רצח סייר הביטחון חן אמיר ז"ל והעימות הקטלני ליד הכפר בורקה בסוף השבוע האחרון הם שני חלקים של אותו פאזל: גל טרור ערבי וגל טרור יהודי בשטחי יהודה ושומרון ובמדינת ישראל, שגואים זה לעומת זה ואם לא ייבלמו הם עתידים להטביע אותנו בנחלי דם והרס כמו מה שראינו באינתיפאדה השנייה, שלקח שנים לצה"ל לדכאה.
חשוב להדגיש שגלי הטרור האלה גם מזינים זה את זה ומייצרים עוד ועוד תאוות נקם ומעשי רצח, והם משתכללים בשיטותיהם ובאמצעים שהם מפעילים.
אלא שהטרור היהודי מדאיג יותר, מפני שמניעה אותו אסטרטגיה ותוכנית מדינית סדורה ויש לו תמיכה רבת עוצמה בממסד הפוליטי בישראל. זו הסיבה שהממשל האמריקני הגדיר את אירוע הדמים בבורקה ביום שישי האחרון כ"מתקפת טרור" יהודית. לצערנו, ההגדרה הזו היא מדויקת והיא ממש מתבקשת מבדיקה קצרה של העובדות שהוליכו לעימות שבו נהרג הפלסטיני בן ה-19 קוסאי מעטאן ונפצעו עוד יהודים ופלסטינים.

הבדיקה הזו מעלה מיד תמיהות ושאלות שהתשובות עליהן מצביעות בבירור על מבצע פרובוקציה מתוכנן שיצאו אליו מתנחלים בכוונה ברורה לפגוע בפלסטינים ובידיעה ברורה שהם יתעמתו עם הפלסטינים. יש לסוג פעולות אלה שם מכובס - "תג מחיר". למעשה, תושבי המאחז הבלתי-חוקי עוז ציון יצאו לבצע את הפעולה, כנראה כחלק מתוכנית גדולה יותר שנועדה להגביר את החיכוך בין יהודים לפלסטינים ביהודה ושומרון באופן שיטיח אותם אלו באלו, ויביא לעימות גדול מדמם.

השאלות שעולות מגרסת המתנחלים

אחרת, אי אפשר להבין את נסיבות המקרה. האירוע החל בסביבות השעה שבע בערב ביום שישי - מי מוציא עדר למרעה בשעות הערב? היה עדיין אור אמנם, אבל בשעה זו של הערב העדרים נמצאים כבר מזמן במכלאות לקראת שנת הלילה. כל נוקד, כולל בחוות הרועים של יהודים הפזורות ביהודה ושומרון, יאשר זאת.
תמיהה שנייה - לפי התחקיר שעשה צה"ל האירוע החל בשבע בערב אחרי כניסת השבת, והשתתפו בו מתנחלים שרובם יהודים דתיים. האם היה רב שהכשיר את יציאת המתנחלים עם עדרם בערב שבת לשטח במבואות הכפר הערבי בורקה?
5 צפייה בגלריה
אלישע ירד החשוד באירוע הירי בבורקה
אלישע ירד החשוד באירוע הירי בבורקה
אלישע ירד, הדובר לשעבר שנעצר. מי רועה את הצאן בערב שבת עם מכלי דלק?
(צילום: לירן תמרי)
5 צפייה בגלריה
מפה מנקודת העימות, אשר התרחש כ- 250 מטר מבורקה וכק״מ מהמאחז עוז ציון
מפה מנקודת העימות, אשר התרחש כ- 250 מטר מבורקה וכק״מ מהמאחז עוז ציון
250 מטר מבורקה, קילומטר מעוז ציון. מיקום העימות בערב שבת
(צילום: דובר צה"ל)
צריך להדגיש כי העימות לא היה בשטח המאחזים מגרון או עוז ציון, המרוחקים קילומטר ממקום האירוע אלא 250 מטר מהכניסה לכפר בורקה, שתושביו כנראה הבינו מה הולך לקרות ויצאו להתעמת עם הפורעים היהודים כדי לבלום אותם.

מי העביר לצה"ל דיווח מוטעה?

זו לא הייתה פעולת תג מחיר ספונטנית שנבעה מדם רותח על פיגוע פלסטיני שאירע לפני זמן לא רב. זו הייתה פעולה מתוכננת שמעלה תמיהה נוספת - מי שיגר הודעה מטעה ששיגרה את כוחות צה"ל למיקום רחוק ממקום האירוע, מה שהרחיב את חלון הזמן שעמד לרשות הפורעים.
ייתכן שהיו אלה פלסטינים שנתנו לצה"ל איתור מוטעה, אבל באוגדת יהודה ושומרון וחטיבת בנימין קיימת יכולת מודיעינית טובה מאוד לאתר תופעות לא שגרתיות בשטח ולהגיע אליהן. אבל זה לא קרה, והשאלה היא למה. האם ההודעה הייתה מוטעית במכוון, האם מישהו מהמתנחלים התחזה למדווח פלסטיני והאם ייתכן שמישהו בצה"ל פירש לא נכון, אולי במכוון, את ההודעה שקיבל?

5 צפייה בגלריה
בית החולים ברמאללה
בית החולים ברמאללה
הפלסטיני שנהרג, וההתקהלות בבית החולים
(צילום: רויטרס/Ali Sawafta)
שני כלי רכב פלסטיניים הוצתו על ידי המתנחלים שהגיעו לאזור בורקה, ומכאן עולה תמיהה נוספת - מי יוצא לרעות עדר בערב שבת עם מכלי או בקבוקי דלק?
בשעה תשע לערך, שעתיים אחרי שהחל העימות בין הפורעים היהודים לצעירים הפלסטינים, הזעיקו המתנחלים שהיו באירוע את צה"ל למקום המדויק שבו התנהל העימות. זה היה כשכמה מהמתנחלים נפצעו מהאבנים שיידו עליהם הפלסטינים, וכשבשטח מונחת גופתו של פלסטיני שנהרג מירי של אחד מהמתנחלים שנפצע קשה בראשו.
סביר להניח שהפורעים היהודים הזעיקו את צה"ל רק מפני שאחד מהם, זה שירה בפלסטיני והרג אותו, היה פצוע קשה בראשו ונזקק באופן דחוף לפינוי רפואי מציל חיים לבית חולים. במילים פשוטות - צה"ל נקרא להציל את הפורעים היהודים שכמה מהם נפצעו, וגם מההשפלה שספגו מהצעירים הפלסטינים הטוענים שהם יצאו להגן על אדמותיהם.

כבר לא "נוער גבעות"

נסיבות אלה של האירוע מעידות כאמור שהייתה פה מתקפת טרור יהודי מתוכננת, שאולי אף קיבלה אישור רבני לחלל שבת. לא קשה, כמעט טבעי, לקשר בין מתקפה זו למתקפות קודמות שהיו בזמן האחרון על כפרים ועיירות פלסטיניים ותושביהם. בכולן ההצדקה הייתה נקמה על פיגועי טרור פלסטיניים, אבל מה שהתבצע בפועל היה פוגרומים באזרחים לא מעורבים, כנראה במטרה לייצר רגשי נקם כתופעה רחבה באוכלוסייה הפלסטינית, באופן שיוביל לאינתיפאדה שלישית.
5 צפייה בגלריה
 ישיבת סיעה הציונות הדתית
 ישיבת סיעה הציונות הדתית
סמוטריץ'. הפרעות משרתות את "תוכנית ההכרעה" שלו
(צילום: שלו שלום)
הפעולות האלה של הטרור היהודי נעשות כאמור יותר מתוכננות, ומקיפות קהלים שפעם לא נטלו בהן חלק. אם עד לפני שנתיים-שלוש מדובר היה ב"נוער גבעות" כעת הפורעים היהודים הם אנשים בוגרים בעלי משפחות. והעיקר – הם זוכים לגיבוי ולתמיכה פוליטית מוסרית וחומרית מצד חברי כנסת ובעלי תפקידים בשירות הממשלתי, כולל שרים בממשלה הנוכחית.
הפרעות שמייצרים הקיצוניים שבין המתנחלים משרתות היטב את "תוכנית ההכרעה" שהתווה אותה לפני שש שנים מי שמשמש כיום כשר במשרד הביטחון, בצלאל סמוטריץ'. על פי התוכנית הזו יש להביא בכוונת מכוון לעימות גדול בין הפלסטינים ביהודה ושומרון לבין היהודים במדינת ישראל ובהתנחלויות.
כתוצאה מהעימות הזה ייכנס צה"ל בעוצמה בפלסטינים, יהרוג בהם ויחריב את כפריהם - עד שרוב הפלסטינים ירצו להגר, ומי שיישאר יסכים לחיות תחת שלטונה של מדינת ישראל במעין אוטונומיה שאותה סמוטריץ' מגדיר כ"פחות מדמוקרטיה". אגב, התרחיש הזה דומה מאוד למה שקרה באינתיפאדה השנייה, שבה נהרגו יותר מ-5,000 פלסטינים ויותר מאלף יהודים.

שתי הזרועות של הימין הקיצוני

מי שעדיין לא הבין, התוכנית הזו מתבצעת לנגד עינינו, באמצעות שתי זרועות. האחת, "הזרוע האלימה - הצבאית" של מי שמכונים "נערי הגבעות", שפועלת בשטח כולל בנשק חם; השנייה - "הזרוע הפוליטית", שפועלת בכנסת ובמשרד הביטחון.
זו לא המצאה של הימין הקיצוני הישראלי. לחיזבאללה יש זרוע מדינית וזרוע צבאית, לחמאס זרוע מדינית וזרוע צבאית, ואנו יוצאים בשצף קצף נגד האירופים שמוכנים להכיר בזרוע המדינית של חיזבאללה או חמאס ומגנים את הזרוע הצבאית. אצלנו? אותו הדבר. זרוע נערי הגבעות פועלת בשטח והזרוע הפוליטית פועלת להשגת שני דברים. הראשון - חקיקה והחלטות מנהליות שתכליתן להביא למיליון תושבים יהודים ביהודה ושומרון במהירות רבה, באופן שלא יאפשר יותר הקמת ישות פלסטינית נפרדת, שלא לדבר על מדינה פלסטינית.
הדבר השני הוא גיבוי מדיני ותעמולתי לפשיעה הלאומנית היהודית, בין השאר באמצעות הטלת אימה והאשמות שווא במפקדים הבכירים של צה"ל. אין זה מקרה שדוברה לשעבר של ח"כ לימור סון הר מלך מעוצמה יהודית, אלישע ירד, הוא גם אחד ממנהיגי הפורעים שחיללו שבת בכניסה לבורקה בשם התוכנית הגדולה שנועדה להגביר את החיכוך עם הפלסטינים ביהודה ושומרון. ירד הוא גם אחד משני העצורים בחשד לגרימת מוות ממניע גזעני, לצד היורה שנפצע, יחיאל אינדור.
ההשתלחויות של סון הר מלך ושל חבר הכנסת מהליכוד אביחי בוארון באלוף פיקוד מרכז, יהודה פוקס, נועדו לנטרל את צה"ל ולהסית אותו להכות בפלסטינים, באמצעות הפעלת לחץ תודעתי ועלבונות על מפקדיו. ואותם שני ח"כים אינם היחידים.
5 צפייה בגלריה
יואב גלנט בהערכת מצב במצב סאלם
יואב גלנט בהערכת מצב במצב סאלם
גלנט ואלוף הפיקוד פוקס. מטרת הימין הקיצוני: להטיל אימה על המפקדים הבכירים של צה"ל
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בצה"ל דבקים עדיין באסטרטגיה הישנה שמנסה לדכא את גל הטרור באמצעות פעילות מודיעינית ומבצעית נקודתית נגד הטרוריסטים ומחוללי הטרור, אך תוך שמירה על מרקם החיים של האוכלוסייה הפלסטינית שאינה מעורבת. כך מנסים שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי ואלוף פיקוד מרכז פוקס למנוע הצטרפות של המונים פלסטינים למפגעים, אבל נראה שהם כבר מתקשים לעצור את הסחף.
מחקרים של השב"כ בקרב מבוקשים שנעצרו על ידו וגם בצה"ל מעלים בבירור שפעולות תג מחיר בנוסח מה שהיה בבורקה בערב שבת הן גורם מרכזי שגורם לעוד ועוד מפגעים בודדים ומאורגנים כאחד לצאת לפעולות נקם, שגוררות עוד פעולות תג מחיר וחוזר חלילה. חברי הכנסת מנסים לשבש את מאמצי ההרגעה של צה"ל באמצעות הטלת אימה על מפקדיו הבכירים.
לאן כל זה מוליך? לא נצטרך לחכות הרבה כדי לדעת. עמיתי יואב זיתון מציין את חודש ספטמבר כעיתוי שבו הפגיעה בשירות ובלכידות של צה"ל תורגש ותשפיע. אז אולי גם תגיע השעה שבה יואץ מימוש "תוכנית ההכרעה" של סמוטריץ'. תחזיקו חזק, העיקר עוד לפנינו.