חרף התמונות הקשות מהפגנות המתקיימות בירושלים בדרישה לחקור את נסיבות מותו של הנער אהוביה סנדק, שנהרג בתחילת השנה במרדף בשומרון, מתעקש דובר המשטרה ניצב-משנה אלי לוי שהכוחות באירועים הללו פועלים כראוי. במשדר של אולפן ynet הבוקר (יום א') הוא אמר: "אני דוחה מכל וכל את הקביעה שלך שמדובר באלימות שוטרים".
- היו עימותים עם מפגינים, שוטרים מכים אותם, מכת"זית מעיפה מפגינה באוויר. רואים את זה בעיניים. "יש פה אלימות נגד השוטרים. ארבעה שוטרים נפצעו אתמול במהלך ההפגנות האלו. יש 23 מתפרעים שהפרו את הסדר ונעצרו. אנחנו באפס סבלנות. כל מי שיתפרע או יפגע בשוטר - ייעצר. יש בישראל זכות הפגנה ומחאה, אבל מי שיפר את הסדר, יחסום צירים, יתקוף שוטרים ואזרחים – ייעצר".
- מה שראינו בתיעוד הוא מחויב המציאות? "אנחנו מטפלים בכל מה שאנחנו מקבלים כתלונה, טענה, פרסום. ארבעה שוטרים של מחוז ירושלים שיצאו אתמול בשעת ערב מאוחרת כדי לשמור על הסדר הציבורי הותקפו על ידי מפרי סדר – את זה צריך להדגיש".
שוטר מכה נער, ביום חמישי:
3 צפייה בגלריה
בתום מרדף משטרתי אחרי נערים שידו אבנים על מכוניות פלסטיניות נער נהרג ו חבריו נפצעו ב
בתום מרדף משטרתי אחרי נערים שידו אבנים על מכוניות פלסטיניות נער נהרג ו חבריו נפצעו ב
אהוביה סנדק ז"ל וזירת ההתהפכות
(צילום: דוברות איחוד הצלה, באדיבות המשפחה)
3 צפייה בגלריה
מחאה על מותו של אהוביה סנדק בגשר המיתרים בירושלים
מחאה על מותו של אהוביה סנדק בגשר המיתרים בירושלים
שימוש במכת"זית בהפגנה בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
3 צפייה בגלריה
מחאה על מותו של אהוביה סנדק בגשר המיתרים בירושלים
מחאה על מותו של אהוביה סנדק בגשר המיתרים בירושלים
מעצר של אחד המשתתפים
(צילום: עמית שאבי)
על ההתפתחות בפרשת הרצח של איש הנדל"ן אלדד פרי אמר נצ"מ לוי: "במסגרת צו איסור הפרסום אנו יכולים לומר מעט דברים. רק לעדכן את הציבור שחוקרי היחידה המרכזית של מחוז מרכז עצרו חשוד ראשון, תושב אזור המרכז בן 64. עוד שבעה חשודים עוכבו לחקירה. משטרת ישראל עובדת מאחורי הקלעים על כל תיקי הרצח".
- לפי התיאור של החשוד רושם שלא מדובר בהכרח באיש העולם התחתון, אלא אולי מישהו שאיבד נכסים או כסף בהשקעה שקרסה. אני בכיוון? "כל כותרות שאתן תביא אותי לעבור על צו איסור פרסום ולעבור על החוק. ברגע שתהיה התפתחות - ניפתח לתקשורת".
- ראינו בסופ"ש רצח בנהריה. זה טרור פלילי. "אנחנו לא מטאטאים את המציאות. זה תיק רצח נוסף שאנחנו מטפלים בו. המחוז הצפוני של המשטרה הביא לפענוחים רבים בתקופה האחרונה, למשל רצח שפוענח בימים האחרונים בכפר בית זרזיר".
- 111 בני אדם נרצחו מתחילת השנה, 25 תיקים פוענחו. זה פחות מרבע. לא הייתי פותח שמפניות. "הנתונים שאתה מציג לא מדויקים. אנחנו מגיעים ל-30% פיענוחים בתיקי רצח השנה. יש הרבה תיקים שהם תחת צו איסור פרסום. הרבה תיקי רצח שאנו לא יכולים לדווח בשלב הזה לציבור איפה הם עומדים. תזמין אותי עוד שבועיים-שלושה ותראה על מה אני מדבר. בינתיים בסופ"ש הגיעו שוטרי מחוז דרום ולוחמי ולוחמות מג"ב לרהט ותפסו מצבור אמל"ח שהתכוונו לעשות בו שימוש גם למעשי רצח, ירי פרוע".
- גם בכבישים יש דם ומלחמה, 11 הרוגים בסופ"ש. אתם יודעים לבלום את זה? או שהידיים שלכם קשורות? "בסוף השבוע הורדו עשרות כלי רכב מהכביש ומאות דו"חות ניתנו לנהגים. הניידות של אגף התנועה וכל המחוזות פרושות בכבישים. אנחנו לא מטאטאים את המציאות. השמיכה קצרה, יש לנו הרבה משימות. אתה צודק, יש פה משימה לאומית של משרד התחבורה, כלל משרדי הממשלה וכמובן משטרת ישראל. זה המקום לקרוא לנהגים לנהוג כחוק, לא לגעת בטלפון, לא לסמס".

סמנכ"ל עמותת "אור ירוק", עוז דרור, התייחס באולפן ולגורמים שאפשרו את סוף השבוע הקטלני בכבישים: "זו הזנחה רבת שנים של המדינה שהגיעה לשיאה בשנת הקורונה, כשקיצצו את כל התקציבים לבטיחות בדרכים. שרת התחבורה לפחות מתבטאת בנושא של בטיחות בדרכים, דבר שלא ראינו כל כך אצל שרים קודמים. אבל אם מסתכלים על המעשים עצמם, על התקציבים שניתנו למאבק הזה, אז גם הממשלה הנוכחית ממשיכה לגמגם בנושא. מדובר בתקציב של 2.8 מיליארד שקל שהוקצו לבטיחות בדרכים: 1.3 מיליארד לתחזוקת כבישים, ומיליארד שקל להפרדות מפלסיות בין הרכבת לכבישים, שזה לא מתמודד עם כלל הבעיה.
"הנתון המרכזי הוא שבסופו של דבר הוכנה תוכנית לאומית להפחתת 50% בהרוגים של תאונות דרכים עד לשנת 2030. התוכנית המפורטת הזאת לא תוקצבה ולא התקבלה בממשלה והיעד הזה נשאר על הנייר. הדברים ברורים: אתם רוצים להוריד תאונות בדרכים? תוסיפו מחר בבוקר 200 ניידות משטרה שיגבירו את הנוכחות וההרתעה בכבישים, תתחילו לתפוס נהגים שיכורים שנוסעים מהר".