רשת CNN מדווחת כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואנשיו נתונים ללחץ הולך וגובר בנוגע לפגיעה של ישראל באזרחים במסגרת התקפותיה ברצועת עזה. לדברי הרשת, גם בקרב בעלי בריתו של הממשל יש מי שחוששים כי ביידן וצוותו לא יוכלו להגן לאורך זמן על האופן שבו ישראל מגיבה על מתקפת הטרור של 7 באוקטובר. ההפצצה במחנה הפליטים ג'באליה שלשום, שבה חוסלו לפי צה"ל עשרות מחבלים אך בעולם נתפסת כהרג המוני של חפים מפשע, מגבירה את הקושי הזה.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ביידן. "אני שכנעתי את ביבי"
(צילום:Brendan SMIALOWSKI / AFP)
נכון להבוקר, לפי משרד הבריאות בעזה מספר ההרוגים ברצועה עומד על 8,796 בני אדם, בהם – לטענת הפלסטינים – 3,648 ילדים ו-2,290 נשים. עוד 22,219 בני אדם נפצעו לפי העזתים. אף שמשרד הבריאות בעזה כפוף לשלטון חמאס, הנתונים שהוא מפרסם מובאים כפי שהם בתקשורת העולמית, ומומחים אומרים כי ניסיון העבר מלמד שבסך הכול הם אינם מנופחים. עם זאת ברור כי רבים מההרוגים הם מחבלים שחוסלו על-ידי ישראל, ועובדה זו אינה מוזכרת בהודעות הפלסטינים.
לפי CNN, המספר הגדול של קורבנות בעזה מכביד מאוד על בכירים אמריקנים, והם מגבירים את הלחץ על עמיתיהם הישראלים – הן בשיחות סגורות והן בפומבי – לצמצם את הפגיעה באזרחים. על פי הרשת, הגידול המהיר במספר האזרחים ההרוגים הפתיע גורמים רשמיים אמריקנים, המכירים בכך שכל מקרה של הרג המוני יחריף את הלחץ על הבית הלבן לגנות את דרכי הפעולה הישראליות. "יש להם חרדה עצומה בכל מה שנוגע להרג חפים מפשע", סיפר ל-CNN מקור העומד בקשר קרוב עם המועצה לביטחון לאומי של ביידן. "ברור שאכפת להם מזה מאוד, זה לא שחסרה להם אמפתיה".
הכותרת
בעד חמאס, נגד ארה"ב: האינטרס של רוסיה במלחמה
30:15
3 צפייה בגלריה
מפגינים בסנאט בזמן עדות בלינקן
מפגינים בסנאט בזמן עדות בלינקן
מתנגדי ישראל מניפים ידיים אדומות מאחורי מזכיר המדינה בלינקן
(צילום: EPA/JIM LO SCALZO)
לצד זה מדגישים ברשת כי עד כה האמפתיה של הממשל אינה מלווה בגינוי פומבי לישראל, וכי לפי שעה הבית הלבן ממשיך להדגיש בתוקף את זכותה להגן על עצמה. ב-CNN מציינים את התדרוך לעיתונאים שערך שלשום דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי ושבו הודה כי מעת לעת ישראל "אינה עומדת בציפיות שלה עצמה בכל הקשור להרג אזרחים". כשעיתונאים הקשו עליו בשאלות נוספות אמר כי לארה"ב ברור שישראל מנסה להפחית פגיעות מהסוג הזה.

"צאי החוצה": ההתפרצות של הרבה רוזנברג

את הלחץ מצד המפגינים נגד ישראל ברחבי ארה"ב מרגישים בכירי הממשל יותר ויותר על בשרם. אחרי ששלשום הפריעו מפגינים למזכיר המדינה אנתוני בלינקן במהלך עדות בקונגרס והניפו את ידיהם צבועות באדום, כאמירה שידי הממשל מגואלות בדם, הלילה קטעה פעילה נגד ישראל את דברי ביידן באירוע סגור לגיוס כספים במיניאפוליס.

"כרבּה אני צריכה שתקרא להפסקת אש עכשיו", קראה ג'סיקה רוזנברג, לעבר ביידן, והסובבים מיהרו להסות אותה ולדרוש ממנה להסתלק החוצה. רוזנברג, שהופיעה כשעל פניה זקן, מזדהה כרבה וכ"אישה קווירית יהודייה עם אובססיה להיסטוריה היהודית", והיא מרבה לעסוק בזכויות להט"ב ובסוגיה הפלסטינית.
אחרי שרוזנברג התפרצה השיב לה ביידן כי הוא תומך בהפוגות הומניטריות כדי לאפשר את שחרור בני הערובה בעזה, והדגיש את הפעולות שלו לקידום סיוע לפלסטינים: "אני מבין את הרגש", אמר בשעה שרוזנברג פונתה החוצה. "אני זה ששכנע את ביבי לקרוא להפסקת אש כדי לאפשר להוציא את בני הערובה. אני זה שדיבר עם נשיא מצרים סיסי כדי לשכנע אותו לפתוח את מעבר רפיח".
3 צפייה בגלריה
מפגינים בסנאט בזמן עדות בלינקן
מפגינים בסנאט בזמן עדות בלינקן
המחאה נגד תמיכת הממשל בישראל, השבוע
(צילום: SAUL LOEB / AFP)
מקור שהוצג כ"בקיא בהלכי הרוח בממשל" תואר ב-CNN כאומר שיש הכרה בכך שבסופו של דבר דעת הקהל בנוגע לישראל תשתנה, ושעובדה זו מגבירה את הלחץ על בכירים אמריקנים להזכיר לעם האמריקני את המתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר: "חמאס ביצע פעולת טרור אדירה למטרה אחת – לגורם לישראל לעשות בדיוק את מה שהיא עושה עכשיו", אמר המקור.

הערבים בורחים מהמפלגה הדמוקרטית

ביידן, נזכיר, ניצב בפתחה של שנת בחירות, שבה הוא מקווה לנצח בנובמבר הבא ולזכות בכהונה נוספת כנשיא ארה"ב. לפי שעה מסתמן לו קרב חוזר על התפקיד עם דונלד טראמפ, שחרף צרותיו המשפטיות מוביל בפער עצום בפריימריז הרפובליקניים. אף שסקרים מלמדים כי רוב האמריקנים תומכים בישראל במלחמה נגד חמאס, מאז תחילת המלחמה חלה ירידה בשיעור התמיכה הכללי בביידן, וביקורת קשה מוטחת בו מצד האגף הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית ומצד מצביעים ערבים ומוסלמים.
סקר שפרסם השבוע "המכון הערבי-אמריקני" מלמד כי מאז תחילת המלחמה בין ישראל לחמאס פחתה בחצי תמיכתם של ערביי ארה"ב בביידן, מ-35% ל-17%. זו צלילה דרמטית ביחס לבחירות 2020, שבהן נהנה ביידן מתמיכת 59% מהערבים. מהסקר עולה עוד כי לראשונה מאז תחילת הסקרים של המכון ב-1997 רוב הערבים בארה"ב אינם מזדהים כדמוקרטים: 32% רואים עצמם כרפובליקנים ו-31% מגדירים עצמם כעצמאים. 40% מהנסקרים אמרו שבבחירות 2024 יצביעו לטראמפ.

לנתונים הללו עשויה להיות משמעות גדולה, משום שלמצביעים הערבים משקל חשוב בכמה מדינות מפתח בבחירות בארה"ב, כגון מישיגן, פנסילבניה ואוהיו. במדינות שבהן הקרב צמוד מאוד אובדן קולותיהם של מצביעים ערבים – גם אם לא רובם – עלול לעלות לביידן ביוקר. לצד זה, אם המועמד שמול ביידן יהיה טראמפ, מבקריו בתוך המפלגה הדמוקרטית ובקרב העצמאים יעמדו בפני דילמה קשה, משום שאי-הצבעה לביידן תגדיל את סיכויי הניצחון של טראמפ, שאחד מצעדיו הראשונים כנשיא היה הטלת איסור על כניסת אזרחים משלל מדינות מוסלמיות לארה"ב.
בסקר של המכון הערבי-אמריקני השבוע דיווחו 66% מהערבים כי עמדתם בנוגע לביידן שלילית כעת. 68% מערביי ארה"ב אמרו גם כי ארה"ב אינה צריכה לשלוח עוד נשק וציוד צבאי לישראל, וכי וושינגטון צריכה להשתמש בהשפעתה על ישראל כדי לקרוא להפסקת אש.