שר הבריאות ניצן הורוביץ מנסה לדחות את הביקורת שהתעוררה על ההמתנה עם הכרזת הריקול במפעל השוקולד של שטראוס-עלית, ואמר כי דווקא עבודת משרד הבריאות הוכיחה, לדבריו, את הצורך ברגולציה מול התאגידים הגדולים. בתדרוך שערך בצהריים (שלישי) יחד עם מנכ"ל המשרד פרופ' נחמן אש וראש שירותי בריאות הציבור שרון אלרעי פרייס לקראת מבצע חיסוני הפוליו, אמר הורוביץ כי "המפעל הזה לא יחזור לפעילות לפני שנגיע למסקנה חד-משמעית שהוא יכול לייצר מוצרים בריאים ללא סכנה לציבור".
3 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ בתדרוך עיתונאים בנושא חיסון נגד פוליו
ניצן הורוביץ בתדרוך עיתונאים בנושא חיסון נגד פוליו
הודפים את הטענות. הורוביץ, אש ואלרעי פרייס
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
נחמן אש בתדרוך עיתונאים בנושא חיסון נגד פוליו
נחמן אש בתדרוך עיתונאים בנושא חיסון נגד פוליו
"נפיק לקחים בעצמנו כדי לבדוק אם התהליך היה מושלם". מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש
(צילום: מוטי קמחי)
הורוביץ הדגיש כי האירוע יתוחקר "לפרטי פרטים", וכי פרופ' אש יפתח בבדיקה מקיפה בעניין. "זו דוגמה טובה בעיניי למה צריך רגולציה ולמה המדינה צריכה לפקח במיוחד מול תאגידים חזקים, כי אם לא נשמור - יהיה ג'ונגל". לדבריו, "במפעל המדובר תיערך בדיקה יסודית, נבצע בדיקות קפדניות, ונעשה הכל כדי לשמור על הבריאות. מי שלא יעמוד בסטנדרט שלנו לא ישווק מוצרים בישראל".
גם ראש שירותי בריאות הציבור, שרון אלרעי פרייס, הדפה את הטענות והתעקשה כי הכל היה כשורה על אף ההמתנה של קרוב לשבוע מהממצא הראשוני להכרזה על ריקול. "באופן רגיל, מי שאחראי על המוצרים אלה היצרנים שמחויבים לפי החוק לעשות בדיקות, ואנחנו כרגולטור באים ובודקים שהם עורכים אותן", אמרה אלרעי פרייס. "זה כרגע החוק, ובמקרה הזה נעשו בדיקות על-ידי שטראוס באופן ראוי. הם דיווחו בדרך הנכונה. בהרבה מקרים מתגבלות דגימות מכל מיני משטחים ויוצא חיידק חיובי - זה לא אומר שצריך להוריד את כל המוצרים. כמובן שכשגילו שזה בתוך המוצרים - צריך לעשות ריקול. זה תהליך שלוקח כמה ימים לערוך בדיקות יותר פרטניות לפני ההכרזה והבהלת הציבור".
מנכ"ל המשרד, פרופ נחמן אש, אמר כי המשרד יבדוק גם את התנהלותו. "אני לא יודע לומר כרגע שהכול היה מושלם. שרון ציינה שנראה שהתהליך היה בסדר, אבל גם נפיק לקחים בעצמנו כדי לבדוק אם התהליך היה מושלם", אמר אש.
3 צפייה בגלריה
איסוף שוקולד עלית מהמדף
איסוף שוקולד עלית מהמדף
שוקולד עלית יורד מהמדפים, אתמול
(צילום: איתן גליקמן)
הבוקר הודה משרד הבריאות כי כבר לפני שבוע התקבלו ממצאים ראשוניים על נוכחות סלמונלה באזור הייצור במפעל של עלית. עם זאת, ולפי הנהלים, העדיפו שם לחכות לתוצאות הסופיות, ולכן רק אתמול הודיעה שטראוס-עלית על הריקול הגדול בתולדות המדינה, שהורחב אחר כך גם למוצרים נוספים.
בינתיים, עלה חשד לילדים ראשונים שנדבקו בסלמונלה לאחר שאכלו כמה מהמוצרים שנכללים בריקול. שני אחים - בן שנה ובן ארבע - הגיעו לבית החולים אסותא באשדוד עם תסמינים של הידבקות בסלמונלה. הקטן שוחרר לביתו וחש בטוב, אחיו הגדול עבר בדיקות ונלקחו ממנו דגימות, אבל תשובה סופית טרם התקבלה. הוריהם סיפרו לרופאים כי הם נחשפו למוצרים שברשימה, ועל כן החשד.
סמנכ"לית חטיבת הממתקים של שטראוס, טל בן פורת, התייחסה הבוקר בריאיון לאולפן ynet לשרשרת האירועים לאחר הריקול שהוכרז אתמול על ידי החברה, ואמרה כי "ייקח זמן לאסוף את כל המוצרים - זה המון סחורה". היא הוסיפה כי ייתכן שפריטים נוספים ייכנסו לריקול בימים הקרובים. לדבריה, "עד כה אין שום אינדיקציה שיש בשוק מוצרים שלנו עם סלמונלה. זה אירוע מתגלגל ומורכב, אולי בימים הקרובים נקבל תוצאות נוספות".