נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הקדיש בצהריים (שבת) את סיום ביקורו בסעודיה לוועידת פסגה משותפת בעיר ג'דה עם מנהיגי תשע מדינות ערביות - בהן איחוד האמירויות, ירדן, מצרים, עיראק, בחריין, עומאן וקטאר. מבלי להזכיר כלל את ישראל או את "הסכמי אברהם", אמר ביידן בנאומו בפתח הוועידה כי "האזור הזה מאוחד היום יותר מאי פעם. ככל שנבנה עוד קשרים, נראה יותר תועלת שתצא מהם".
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן בפגישה עם מנהיגי המדינות הערביות
ג'ו ביידן בפגישה עם מנהיגי המדינות הערביות
ג'ו ביידן בפגישה עם מנהיגי המדינות הערביות
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן בפגישה עם מנהיגי המדינות הערביות
ג'ו ביידן בפגישה עם מנהיגי המדינות הערביות
ביידן לצד בן סלמאן ושאר מנהיגי מדינות ערב
(צילום: AP)
בהמשך דבריו הזכיר ביידן את איראן: "ארצות הברית מחויבת להבטיח שלאיראן לעולם לא יהיה נשק גרעיני", והצהיר כי "לא נעזוב את האזור הזה ולא נשאיר ואקום שאליו ייכנסו רוסיה, סין או איראן". הנשיא האמריקני גם הדגיש, בניגוד למדיניות האמריקנית בשנים האחרונות שהתרחקה מהמזרח התיכון, כי "ארה"ב מושקעת בבניית עתיד חיובי לאזור, בשותפות עם כולכם. היא לא הולכת לשום מקום".
לפני ביידן נשא דברים יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, שאמר כי "הפסגה מתקיימת על רקע התפתחויות אזוריות ובינלאומיות משמעותיות". בן סלמאן קרא לאיראן לשתף פעולה עם מדינות האזור ולקבל עליה לפעול במסגרת החוק הבינלאומי. בהמשך, הוא הביע את תקוותו שהפסגה הזאת תהווה בסיס לעידן חדש של שותפות אסטרטגית בין מדינות האזור וארה"ב.
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן בפגישה עם מנהיגי המדינות הערביות
ג'ו ביידן בפגישה עם מנהיגי המדינות הערביות
(צילום: רויטרס)

ביידן, נזכיר, הגיע אתמול לג'דה בטיסה ישירה מישראל - ובהמשך הודיע על שורת הסכמים ושבמסגרתם, בין היתר, שמי סעודיה ייפתחו לטיסות לישראל וממנה. בניגוד לטקסים בישראל, עם נחיתתו של ביידן בג'דה לא נערך לו טקס רשמי. משם נסע הנשיא האמריקני לארמון המלך סלמאן, שם תועד נותן "כיף אגרוף" לבנו, יורש העצר - שאותו רצה להחרים עד לא מזמן. ביידן הגיע לממלכה אחרי דברים חריפים שאמר עליה בעבר בשל רצח ג'מאל חשוקג'י, וכשברקע לחץ משתי המפלגות בארה"ב שיימנע משיתוף פעולה עם בן סלמאן, השליט בפועל של סעודיה.
גורם רשמי סעודי אמר במקביל לכינוס המנהיגים כי בן סלמאן אמר לביידן בפגישתם על רצח חשוקג'י כי "הממלכה תעשה הכל כדי למנוע מטעויות כאלה לקרות שוב", והוסיף כי "ארצות הברית עשתה טעויות דומות כמו ההתעללות בעצורים בכלא אבו גרייב בעיראק והגיבוי שניתן להרג העיתונאית הפלסטינית-אמריקנית שירין אבו עאקלה".
מלך ירדן, עבדאללה השני, אמר בוועידה כי שיתוף פעולה כלכלי בין מדינות האזור חייב לכלול גם את הרשות הפלסטינית, וכי "לא יהיה ביטחון ושגשוג באזור ללא פתרון לסוגיה הפלסטינית שיכלול הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67' לצידה של ישראל".
אמיר קטאר, השייח תמים בן חמד, התייחס גם הוא לישראל ואמר כי "הסכנה שהמזרח התיכון מתמודד איתה, על רקע המתחים הבינלאומיים, מחייבת מציאת פתרון ארוך טווח לסוגיה הפלסטינית. הסוגיה הזו היא אחד ממקורות המתח וחוסר היציבות באזור, ותמשיך להיות כזו כל עוד ישראל תמשיך להפר את החוק הבינלאומי, לבנות בהתנחלויות, לשנות את אופיה של ירושלים ולהמשיך את המצור שהיא מטילה על רצועת עזה. מדינות ערב, למרות מחלוקות ביניהם, הסכימו פה אחד על יוזמת שלום ערבית. זה לא נכון לנטוש אותה רק בגלל שישראל מסרבת לה".
5 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן והמלך עבדאללה
מוחמד בן סלמאן והמלך עבדאללה
המלך עבדאללה מתקבל בסעודיה
(צילום: רויטרס)
לפני כינוס הפסגה, הבהיר שר החוץ הסעודי עאדל אל-ג'ובייר בריאיון לרשת CNN כי לא חל שינוי בעמדתה של סעודיה - וכי נורמליזציה עם ישראל תיתכן רק לאחר מימוש פתרון שתי המדינות. לדבריו, סעודיה תומכת ב"יוזמת השלום הערבית", ובמסגרת זאת עמדתה היא כי "שלום עם ישראל יגיע בסוף התהליך ולא בתחילתו".
באשר לחתימתן של כמה ממדינות ערב על "הסכמי אברהם" עם מדינת ישראל, אמר אל-ג'ובייר כי מדובר בהחלטות עצמאיות של מדינות ערביות. כשנשאל אם גם סעודיה צפויה להצטרף להסכמים הללו, השיב: "אנחנו הבהרנו כי אנחנו צריכים שיהיה תהליך, שבמסגרתו תמומש יוזמת השלום הערבית. אנחנו מחויבים לפתרון שתי המדינות וזו דרישתנו לשלום". אל-ג'ובייר הדגיש כי השלום עם ישראל הוא "החלטה אסטרטגית" - אך כי ישנן דרישות מסוימות שצריכות להיענות לפני שהחלטה זו תצא לפועל.
בהודעה המשותפת של ארה"ב וסעודיה שאיגדה את כלל ההסכמים תחת השם "הצהרת ג'דה" היה גם סעיף שכותרתו "סוגיות ישראליות-פלסטיניות", ובו נכתב כי "שני הצדדים הדגישו את מחויבותם המתמשכת לפתרון שתי המדינות, שבו מדינה פלסטינית ריבונית ורציפה חיה זה לצד זה בשלום ובביטחון עם ישראל, כדרך היחידה לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני, בהתאם לפרמטרים המוכרים ברמה הבינלאומית וליוזמת השלום הערבית".
עוד נכתב כי "המנהיגים ציינו את נחישותם לשמור על תיאום הדוק במאמצים לעודד את הצדדים להביע - באמצעות מדיניות ופעולות - את מחויבותם לפתרון שתי המדינות. ארצות הברית וסעודיה מברכות על כל המאמצים התורמים להשגת שלום צודק ומקיף באזור".
במסגרת אותה הצהרה סוכם גם כי כוח המשקיפים הרב-לאומי שהוצב באיים האסטרטגיים סנפיר וטיראן יעזוב אותם בסוף השנה - 40 שנים אחרי נסיגת ישראל מהם. האיים נמצאים במצרי טיראן, המפרידים בין ים סוף ובין מפרץ אילת. ישראל נתנה את הסכמתה להעברת הפקחים מהאיים לשארם א-שייח תמורת התחייבות סעודית ולפיה היא תקבל על עצמה את ההתחייבויות בנספח הצבאי של הסכם השלום עם מצרים, לצד שמירה על חופש השיט במצרי טיראן. שר הביטחון בני גנץ אישר את המתווה הביטחוני של ההסכם כבר לפני שנה.
חסימת מצרי טיראן על ידי המצרים, ב-1956 וב-1967, הובילה למבצע קדש ולמלחמת ששת הימים. בשני המקרים איי סנפיר וטיראן (בשמו העברי יוטבת) נכבשו על ידי ישראל. ב-1982, וכחלק מהסכמי קמפ דיוויד, האיים עברו לשליטת מצרים. במקור הם היו למעשה שייכים לסעודיה, והוחכרו למצרים עם סיום מלחמת העצמאות. לאחר דיונים ארוכים, הסכימו המצרים ב-2017 להחזרתם לסעודיה.
לפי ההודעה האמריקנית, שאת עיקריה הקריא ביידן בנאומו אתמול, מעט אחרי הסכמי קמפ דיוויד הכוחות האמריקניים החלו לשמש כמשקיפים באיים, כחלק מכוח רב לאומי ובעקבות ההסכמים שנחתמו בין ישראל למצרים. ביידן הזכיר כי חמישה אמריקנים נהרגו באי לפני שנתיים, בהתרסקות מסוק.
על פי ההחלטה הושגו הסכמים על ביטול כוח המשקיפים ופיתוח התיירות באזור, וסעודיה הסכימה לשמר את כל ההסכמים הקיימים. ביידן בירך על ההסכם, שעליו דנו במשך חודשים ארוכים, והאמריקנים אמרו כי הוא לוקח בחשבון את האינטרסים של כל הצדדים הנוגעים בדבר, כולל ישראל. כוח שמירת השלום, כולל הלוחמים האמריקנים, יעזוב את טיראן וסנפיר בסוף השנה.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
ביידן נפגש עם מוחמד בן סלמאן
(צילום: רויטרס)
בהודעה נכתב כי ביידן בירך גם על ההסכם לפתיחת שמי סעודיה לטיסות לישראל וממנה. "זה דבר גדול, לא רק סימבולית", הוסיף בנאומו. הוא גם בירך על "צעדים שעדיין בדיונים הנוגעים לטיסות ישירות מישראל לג'דה בשנה הבאה, לטובת קיום מצוות החג', בחברות תעופה שיקבלו אישורים לכך". בימים האחרונים פורסמו דיווחים לפיהם הסעודים יאפשרו למוסלמים להגיע בטיסות שכר למכה לקיום החג', אבל לפי ההודעה הדבר עדיין לא אושר סופית.
פרט להסכם לעזיבת כוח המשקיפים ולפתיחת שמי סעודיה לטיסות לישראל וממנה, הודיעו האמריקנים כי הושגו הסכמים עם הסעודים גם בנוגע להארכת הפסקת האש במלחמה בתימן, וכן לשיתוף פעולה בנושאי טכנולוגיה, סייבר, בריאות ואנרגיה ירוקה.
הנושא המרכזי הוא כמובן הנפט, על רקע עליית המחירים בעקבות המלחמה באוקראינה. בהודעה האמריקנית נכתב כי "סעודיה התחייבה לתמיכה באיזון שוק הנפט העולמי לטובת צמיחה כלכלית. ארצות הברית בירכה על העלאת תפוקת הנפט ביולי ובאוגוסט ב-50% יותר מהתכנון המקורי. הצעדים הללו וצעדים נוספים שאנחנו מצפים שייעשו בשבועות הקרובים יסייעו בייצוב השווקים".