רקטות לעבר אשקלון ולכיש, ותקיפת תגובה של צה"ל

ארבע רקטות שוגרו הלילה (בין שישי לשבת) משטח רצועת עזה לעבר ישראל, וצה"ל תקף בתגובה בעזה בשני גלים שונים והפציץ בין היתר אתר תת-קרקעי לייצור חומרי גלם עבור רקטות, אותו תיאר כאחד "הגדולים והחשובים" ברצועה. הרקטות שוגרו חצי יממה לאחר סיום ביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בישראל, ולראשונה מאז שנכנס יאיר לפיד לתפקיד ראש הממשלה. לא דווח על נפגעים בגוף או על נזק.
11 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל בעזה
תקיפת צה"ל בעזה
תקיפת צה"ל בעזה, הלילה
(צילום: AP)
11 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל ברצועת עזה
תקיפת צה"ל ברצועת עזה
פצצות ה"דרילרים" רגע לפני הפגיעה
כמו התקיפות, גם הרקטות שוגרו בשני גלים, כשמעט לפני השעה 01:00 שוגרו שתיים ואזעקות נשמעו באשקלון ובמועצה האזורית חוף אשקלון. מערכת כיפת ברזל יירטה אז רקטה אחת ורקטה נוספת התפוצצה בשטח פתוח. ב-04:45, נשמעה אזעקה במושב אחוזם שבמועצה האזורית לכיש. במקרה הזה שתי הרקטות התפוצצו בשטח פתוח.
במהלך תקיפת התגובה לפנות בוקר תועדו רגע לפני הפגיעה בקרקע שתי פצצות מיוחדות של חיל האוויר המכונות "דרילרים" – פצצות המיועדות לחדירה לעומק תת-קרקעי. על פי דובר צה"ל, תקיפת תקיפת האתר התת-קרקעי תקשה באופן משמעותי על ייצור הרקטות ברצועה.

בישראל מעריכים בשלב זה כי את הירי ביצעו פעילי טרור סוררים או פעילים מהג'יהאד האיסלאמי – בתגובה שמבטאת תסכול על ביקור ביידן בישראל ובסעודיה ועל תוצאות הביקור שמהוות התקרבות פומבית בין ירושלים לריאד. יחד עם זאת, בצה"ל רואים בחמאס אחראי לכל ירי מהרצועה ולכן היעדים שהותקפו שייכים לזרוע הצבאית של הארגון. לפי שעה, ההערכה בישראל היא שהירי מעזה לא יוביל להסלמה.

המפגש המתוח של ביידן ובן סלמאן

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן סיים אחר הצהריים ביקור מתוח למדי בסעודיה, אליה הגיע בטיסה ישירה מישראל. בניגוד לטקסים בישראל, עם נחיתתו אתמול של ביידן בג'דה לא נערך לו טקס רשמי. משם נסע הנשיא האמריקני לארמון המלך סלמאן, שם תועד נותן "כיף אגרוף" לבנו, יורש העצר מוחמד בן סלמאן – שאותו רצה להחרים עד לא מזמן.
11 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
הסתפקו רק בלחיצת אגרוף. ביידן ובן סלמאן
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
(צילום: רויטרס)
ביידן סיפר אמש כי במפגש עם בן סלמאן העלה את נושא רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י באיסטנבול. לדבריו, בן סלמאן אמר לו כי לא היה אחראי אישית בפרשת חשוקג'י. "אני אמרתי שחשבתי שהוא היה", הוסיף ביידן. גורם רשמי סעודי אמר היום כי בן סלמאן לא שתק, והשיב לו כי ארה"ב עשתה "טעויות דומות" כמו ההתעללות בעצורים בכלא אבו גרייב בעיראק. הוא גם שאל את ביידן מה עשו ארה"ב והעולם בתגובה להרג העיתונאית הפלסטינית-אמריקנית שירין אבו עאקלה.
למרות המתיחות הזו, בצהריים אמר ביידן בנאומו בפסגה בג'דה עם מנהיגי תשע מדינות ערביות – בהן איחוד האמירויות, ירדן, מצרים, עיראק, בחריין, עומאן וקטאר – כי "האזור הזה מאוחד היום יותר מאי פעם. ככל שנבנה עוד קשרים, נראה יותר תועלת שתצא מהם". הוא לא הזכיר ישירות את ישראל או את "הסכמי אברהם". לדבריו, "ארה"ב מחויבת להבטיח שלאיראן לעולם לא יהיה נשק גרעיני". הוא הצהיר עוד כי "לא נעזוב את האזור הזה ולא נשאיר ואקום שאליו ייכנסו רוסיה, סין או איראן".

הסכמים חדשים מול סעודיה, אבל ריאד מבהירה: נורמליזציה – אחרי פתרון שתי המדינות

ביקורו של ביידן נערך בצל תקווה בירושלים ובוושינגטון לקדם צעדי נורמליציה מול סעודיה, ואחד מהם אכן הוכרז על ידה: פתיחת השמיים לטיסות מישראל למזרח. בהמשך, בהודעה משותפת אמש של ארה"ב וסעודיה שאיגדה את כלל ההסכמים ביניהן תחת השם "הצהרת ג'דה", הוכרז כי סוכם כי כוח המשקיפים הרב-לאומי שהוצב באיים האסטרטגיים סנפיר וטיראן יעזוב אותם בסוף השנה - 40 שנים אחרי נסיגת ישראל מהם.

11 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
האיים נמצאים במצרי טיראן, המפרידים בין ים סוף ובין מפרץ אילת. ישראל נתנה את הסכמתה להעברת הפקחים מהאיים לשארם א-שייח תמורת התחייבות סעודית ולפיה היא תקבל על עצמה את ההתחייבויות בנספח הצבאי של הסכם השלום עם מצרים, לצד שמירה על חופש השיט במצרי טיראן. שר הביטחון בני גנץ אישר את המתווה הביטחוני של ההסכם כבר לפני שנה.
ההצהרה לא כללה הכרזה על טיסות ישירות מישראל לסעודיה על מנת לאפשר למוסלמים בארץ לעלות למכה לקיים את מצוות החג', אבל הסעודים מסרו כי הסוגיה נבחנת על ידם. הבוקר הבהיר שר במשרד החוץ הסעודי עאדל אל-ג'ובייר בריאיון לרשת CNN כי לא חל שינוי בעמדתה של סעודיה – וכי נורמליזציה עם ישראל תיתכן רק לאחר מימוש פתרון שתי המדינות. לדבריו, סעודיה דובקת ב"יוזמת השלום הערבית", ובמסגרת זאת עמדתה היא כי "שלום עם ישראל יגיע בסוף התהליך ולא בתחילתו".
שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן אל סעוד אמר כי הוא "לא מודע" לדיונים כלשהם על אודות ברית הגנה אזורית של מדינות המפרץ וישראל, וכי הנושא לא עלה במהלך ביקור ביידן. הוא הוסיף שפתיחת השמיים של סעודיה לחברות תעופה ישראליות לא תוביל לקשרים דיפלומטיים עם ישראל.

איום רחפנים איראני, והבהרה גם מהאמירויות: טהרן לא אויבת

אמש, במקביל לביקור ביידן בסעודיה, חשפה איראן חטיבת ספינות וצוללות ראשונה שלטענתה ניתן לשגר ממנה כטב"מים חמושים. "כל סוגי הכטב"מים המתקדמים שמפתחים הצבא והתעשיות הביטחוניות הוטסו מעל האוקיינוס ההודי להצגת יכולותיהם", אמרו בטלוויזיה באיראן, והציגו סרטונים של כטב"מים שממריאים מכלי שיט.
11 צפייה בגלריה
רחפנים של צבא איראן
רחפנים של צבא איראן
הכטב"מים שחשפה אתמול איראן באוקיינוס ההודי
(צילום: EPA/IRANIAN ARMY )
11 צפייה בגלריה
רחפנים של צבא איראן
רחפנים של צבא איראן
(צילום: EPA/IRANIAN ARMY )
11 צפייה בגלריה
רחפנים של צבא איראן
רחפנים של צבא איראן
(צילום: EPA/IRANIAN ARMY )
בינתיים, באיחוד האמירויות – לאחר שיחת זום בין מנהיגם לבין ביידן וראש הממשלה יאיר לפיד – דווקא מבהירים כי איראן אינה אויב. אנוור גרגש, יועצו הדיפלומטי של הנשיא מוחמד בן זאיד, אמר כי באמירויות לא מאמינים בגישה תוקפנית כלפי טהרן. "אנחנו לא מתכוונים להיות אויבים של אף מדינה באזור, במיוחד לא איראן. אנחנו תומכים בכל דבר שיגן עלינו, אבל לא נסמן כיעד מדינה שלישית", הוסיף, וציין כי באמירויות נמצאים בתהליך של שליחת שגריר לטהרן, "ובנייה מחדש של גשרים לאיראן".

הותר לפרסום: כוכבי יבקר במרוקו

הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, יגיע בשבוע הבא למרוקו – לביקור רשמי ראשון של רמטכ"ל במדינה. כך הותר היום לפרסום. הביקור ייערך כשברקע ישראל מקווה לגבש ברית אזורית נגד איראן. רק לאחרונה דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי הרמטכ"ל כוכבי השתתף במרץ האחרון בדיון חשאי בשארם א-שייח עם הרמטכ"ל הסעודי, בפגישה שבה נכחו בכירים מצה"ל ומצבאות ערב.
11 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
הרמטכ"ל כוכבי. ביקור רשמי ראשון במרוקו
(צילום: יריב כץ)

ליזה בת ה-4 נהרגה מטיל רוסי, רגע לאחר שתועדה דוחפת עגלה ורודה

מניין ההרוגים במתקפת הטילים הרוסית על העיר האוקראינית ויניציה, שהתרחשה ביום חמישי האחרון, עלה ל-23 – ויותר מ-100 בני אדם נפצעו. אתמול אישרו גורמים רשמיים באוקראינה כי בין ההרוגים במתקפה נמצאת גם ליזה דמטרייבה בת ה-4, שנולדה עם תסמונת דאון. אמה של ליזה, אירינה, נפצעה במתקפה באורח אנוש.
בבוקר המתקפה בוויניציה לקחה אירינה את בתה לתור אצל קלינאי תקשורת, שלימד את ליזה כיצד להגות את מילותיה הראשונות. זמן קצר לפני שמטח הטילים פגע בעיר, אירינה פרסמה סרטון בסטורי באינסטגרם שבו ליזה נראית כשהיא דוחפת בשמחה עגלת תינוק ורודה. בתוך כך, לפחות שלושה בני אדם נהרגו ו-15 נפצעו במתקפת טילים רוסית הלילה על העיר דניפרו שבמרכז אוקראינה. הבוקר, לפחות שניים נהרגו במתקפה על העיר הדרומית ניקופול.

מאות כבר מתו בגל החום הכבד באירופה

גל החום הכבד המשיך לפקוד היום חלקים נרחבים מדרום-מערב אירופה, זה היום השישי ברציפות, ובצרפת וספרד אלפי בני אדם נוספים נאלצו להתפנות מבתיהם בגלל שריפות. בבריטניה מתכנסת הממשלה לישיבת חירום, על רקע ההערכות שבימים שני ושלישי השבוע יירשמו שם טמפרטורות שכמותן לא נמדדו בממלכה מעולם. גל החום הנוכחי הוא השני שפוקד את דרום-מערב אירופה מאז תחילת הקיץ, והשבוע הוא הביא איתו שריפות ענק לפורטוגל, ספרד וצרפת, וחלקן נמשכות גם היום.
11 צפייה בגלריה
גל חום אירופה חוף בריטניה מרגייט
גל חום אירופה חוף בריטניה מרגייט
גל החום בבריטניה
(צילום: Gettyimages)
11 צפייה בגלריה
גל חום אירופה פורטוגל שריפה ב צפון המדינה
גל חום אירופה פורטוגל שריפה ב צפון המדינה
שריפה בפורטוגל
(צילום: EPA)
בספרד ובפורטוגל כבר קושרים מאות מקרי מוות שנרשמו בימים האחרונים לגל החום החריג. בספרד עדכן היום המכון הרפואי על שם קרלוס השלישי כי רופאים קשרים לגל החום 360 מקרי מוות, ובפורטוגל קשרו אליו 238 מקרי תמותה – רובם של אנשים מבוגרים ובעלי מחלות רקע.

בת 8 נפצעה קשה במהלך שיט על סירת בננה באילת

בת 8 נפגעה בצהריים בראשה במהלך שיט על סירת בננה באילת. היא פונתה במסוק במצב קשה לבית החולים סורוקה שבבאר שבע. במקרה אחר, בן 23 נפצע באורח בינוני בתאונה עם אופנוע ים סמוך לחוף נאמוס בכנרת. אנשי מד"א העניקו לו טיפול רפואי ראשוני, ופינו אותו כשהוא מעורפל הכרה לבית החולים פוריה.