מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש אמר הבוקר (יום ג') כי הוא מקווה שהמתמחים ימשכו את מכתבי ההתפטרות שלהם, לאחר שאמש הוצג המתווה לקיצור התורנויות. "היה פה חוסר אמון", אמר פרופ' אש. "אני מקווה שהמתווה הזה יוצר ודאות והמשכיות כך שנצא ונשיג את המטרה לקיצור התורנויות למתמחים". מנכ"ל משרד הבריאות התייחס גם לירידה בתחלואה, ואמר כי למרות הירידה, "בשבועות הקרובים אנחנו ממליצים לא לעשות הקלות נוספות".
3 צפייה בגלריה
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
"רוצים שאנשים יבינו שיש פה עדיין תחלואה". פרופ' אש
(צילום: הדר יואביאן)
- מה בדיוק הושג? אפשר כבר לשים את הכותרת "משבר המתמחים הסתיים"? "מה שהושג זה תהליך שמתחיל עכשיו בהקמת ועדת יישום. במרץ אנחנו יוצאים לדרך עם הפריפריה, עשרה בתי חולים במספר מקצועות רב לקיצור התורנויות. לקראת סוף השנה נרחיב את זה לשני בתי חולים במרכז בשני מקצועות – פנימיות ומלר"ד. בתחילת 2023 נרחיב את זה לכלל בתי החולים לפנימיות ולמלר"ד".
- זה אומר שסיימנו עם המשבר? "כן, לעת הזאת. אנחנו למודי ניסיון עם משברים שונים, אבל כרגע אני מאוד מקווה שהמתמחים ימשכו את מכתבי ההתפטרות וזה מאחורינו".
- אולי דווקא מכתבי ההתפטרות וזה שראיתם שהם רציניים בכוונות שלהם זה מה שגרם לכם להגיע להבנות? "הבנו את זה שאנחנו צריכים לייצר ודאות, לא היינו צריכים לחכות. מכתבי ההתפטרות היו מיותרים, היינו עושים אותו דבר בלעדיהם. השיח יצר את ההבנה של מה חסר ואיך אפשר לייצר את זה, ולאו דווקא המכתבים עצמם".

ד"ר דן מיליקובסקי, מתמחה בבית החולים איכילוב בתל אביב, אמר כי "ההצהרה של שר הבריאות הייתה בשורה גדולה. זה יכול להיות יום היסטורי, הרפורמה יכולה להיות יציאה לדרך חדשה".
עם זאת, ציין מיליקובסקי: "אנחנו רוצים לראות את הדברים בכתב לפני שנחתום, שדברים לא אובדים בדרך בתרגום. אם הדברים בכתב יהיו דומים לרוח הנאום - בהחלט נחתום ונמשוך את מכתבי ההתפטרות".
3 צפייה בגלריה
המתמחים הגיעו ומפגינים מחוץ לביתו של הורוביץ
המתמחים הגיעו ומפגינים מחוץ לביתו של הורוביץ
"מקווה שהמתווה יוצר ודאות והמשכיות". המתמחים מפגינים
(צילום: מוטי קמחי)
על הגשת ההתפטרות עצמה אמר מיליקובסקי: "אנחנו אחרי שבועיים מאוד קדחתניים, אנשים עשו מאמץ וצעד מאוד לא פשוט והגישו מכתב פיטורים על חלום חייהם. גם מעבר לזה, הורים לילדים שחתומים על משכנתאות הגישו מכתב פיטורים, זה לא עניין של מה בכך. נדחקנו לצעד הקיצוני הזה, שהוכיח את עצמו כצעד של אין ברירה".

פרופ' אש: "להימנע מהקלות בשבועות הקרובים"

מנכ"ל משרד הבריאות התייחס באולפן ynet גם לדעיכת הגל הרביעי, לעדכון הצפוי במתווה הכיתה הירוקה ולצעדים שעושה הממשלה כדי למנוע את הגל החמישי. משרד הבריאות עדכן כי אתמול אובחנו 1,489 ישראלים כחיוביים לנגיף הקורונה, ושיעור הבדיקות החיוביות עמד על 1.42%. לפי המשרד, ברחבי הארץ ישנם 360 חולי קורונה במצב קשה - המשך מגמת הירידה. מתוך החולים במצב קשה ישנם 161 מונשמים. מספר המתים מפרוץ המגפה בישראל עומד על 8,010.
- הירידה בתחלואה נמשכת ואתם הולכים למתווה בגני הילדים ובתי הספר, מתווה שיאפשר לבטל כמעט לגמרי את הבידודים. "לאחר שסיימנו את הפיילוט והסקנו את המסקנות, למרות שהפיילוט לא היה מושלם כי לא היו לנו מספיק כיתות ותלמידים כדי לקבל החלטות מובהקות, אבל הגענו למסקנה שבאזורים ירוקים וצהובים אנחנו יכולים להרחיב את הבדיקות כתחליף לבידודים. נעשה את זה גם בבתי הספר וגם בגנים, נעקוב אחר רמות התחלואה ונראה שזה לא מייצר שינוי".
- 8,000 מתים, אתה לא חושב שניתן היה למנוע חלק לפחות מן המתים האלה, באמצעות טיפול מהיר יותר, החלטות מהירות יותר? "לאורך כל המגפה נדרשו החלטות מהירות וטיפול מהיר וכל הזמן אני מכה על חטא על החלטות שהיה אפשר לקבל אותן יותר מהר. הגל הזה לימד אותנו משהו מאוד חשוב, וזו משמעות החיסונים. התחסנות מהירה הייתה יכולה למנוע הרבה חולים קשים וגם נפטרים. אני קורא גם עכשיו לאזרחים, יש עוד הרבה כאלה שצריכים להתחסן, גם בשלישי וגם בראשון ובשני – ללכת להתחסן. זה הלקח הכי גדול מהגל הזה".
- תמשיכו להפעיל לחץ על אותם אנשים שלא התחסנו? היעד של הבוסטר היה חמישה מיליון מחוסנים, אתם לא קרובים אליו ואתם כבר מדברים על הקלות. "אנחנו רוצים להקל, ושתוך כדי ההקלות שאנשים יבינו שיש פה עדיין תחלואה וכדי למנוע גל נוסף חייבים להתחסן. אני לא בטוח שחייבים להמשיך בהגבלות כדי שאנשים יבינו את זה אבל מאוד היינו רוצים להגיע ליעד של חמישה מיליון מחוסנים במנה שלישית וגם כאלה שלא התחסנו בכלל, שיתחסנו".
3 צפייה בגלריה
השנה שהייתה קורונה חיסונים חיסון מחסן חוסיין דיאב
השנה שהייתה קורונה חיסונים חיסון מחסן חוסיין דיאב
"כדי למנוע גל נוסף חייבים להתחסן". מתחסנת נגד קורונה
(צילום: אורי דוידוביץ)
- אז המלצתך היא לא ללכת כרגע להקלות? "כרגע אנחנו לא חושבים שנכון לעשות הקלות נוספות על מה שנעשה. נסתכל בשבועות הקרובים אם המספרים ממשיכים לרדת ובקצב מהיר. חלק מהדברים ילוו אותנו לכל אורך תקופת החורף. על המסכות לא נוותר בחורף, נמשיך לעטות בחללים סגורים ולאכוף את זה, התו הירוק ימשיך ללוות אותנו בחללים סגורים בחודשים הקרובים. יש דברים, שכלקח מהגל הקודם, אנחנו לא רוצים לוותר עליהם, גם כשהמצב משתפר".
- אז בעצם הדיווחים שהיו בתחילת השבוע על כך שהקבינט ידבר על הקלות, אתם תתנגדו להקלות וכנראה לא יהיו כאלה בשבועות הקרובים? "נכון. בשבועות הקרובים אנחנו ממליצים לא לעשות הקלות נוספות, זה כמובן ייבחן לאורך הדרך".
- עד כמה אתם מוכנים להתחיל בהסברה על חיסוני הילדים? "אנחנו מחכים לאישור ה-FDA שמתקרב ויהיה בעוד כמה ימים. לאחר שזה יאושר יש תהליך של אישור אצלנו, אנחנו רוצים שאנשים יקבלו ביטחון בכך שזה נעשה באמת באחריות ובשיקול דעת ולכשזה יאושר נצא גם בהסברה שעיקרה היא שחיסון עדיף על תחלואה, גם בילדים קטנים שאמנם המחלה אצל רובם היא לא קשה, אבל יש אפשרות למחלה קשה ולסיבוכים גם אחרי, ולכן עדיף להתחסן".
- הFDA- דן עכשיו גם בעירוב של חיסונים, האם אתם מודעים לזה? שוקלים גם לעשות ערבוב כזה? "האפשרות לערב חיסונים, וככל שזה יוכח כיותר מועיל, קיימת. הכנסנו את החיסון של אסטרה-זניקה לכאלה שאולי קיבלו מנה או שתיים של פייזר וזה יצר תופעות, ועכשיו יש להם פתרון לקבל חיסון מסוג אחר. מגוון החיסונים מאוד חשוב ,אנחנו נערכים לכך".