ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס הכריזה אמנם כי לא היה דבר פסול בעיכוב שנמשך כשבוע מאז גילוי החשד הראשוני לזיהום סלמונלה במפעל השוקולד של שטראוס-עלית בנוף הגליל ועד להכרזה על הריקול הגדול בתולדות המדינה – אך בכירים אחרים במשרד מבהירים כי בכל זאת תיערך בדיקה של התהליך.
ד"ר הגר מזרחי, ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, אמרה הבוקר (רביעי) בריאיון לאולפן ynet כי המשרד יערוך "בדק בית" יסודי בכל הנוגע לתהליך שבסופו מפורסמת אזהרה כוללת לציבור ומוכרז ריקול למוצרי מזון – אם כי כמו אלרעי-פרייס גם היא הבהירה כי בדיקות הסקר, שבהן עלה אותו חשד ראשוני, אינן מדויקות וכי לא ניתן לבצע ריקול על כל חשד ראשוני שכזה שעולה.
4 צפייה בגלריה
הגר מזרחי
הגר מזרחי
ד"ר הגר מזרחי, ואיסוף שוקולד מהמדף בסופר באשקלון. הריקול הגדול בתולדות המדינה
(צילום: משרד הבריאות)
אתמול, נזכיר, פירט משרד הבריאות את שרשרת האירועים שהובילה להכרזה על ריקול למוצריה הרבים של חברת שטראוס-עלית – והודה כי כבר לפני שבוע התקבלו ממצאים ראשוניים על נוכחות סלמונלה באזור הייצור. עם זאת, ולפי הנהלים, העדיפו שם לחכות לתוצאות הסופיות, ולכן רק שלשום הודיעה שטראוס-עלית על הריקול, שתחילה כלל מוצרי שוקולד רבים, ובמהרה הורחב למוצרי גלידה שונים.
"אנחנו במשרד הבריאות בוחנים את התהליכים, בודקים את התהליך הספציפי במפעל הזה ועורכים בדק בית, כולל בשאלה של האם יש מקום לבצע ריקול מוקדם יותר והאם להזהיר את הציבור מהנושא הזה", אמרה מזרחי בריאיון לאולפן ynet. היא ציינה כי במקרה שבו תהיה אזהרה על כל חשד ראשוני בבדיקת סקר, תהיה לכך "משמעות פרקטית": לטענתה, מתוך עשרות בדיקות סקר חיוביות, "פחות או יותר" רק כשלוש או חמש מתבררות בסופו של דבר כחיוביות באמת.
המשמעות לכך, היא הוסיפה, היא שבהתאם יהיה צורך להגדיל את כמות ההתרעות, אף שחלקן כאמור עשויות להתברר כהתרעות שווא: "זה אחד הדברים שאנחנו בסיכום הדיון של ניתוח האירוע הספציפי הזה ניקח בחשבון". בהקשר זה נשאלה "למי היא דואגת", והשיבה: "הדאגה היחידה של משרד הבריאות היא לתושבי מדינת ישראל".
בשירות המזון ישנם רק כ-120 פקחים, שתפקידם לפקח באופן יזום על המתרחש במפעלים, אך לדברי מזרחי "לא הכול חייב להתבצע" על ידם. "ייתכן שהשיטה הנכונה היא להגדיל את הבקרות בתוך המפעלים, עם חובת דיווח של המעבדות אלינו. אפשרות נוספת היא להגדיל את הפקחים, נבחן את התהליך מקצה לקצה".
-את יודעת מה השכר הממוצע של פקח כזה? אנחנו מבינים שהוא מאוד מאוד נמוך. זו אחת הסיבות שהם לא מעוניינים בכך, ואנחנו מבינים עד כמה הוא נחוץ. "אני לא מכירה את השכר. השכר במגזר הציבורי בהרבה מקומות לא מספק. נבחן את התהליך ובהתאם לכך נפעל ונשנה".
מזרחי מציינת כי לפי שעה לא התקבל דיווח כלשהו "שזועק לעין" בנוגע לאנשים שחלו בעקבות זיהום סלמונלה. אתמול נבדקו שני ילדים בבית החולים אסותא באשדוד בחשד שחלו, אך נמצאו שליליים. הוריהם של הילדים אמרו לרופאים כי הם נחשפו למוצרים שברשימת הריקול, ועל כן הם חששו.
4 צפייה בגלריה
מפעל עלית בנוף הגליל
מפעל עלית בנוף הגליל
מפעל עלית בנוף הגליל. כמות הפקחים של משרד הבריאות מספקת?
(צילום: שרון צור)
"אנחנו מתחילים היום באיסוף הנתונים האקטיבי", אמרה מזרחי. "יש לנו כמה דרכים לבצע את זה. האחת היא קריאה לקופות ולבתי החולים לדווח על המקרים. חשוב מאוד לציין שברוב המקרים למחלה יש מעט מאוד סימפטומים, עד אפילו חוסר מודעות מוחלט. נפנה לקופות החולים ולבתי חולים ונבקש מהם בצורה יזומה את הנתונים".
האם יש עלייה שאתם מזהים במקרים של סלמונלה בקופות חולים ובבתי חולים? "לא רואים עדיין משהו בבירור. סלמונלה היא מחלה שכיחה, לא רק במוצרי מזון, אלא גם יכולה להתפתח גם בבישול ביתי".
יש תחושה שאנשים יותר היסטריים מהסיפור הזה? "אני לא הייתי קוראת לזה היסטריים, אלא כמיהה לברר את הדברים. יש היום דרך לברר את כל הדברים ואני ממליצה לפנות לרופא המטפל. הסימנים של המחלה הם כאבי בטן, שלשולים ואולי אף דמיים. אנחנו במערכת מעדיפים את הדיווחים האלה כדי לזהות את הדברים, לטפל בהם. אני רוצה לציין שהטיפול שלנו הוא תמיכתי – זה אומר שתייה מרובה כל עוד השלשולים נמשכים. במידה וזה נמשך, אז מומלץ לגשת לרופא ולקבל טיפול".
לסוגיה התייחסה אתמול כאמור גם ד"ר אלרעי-פרייס, במסיבת עיתונאים שבה חשף משרד הבריאות מבצע חדש לחיסוני פוליו, ואמרה כי חברת שטראוס-עלית דיווחה ב"דרך הנכונה" והוסיפה: "בהרבה מקרים מתקבלות דגימות מכל מיני משטחים ויוצא חיידק חיובי – זה לא אומר שצריך להוריד את כל המוצרים. כמובן שכשגילו שזה בתוך המוצרים – צריך לעשות ריקול. זה תהליך שלוקח כמה ימים לערוך בדיקות יותר פרטניות לפני ההכרזה והבהלת הציבור".

מנגד, מנכ"ל המשרד, פרופ' נחמן אש, אמר כי המשרד יבדוק גם את התנהלותו. "אני לא יודע לומר כרגע שהכול היה מושלם. שרון ציינה שנראה שהתהליך היה בסדר, אבל גם נפיק לקחים בעצמנו כדי לבדוק אם התהליך היה מושלם", אמר אש.
אמש הודיע משרד הבריאות כי חברת שטראוס עדכנה כי נמצא חיידק סלמונלה גם במוצרים מוגמרים, ולא רק בפס ייצור השוקולד הנוזלי במפעל. בהודעה הובהר כי מדובר במוצרים שנמצאים במפעל החברה, הוכרזו במסגרת ריקול הענק וטרם יצאו לצרכנים. "משרד הבריאות ביצע לאורך היום ביקורת שבמסגרתה נעשו מספר פעולות בדיקה נוספות שלאחריהן יוחלט על הצעדים הבאים", נמסר.
בריאיון הבוקר התייחסה ד"ר מזרחי גם למבצע חיסוני הפוליו שהוכרז אתמול, שמיועד לבני שלושה חודשים עד 17 ויתמקד ביתר שאת במי שלא קיבל את החיסון בנגיף המוחלש בשתי טיפות (bOVP) בין השנים 2005 ל-2013 (בני 9 עד 17) – שכן באותן השנים לא היה החיסון חלק מתכנית החיסונים של משרד הבריאות. עד כה אותרו שמונה ילדים עם פוליו, שבעה מהם לא היו מחוסנים. מבצע החיסונים ייערך בקופות החולים. לדברי מזרחי, "ההערכה שלנו היא שאנחנו מדברים על סדר גודל של 2 מיליון ילדים".