בתקווה חדשה ובליכוד מכחישים את חשיפת ynet ו"ידיעת אחרונות" על המגעים בין המפלגות, אך המערכת הפוליטית סוערת סביב מה שנראה כאחד המשברים החמורים שעברה הקואליציה עד כה.
בזמן שראש הממשלה נפתלי בנט מכנס את ראשי הקואליציה בניסיון להגיע להסכמות, חברת הכנסת שרן השכל מתקווה חדשה טענה הבוקר (רביעי) בריאיון לאולפן ynet כי "כל שבוע יש סיפור אחר - ולאנשים מסוימים יש אינטרסים להפיץ פייקים כאלה ואחרים. תקווה חדשה היא הסיעה הכי יציבה בקואליציה ועומדת מאחורי המילה שלה".
3 צפייה בגלריה
נתניהו בהצהרה לתקשורת
נתניהו בהצהרה לתקשורת
מגעים למפץ פוליטי? סער, נתניהו ובנט
(צילום: עמית שאבי,רוייטרס )
כשנשאלה על חוק יו"ש, שמחיל את הדין הפלילי באזור ועובר מדי 5 שנים כתקנה כבר מאז 1967, אמרה כי לא מדובר ב"הצבעה טכנית", והדגישה: "לחוק יש משמעויות מרחיקות לכת. בלעדיו תהיה אנרכיה. זה לא חוק שאנחנו בוחרים בו, בניגוד למשל לחוק שנאשם בפלילים לא ירכיב ממשלה שבגלל המציאות הפוליטית אנחנו לא מצליחים להעביר".
עם זאת, השכל הודתה: "יש פה משבר. ברור ומובן מאליו שראש הממשלה יזמן את חברי הקואליציה כדי לפתור אותו. גם בנט ולפיד מבינים מה יקרה אם החוק הזה לא יעבור, ואני ממש מקווה שהמשבר ייפתר ונצליח להעביר את החוק. טוב שבנט זימן את חברי הקואליציה כדי למצוא פתרון".
"לא התקיים שום משא ומתן עם הליכוד", הדגישה השכל, חרף הפרסומים. "אנחנו מחויבים לקואליציה הזו. הצלחנו להרכיב קואליציה חלופית למרות שאף אחד לא האמין בנו. בכל שבוע מישהו מפיץ פייק ניוז עלינו".
כשנשאלה אם היא לא חוששת שיו"ר מפלגתה גדעון סער, או השר זאב אלקין מטעמו, פועלים מאחורי גבה - השיבה: "סיעת תקווה חדשה הוכיחה שהיא הכי יציבה ומאוחדת. היא יצרה את כל הדבר הזה".
3 צפייה בגלריה
קארין אלהרר
קארין אלהרר
"שומעת כבר שנה שאנחנו בדרך לבחירות". אלהרר
(צילום: יואב דודקביץ')
השכל מחתה על כך שההסכמים הקואליציוניים מול תקווה חדשה לא קוימו, לדבריה, בין היתר בחוק הקנאביס הרפואי שניסתה להעביר או חוק הנאשם בפלילים - אך הדגישה: "אנחנו לא מציבים אולטימטום על דברים שהובטחו בהסכמים האלה. מדובר פה בעניין בסיסי, של תפקוד של מדינה שלמה. אם ההחוק הזה לא יעבור, מדינת ישראל תיכנס למצב של כאוס וחוסר יציבות".
בחוות דעת של המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, אביטל סומפולינסקי, הודגשו ההשלכות האפשריות של פקיעת חוק יו"ש - ובין היתר נכתב כי "מצב של היעדר הסדרה משפטית של סמכויות רשויות המדינה כלפי יו"ש יוצר השלכות רוחב גם לגבי ניהול המערכת המשפטית הישראלית בישראל". לדבריה, "לא לחינם ראתה לנכון הממשלה להתקין את תקנות שעת החירום הללו כבר בשנת 1967, עוד בטרם החלה ההתיישבות הישראלית ביו"ש. על כן קשה מאוד לתאר את ניהול האזור ללא שהתקנות הללו בתוקף".
בין היתר תיארה סומפולינסקי כי ישראל לא תוכל להחזיק אסירים ביטחוניים בבתי הכלא בשטחה. כיום כלואים בישראל יותר מ-3,500 אסירים ביטחוניים שהורשעו בעבירות טרור, ואם התקנות יפקעו - יהיה על ישראל למצוא לכך פתרון. מלבד זאת, "יהיה קושי משמעותי ביותר" להעמיד לדין ישראלים שיבצעו עבירות פליליות ביו"ש. "אמנם קיימת מערכת פלילית באזור הנשענת על הדין הפלילי הירדני ועל תחיקת הביטחון, אך קיימים פערים בין מערכות הדיונים הללו במספר רב של היבטים", נכתב.
ח"כ השכל התייחסה לכך והבהירה: "אני חושבת שגדעון סער העביר את זה בצורה הפשוטה ביותר, מי שלא מעוניין בקיום הקןואליציה הזו, יצביע נגד החוק הזה. אנחנו לא מדברים על דברים שתקווה חדשה רוצה, אנחנו מדברים פה על הסדר הציבורי".

קרעי: "הממשלה בסוף דרכה"

חבר הכנסת שלמה קרעי, מנגד, לא הכחיש את המשא ומתן - אך אמר לאולפן ynet כי "גם אם הייתי יודע על משהו כזה, לא הייתי משתף אתכם בזה. אני יכול לומר שאלה שנבחרו בקולות הימין צריכים להחזיר את המנדטים לימין. הם עשו דבר חמור מאוד, ואנחנו רואים שהממשלה הזו לא מצליחה להעביר חוקים ועוברת כל כך הרבה משברים".
3 צפייה בגלריה
ח"כ שלמה קרעי
ח"כ שלמה קרעי
"אם קמה ממשלת ימין - היא צריכה להיות מחויבת למאבקים". ח"כ קרעי
(צילום: אבי מועלם)
"קראנו לכולם לחזור", הדגיש קרעי כשנשאל אם מתחת לפני השטח מתנהלים מגעים בין סער לליכוד. הוא טען: "כולם מדברים איתנו, הם מתרוצצים כמו עכברים בספינה טובעת, הממשלה הגיעה לסוף דרכה. אנחנו לא נקים ממשלה שלא תתבסס על קווי היסוד שלנו בראשות נתניהו, על הרפורמות שאנחנו רוצים להעביר, על אידאולוגיות של הימין, לתקן את מה שהממשלה הזו הרסה. אם קמה ממשלת ימין עכשיו, היא צריכה להיות מחויבת למאבקים".
"סער כרגע מתנהל ללא בסיס תומכים", טען קרעי, על רקע סקרי המנדטים שחוזים לתקווה חדשה מפלה בבחירות אפשריות. "תקווה חדשה היא כרגע מפלגה ללא בסיס. אני מעריך שכשנתחיל להצביע על חוק לפיזור הכנסת, אולי הוא יבין - כי טיפש הוא לא, עם כל השנאה שלו לנתניהו. הוא מבין שאין עתיד לממשלה, זה קרקס ולא ממשלה. כדי להבטיח את העתיד הפוליטי שלו, הוא חייב לעשות משהו, להגיד חטאתי, עוויתי ופשעתי, ולחזור לימין. אם הוא לא עושה דבר כזה, נלך לבחירות והוא יימחק מהמפה הפוליטית".
שרת האנרגיה, קארין אלהרר, אמרה באולפן ynet כי "אני שומעת כבר שנה על משבר ועל כותרות 'בדרך לבחירות'. איך נאמר בעדינות? לא היו בחירות עדיין, ואני חושבת שלא יהיו בזמן הקרוב". כשנשאלה על המשברים התכופים בקואליציה השיבה: "יש ממשלה שמורכבת ממנעד רחב של מפלגות - מהמפלגות הערביות ועד מפלגות הימין. יש לא מעט חילוקי דעות, אבל בסוף מגיעים להסכמות. אני מציע לכל המספידים להמתין, לנשום רגע".

"יש מחויבות גדולה מאוד של חברי הקואליציה להמשיך בקיום הממשלה הזו", הדגישה אלהרר, על רקע דברי סער שלפיהם ההצבעה על חוק יו"ש תוכיח אם חברי הכנסת אכן רוצים בקיום הקואליציה. "אני רואה בכל ישיבת ממשלה את המחויבות של כולם לעבוד".
האם תקווה חדשה איתכם? "אני מאמינה שכן. כל ראשי מפלגות הקואליציה מחויבים להמשך קיומה של הממשלה. במשבר הנקודתי הזה יש חילוקי דעות, ואני מאמינה שהם ייפתרו".