4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו בהערכת מצב במזכירות הצבאית
ראש הממשלה נתניהו בהערכת מצב במזכירות הצבאית
הזהירו את ראש הממשלה. בר, הלוי ונתניהו
(צילום:דובר צה"ל קובי גדעון לע"מ)
בין האירוע החמור ביהודה ושומרון בליל שישי לפיגוע הירי בלב תל אביב אמש (שבת), סוף השבוע האחרון הוכיח שאזהרות הדרג הביטחוני הבכיר בנוגע לזירה הפלסטינית מתגשמות. ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" נודע כי ראש השב"כ רונן בר הניח בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו - עוד לפני אירועי סוף השבוע - התרעה אסטרטגית בנוגע למצב בשטחים.
כפי שנחשף ב-ynet רק לפני תשעה ימים, הצבא הזהיר באופן דומה את נתניהו בנוגע לאיראן וחיזבאללה. האחרון שמע שוב ושוב שהשקט מתעתע וכי נדרש שינוי מגמה מול מחוללי הטרור, אלא שישראל המשוסעת תתקשה לבצע אותו. יתרה מכך: אויבינו, בגלוי וגם בחדרי חדרים, מפרשים את המחלוקת בישראל כנקודת חולשה. מערכת הביטחון לא דורשת לפעול רק על סמך תחושת בטן וגם הפעם הנתונים לא סתם מדברים - הם צועקים.

4 צפייה בגלריה
 קוסאי ג'מאל מעטאן
 קוסאי ג'מאל מעטאן
המערכת מתמודדת עם התגברות הטרור היהודי. קוסאי מעטאן, שנהרג מירי מתנחל בשישי
בחצי השנה האחרונה ממוצע ההתרעות היומי עומד על 200 (פי שלושה משנים קודמות) ומספר הפיגועים שסוכלו בדקה ה-90 על ידי צוות "טקילה" של השב"כ והימ"מ הוא דו-ספרתי. מספר הסיכולים של פיגועים קשים במתווים שונים (התאבדות, מטען, ירי, חטיפה, דריסה) עומד על יותר מ-450 בחציון. יותר מ-1,700 חשודים במעורבות בטרור נעצרו. המשמעויות של מספרים גבוהים כאלה היא לכל רוחב הגזרה: הצורך בחוקרים, אכלוס מתקני הכליאה, פרקליטים שיטפלו בהעמדות לדין ועוד.
חשוב להדגיש כי אנחנו עדיין לא בימים הקשים של האינתיפאדה השנייה, אבל מנגד, בתקופה הנוכחית המערכת מתמודדת לא רק עם התרעות על פיגועים פלסטיניים אלא גם עם התגברות הטרור היהודי, שמתדלק בתורו את הטרור פלסטיני. לפי הדברים שהציג ראש השב"כ בהערכת המצב, הטרור היהודי מלבה טרור פלסטיני ומכניס למעגל הרצחני רבים שלא היו שם לפני כן. בר טוען כי הפגיעה בנפש שחווים הפלסטינים, ואפילו פגיעה משמעותית ברכוש, תוביל לפיגועי נקם ותגבה דם יהודי, כפי שקרה לאחר רצח משפחת דוואבשה בדומא. גם הרמטכ"ל הרצי הלוי טען כי האירועים הללו מגבירים את המוטיבציה לטרור.
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בתקוע
זירת הפיגוע בתקוע
כוחות אדירים של צה"ל מושקעים בשטחים. צומת תקוע
(צילום: דובר צה"ל)
אירועים אלה, שהודבק להם הכינוי "תג מחיר", פוגעים בלגיטימציה של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים שאמורים לסכל את פעילות חמאס והג'יהאד האיסלאמי, שיוצאים נשכרים: איראן רוצה שישראל תתעסק באיו"ש, וכך לגבות מחיר ישראל במקום הכישלונות בזירות אחרות. בנוסף, כוחות אדירים של צה"ל מושקעים בשטחים: לא פחות מ-20 גדודים (השיא עומד על 26) והתוצאה, כפי שאנחנו יכולים לפרסם לראשונה, היא פגיעה במערך האימונים של כוחות היבשה. עבור המלחמה הבאה זה לא פחות מקריטי.
כאן יש לומר דברים קשים על האחריות של הדרג המדיני: העברת הסמכויות של המינהל האזרחי לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', היעדר האכיפה בנושא המאחזים הלא-חוקיים, מיעוט הצווים המנהליים ליעדים של השב"כ והרוח הגבית שמקבלים מתנחלי הגבעות משרים בכירים וחברי קואליציה, שעסוקים בלתקוף במילים בלתי נסבלות את אלוף פיקוד המרכז - כל אלה לא מסייעים, בלשון המעטה, בידי הצבא וזרועות הביטחון להשתלט על הכאוס. כאן לא סתם נדרש "חישוב מסלול מחדש", אלא חזרה למסלול הישן - זה שהדרג המדיני סגר בפני מערכת הביטחון. וכשאין חוק וסדר - זה תקף לכולם. וכשצה"ל נדרש לרדוף אחרי "נערי" גבעות עם ג'ריקן בנזין - הוא נפגע ביכולת לסכל טרור.
4 צפייה בגלריה
הרוח הגבית שמקבלים המתנחלים משרים בכירים לא מסייעת להשתלט על הכאוס. סמוטריץ' ובן גביר
הרוח הגבית שמקבלים המתנחלים משרים בכירים לא מסייעת להשתלט על הכאוס. סמוטריץ' ובן גביר
הרוח הגבית שמקבלים המתנחלים משרים בכירים לא מסייעת להשתלט על הכאוס. סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
כך, למשל, אפשר לראות את התקלה הביטחונית שהסתיימה אמש ברצח של סייר הביטחון חן אמיר, קורבן הפיגוע אמש בתל אביב. כשמחבל מגיע מג'נין למרכז של המרכז, זו תקלה של צה"ל ושב"כ. אבל צריך לציין ביושר: בהיקפים הנוכחיים של הטרור היהודי צריך להכפיל את הצבא, שממילא זה לא תפקידו, אלא של משטרת מחוז יהודה ושומרון ושל מג"ב, ולא של לוחם בחטיבת כפיר. גם ככה הצבא טרוד בגלל פוטנציאל הפגיעה בכשירות נוכח כוונתם של אנשי מילואים לא להתייצב בעקבות החקיקה המשפטית, כאילו שבינתיים חיזבאללה לא מחמם את גבול לבנון באמצעות שורה של פרובוקציות. איך אומרת הקלישאה? שום דבר טוב לא מאיים עלינו.
באווירה הזאת יכונס היום הקבינט המדיני-ביטחוני לדיון על כשירות צה"ל, שעלולה להיפגע נוכח החקיקה שמקדמת הקואליציה. גם המצב בגבול לבנון, ברשות הפלסטינית ובזירה הפלסטינית בכלל יעלו לדיון. הממשל האמריקני, שם עדיין לא הוציאו את ההזמנה המיוחלת לביקורו של נתניהו בבית הלבן, מסר בסוף השבוע לבכירים בדרג הביטחוני והמדיני כי הוא מצפה לאישור צעדים משמעותיים לחיזוק הרשות הפלסטינית. לאור הרכב הקבינט והאירועים בסוף השבוע האחרון, לנתניהו צפויה עוד משוכה לדלג עליה, כשלא ברור אם הוא בכלל רוצה או יכול.