר עוד: "אמרתי לשוטרת שיש זוג שנכנס לאתר וראיתי שרק אחד יוצא משם לבד ויש לי חשד שקרה משהו לא טוב. הגיעה ניידת עם שוטר ושוטרת. לקחתי אותם למקום שבו הייתה הגופה. השוטרת שראתה את המראה הזה שאני ראיתי קיבלה שוק. זה מראה מחריד, זה דבר מזעזע. עד היום אני לא מצליח לצאת מהמראה הזה.
"זה רצח של ילדה חפה מפשע. אין לי מילים לתאר את מה שאני מרגיש מאז. את מה שראיתי אני אקח לקבר. אף אחד לא ייקח את זה ממני. בהמשך הבנתי שהאדם הזה גר מרחק לא גדול מכאן. הוא מכיר את המקום. הוא תכנן את המעשה. הוא ידע שבאתרים הסמוכים עובדים פלסטינים ומהכפרים ובחמישי שישי הם הולכים הביתה וחוזרים ביום ראשון. הוא קבר אותה במקום שאין גישה לשם. היו אולי מגלים את הגופה רק אחרי שהיה מתחיל לעלות ריח רע ואז היו חושדים כמובן בפועלים הפלסטינים".

"כל הזמן חושב אולי יכולתי לעשות משהו אחר"

לסיכום דבריו ציין ח': "במשך חודשיים עקבתי אחרי הדיווחים בתקשורת על החקירה. זה עניין אותי. חשבתי כל הזמן שיכול להיות שפספסתי, יכול להיות שיכולתי לעזור לה, אולי הייתי צריך להתנהג אחרת. אבל לא היה לי שום סימן שהייתי צריך לחשוד שזה עומד להיות רצח. הילדה הזאת שיתפה איתו פעולה. היא הייתה רגועה לגמרי. אם הייתי מרגיש שהוא הולך לפגוע בה, הייתי הולך לשם ונותן לו מכות, בלי חשבון.
"הייתי האחרון שראה את הילדה הזאת בחיים. אני מבקש למסור את התנחומים שלי למשפחה שלה. אני חושב כל הזמן אולי יכולתי לעשות משהו אחר, אבל באמת שלא הייתה לי סיבה לחשוב שהוא עומד לרצוח אותה".