2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בוועדה המיוחדת לתיקון פקודת המשטרה
איתמר בן גביר בוועדה המיוחדת לתיקון פקודת המשטרה
איתמר בן גביר
(צילום: יואב דודקביץ')
פרסום ראשון: אחרי שהחליט להוציא את התנורים מבתי הכלא הביטחוניים, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הורה בימים האחרונים לשירות בתי הסוהר להקציב זמן מקלחת של כארבע דקות בלבד לכל אסיר ביטחוני, ובסך הכול שעה של מים זורמים במקלחות לכל אגף. כך נודע ל-ynet.
המהלך של בן גביר יתבצע בשלב הראשון רק בשני אגפים ביטחוניים בכלא נפחא, שבהם ישנה אפשרות טכנית לסגור באופן נקודתי את הברז הראשי שמוביל מים למקלחות. בשב"ס כבר קיבלו את ההוראה החדשה ונערכים ליישומה בשטח בימים הקרובים.
2 צפייה בגלריה
ארכיון 2017 בית סוהר כלר נפחא ליד כלא רמון
ארכיון 2017 בית סוהר כלר נפחא ליד כלא רמון
כלא נפחא
(צילום: הרצל יוסף)
שאר בתי הכלא בנויים באופן כזה שאינו מאפשר סגירת מים למקלחות באופן נקודתי. בן גביר הורה לשב"ס למצוא פתרונות בנושא גם בשאר בתי הכלא הביטחוניים וליישם אותם, במטרה להגביל את זמן המקלחת לכלל האסירים הביטחוניים - כדי "לעצור את בזבוז המים המכוון על ידם".
המהלך מגיע על רקע טענות חוזרות ונשנות של שב"ס בשנים האחרונות על כך שאסירים ביטחוניים משאירים את הברזים במקלחות פתוחים במשך שעות רבות. נתונים שפרסם שב"ס כבר בשנת 2007 מעלים כי אסירים ביטחוניים צורכים כ-1,000 ליטר מים ביום, בעוד שאסירים פליליים צורכים כ-500 ליטרים ביום - לעומת כ-250 ליטרים ביום שצורכים אזרחים מן השורה.

בעקבות ההחלטה, ועדת החירום הלאומית העליונה של תנועת האסירים הפלסטינים איימה באי ציות ובשביתת רעב. "החלטנו לצאת לסדרת צעדים שמתחילים באי ציות האסירים בבתי הכלא ומסתיימת בשביתת רעב ביום הראשון של חודש הרמדאן. אנו דורשים חירות וכולם צריכים לקלוט את המסר הזה שלנו ואת הקול שלנו. אנחנו לא יכולים עוד לסבול את המשך ההתעללות נגדנו יומם וליל מאז שבן גביר עלה לשלטון ואת ההתקפה על כבודם של האסירים שלנו".
לפני כשבועיים הורה כאמור בן גביר להוציא תנורים מבתי הסוהר נפחא וקציעות, שבהם השתמשו האסירים הביטחוניים הכלואים שם, כדי למנוע "הטבות" למחבלים הכלואים בישראל, כמו למשל קבלת פיתות טריות. ההחלטה תוביל להוצאה של 1.5 מיליון שקלים נוספים לרכישת פיתות מספק חיצוני, במקום הפיתות שאפו בתנורים בבתי סוהר אלו. "לא מתקבל על הדעת שמחבלים, רוצחי ילדים ונשים, יקבלו פיתה טרייה ולאפה טרייה - כאילו הם במסעדה בשכונת התקווה", הוא אמר.