5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
מפלגתו של לפיד: "החלטה שפוגעת בזכויות חברי הכנסת ומנוגדת לדין"
(צילום: רפי קוץ)
במפלגתו של ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד, יש עתיד, זועמים על תכנון הקואליציה העתידית להפעיל את סעיף 98 לתקנות הכנסת, שיגביל זמני דיבור בדיוני חקיקה בכנסת, ושיגרו מכתב בסוף השבוע האחרון בטענה שאין הצדקה להפעלת הסעיף, מאחר ואפילו לא נחשפו ההסכמים הקואליציונים הממחישים את דחיפות החקיקה.
במכתב, ששלחו ליו"ר הכנסת יריב לוין, ליועמ"שית הכנסת שגית אפיק וליו"ר הוועדה המסדרת יואב קיש, הוסיפו כי מדובר בשורת מהלכי חקיקה משמעותיים הדורשת דיון מעמיק ובחינת ההשלכות. "החלטה שאין לה תקדים, שפוגעת פגיעה קשה בזכויות חברי הכנסת, ועל כן היא מנוגדת לדין", כתבו ממפלגתו של יאיר לפיד.
5 צפייה בגלריה
הקואליציה העתידית רוצה להפעיל את סעיף 98 כדי להעביר את הצעות החוק. בן גביר, נתניהו ודרעי
הקואליציה העתידית רוצה להפעיל את סעיף 98 כדי להעביר את הצעות החוק. בן גביר, נתניהו ודרעי
הקואליציה העתידית רוצה להפעיל את סעיף 98 כדי להעביר את הצעות החוק. בן גביר, נתניהו ודרעי
(צילום: עמית שאבי,אלכס קולומויסקי, אבי מועלם)
הפעלת סעיף 98, שלפיו לא ייערכו יותר משלוש הצבעות שמיות לכל צד, נועד כדי לבלום את העיכובים בהליכי החקיקה שתנסה האופוזיציה העתידית לבצע. כך יוכלו חברי הגוש בראשות ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו להעביר את שלוש הצעות החוק שקידמו בשבוע שעבר.
יועמ"שית הכנסת השיבה לפניית יש עתיד בעניין הפעלת הסעיף, וציינה כי הוועדה המסדרת אישרה את הפעלתו באופן רך ומוגבל. בפועל, הסעיף יהיה בתוקף בעניין קציבת מספר ההצבעות השמיות בלבד, ורק במסגרת התיקון לחוק הקובע את מספר חברי הכנסת שרשאים להתפצל מסיעה - ולא בחוקים נוספים.
בעניין עיתוי הפעלת הסעיף, ציינה אפיק כי "אכן הכנסת אינה מרבה לחוקק לפני כינון הממשלה, ואולם לא ניתן למנוע ממנה לפעול ולקבל החלטות גם בתקופה זו". אפיק הוסיפה כי "גם הממשלה מציגה את עמדתה בעניינן של הצעות אלה במליאה ובוועדות הכנסת, אך הרוב שבו התקבלו הצעות החוק עד כה מצביע בשלב זה על רוב חברי הכנסת שמעוניינים בהמשך החקיקה, למרות עמדתה של הממשלה".
יועמ"שית הכנסת, נזכיר, אמרה לחברי הקואליציה העתידית כי אין הצדקה לשימוש בסעיף 98, שתכליתו לאפשר את כינוס המליאה באירועים חריגים. קיש אמר מנגד כי הוא רוצה להימנע מפיליבסטרים כמו זה שעשה גדעון סער ביום חמישי - ולכן מפעיל את נוהל 98. לדבריו, "אנחנו באירוע מורכב, אנחנו בחנוכה ואנחנו בממשלת מעבר שפועלת בניגוד לכנסת".
חודש וחצי לאחר הבחירות צפוי השבוע נתניהו להודיע לנשיא המדינה, יצחק הרצוג, שהצליח להרכיב ממשלה. לנתניהו נותרו ארבעה ימים בלבד – עד יום רביעי בחצות – להכריז "עלה בידי".
5 צפייה בגלריה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
צפוי להודיע להרצוג ביום שלישי כי הצליח להרכיב ממשלה. נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ')
ההסכמים הקואליציוניים עדיין לא הושלמו ולא פורסמו, אבל נתניהו מתכוון להודיע לנשיא שהצליח להרכיב ממשלה, גם אם כל ההסכמים לא יהיו סגורים וגם אם לא יצליח להעביר את כל תיקוני החקיקה בכנסת לצורך הקמת הממשלה. גורם בליכוד, המעורה במו"מ הקואליציוני אמר אמש: "נתניהו מתכנן להודיע כבר ביום שלישי הקרוב לנשיא המדינה כי הצליח במלאכת הרכבת הממשלה".
מרגע ההודעה לנשיא יהיו לנתניהו עוד שבעה ימים לכל היותר כדי להשביע ממשלה. בשל תיקוני החקיקה וחלוקת התיקים לחברי סיעת הליכוד – השבעת הממשלה תידחה ותיערך רק בשבוע הבא.
בינתיים הצליחה הקואליציה המיועדת להעביר בקריאה ראשונה את הצעת חוק כשירות השרים, שנודעה כ"חוק דרעי-סמוטריץ'". מדובר במיזוג של הצעת החוק למינוי שרים נוספים במשרדים ממשלתיים ותיקון חוק יסוד: הממשלה, כך שלא יהיה ניתן להטיל קלון על נבחר ציבור שנידון למאסר על תנאי.
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בעימות מול קובי שבתאי בכנסת
איתמר בן גביר בעימות מול קובי שבתאי בכנסת
"שר שאינו יכול להתוות מדיניות הוא סוג של עציץ". בן גביר והמפכ"ל שבתאי
(צילום: עמית שאבי)
היום יימשכו הדיונים לקראת הצבעה בקריאה ראשונה על השינוי בפקודת המשטרה, שמציע להעניק סמכויות שהיו בידי המשטרה לשר לביטחון לאומי המיועד, ח"כ איתמר בן גביר. מדובר בהצעת החוק המורכבת מבין השלוש, שככל הנראה תידרש לעבור שינויים בשל הביקורת שנשמעה מצד גורמים בדיונים, ביניהם מפכ"ל המשטרה ויועמ"ש המשטרה, שטענו שהם לא רואים צורך בשינויים שמבקש ח"כ בן גביר ושבמצב הנוכחי כבר יש לשר די סמכויות במשטרה.
אמש הודיע בן גביר שהשינוי שהוא מוכן לקבל הוא לגבי הסעיף בחוק העוסק בקביעת מדיניות באשר להעמדה לדין, אך הוא מתכוון להשאיר את הסעיף המקנה לו שליטה על מדיניות חקירות המשטרה. "שר שאינו יכול להתוות מדיניות, הוא סוג של עציץ", אמר.
הכנסת לא אמורה לעבוד בימי ראשון, ובכלל בחג החנוכה פעילות הכנסת לאורך השנים הייתה מצומצמת מאוד. כדי להמשיך בבליץ החקיקה ולהספיק להעביר את שלוש הצעות החוק טרם השבעת הממשלה, בוועדה המסדרת בראשות ח"כ יואב קיש הוחלט כי בשלושת הימים הקרובים דיוני המליאה ייערכו בין השעות 10:00 ל-15:00.