2 צפייה בגלריה
לא תשתתף בטקס יום הזיכרון. מאי גולן
לא תשתתף בטקס יום הזיכרון. מאי גולן
לא תשתתף בטקס יום הזיכרון. מאי גולן
(צילום: מוטי קמחי )
מאי גולן, שמכהנת כשרה בלי תיק בממשלה ומועמדת לתפקיד הקונסולית בניו יורק, הודיעה הבוקר (יום שישי) בטוויטר שלא תשתתף בטקס יום הזיכרון בבית העלמין בראשון לציון. גולן, שנגד הגעתה לטקס היו מחאות רבות של משפחות שכולות שתקפו אותה בין השאר על כך שלא שירתה בצבא בטענה שהיא דתייה, הסבירה כי לא תוכל להשתתף בטקס בשל "מסע הסברה חשוב ואינטנסיבי בארצות הברית".
גולן טענה כי "מזכירות הממשלה עודכנה כבר מבעוד מועד לפני נסיעתי", אך יש לציין כי היא דווקא שובצה להשתתף בטקס בראשון לציון על-ידי מזכירות הממשלה. "עקב אילוצים הקשורים למועד חזרתי ארצה, לא אצליח לצערי לייצג את הממשלה באחד מבתי העלמין", כתבה. "צר לי על הדמגוגיה שהתקשורת עושה בעניין".
2 צפייה בגלריה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
גם נגדו מתוכננות מחאות. בן גביר
(צילום: עמית שאבי)
גולן הסבירה בפוסט שכתבה מדוע לא שירתה בצבא, וטענה כי הדבר נבע מחובותיה לאמה "ומסיבות נוספות שהתרחשו באותה עת". לדבריה, "כנערה בסיכון ובת יחידה לאם חד-הורית המתמודדת עם קשיים בריאותיים, שהתגוררה בתחנה המרכזית הישנה בדרום תל אביב והתקיימה מקצבת הביטוח הלאומי בלבד, נאלצתי לעזוב את בית הספר כבר מגיל 15 ולצאת ולעבוד בכמה עבודות במקביל - כדי לפרנס גם את עצמי וגם את אמי, וכדי לממן את הטיפולים הרפואיים שהיא מקבלת מאז ועד היום. במהלך אותה התקופה ובמקביל לעבודות, עברתי תהליך של חזרה בתשובה ולכן נעדרתי משירות. עם יד על הלב, אני מצטערת על כך ומתחרטת - אך גם יודעת שלא הייתה לי שום אופציה לפעול בדרך אחרת".
גולן אמרה כי "בעבודה שלי עם משפחות שכולות שיקרות מאוד לליבי, זכיתי להגיש יחד איתן הצעת חוק שתעגן את זכותם של הורים שכולים להמשכיות של זרע בנם שנפל. זה חוק תקדימי ורגיש שהגשתי מיד עם כניסתי לכנסת ועליו אני עובדת עד לרגע זה. דווקא בגלל הניסיון האישי שחוויתי על בשרי, תמיד נלחמתי ואמשיך להילחם למען בני נוער בסיכון שעוברים טלטלות וחיים קשים כדי לקדם אותם ולתת להם את הכלים והסיוע שלא קיבלתי בעצמי".

כאמור, נגד גולן התארגנה מחאה של משפחות שכולות שבניהן קבורים בבית העלמין בראשון לציון. רותם אברוצקי אלמוג, ששכל את אחיו ערן במלחמת יום כיפור, תכנן להגיע לבית העלמין עם אוזניות מגן - זכר לתמונה של אחיו עם אוזניות במטווח בפלמחים. "לפני כמעט 50 שנה ערן וחבריו חירפו נפשם והגנו עלינו מפני האויב, וגם מפני מעשיהם הנפסדים של הפוליטיקאים", אמר. "כעת זה תורנו להגן ולשמור על ישראל הדמוקרטית מפוליטיקאים אחרים, ומסוכנים הרבה יותר. הגעה של מאי גולן, שאפילו לא שירתה בצבא, כמוה כיריקה בפני הנופלים וביזוי המעמד".
גם בבתי עלמין נוספים עלולות להיות מחאות, בצל הקרע בעם בעקבות המהפכה המשפטית שניסתה הממשלה להעביר. בבאר שבע למשל מתוכננת מחאה נגד השר איתמר בן גביר, שלא שירת בצבא, ומשפחות מתכננות לשיר את "התקווה" בזמן שידבר. אורי תובל, שאיבד את אביו במלחמת יום כיפור אחרי שזה נהרג מפגיעת טיל בטנק שלו אחרי שחילץ שלושה פצועים, אמר כי הוא נוהג לפקוד את הטקס מידי שנה, ומעולם לא בירר את זהות הדובר. "גם כשהוא הגיע מהימין קיבלתי את זה באהבה, אבל הגעת בן גביר מטלטלת ומזעזעת אותי", אמר תובל, שנולד אחרי נפילת אביו. "אדם שלא התגייס, שהעדיף להיות כהניסט והורשע בפלילים זה האיש שייצג את המדינה מולי? זו פשוט יריקה בפרצוף שלנו".