יו"ר רע"מ, חבר הכנסת מנסור עבאס, אמר הבוקר (יום רביעי) בריאיון באולפן ynet כי הסוגיות המדיניות אמנם חשובות - אך הוא דוחק אותן הצידה כי "בינתיים נרצחים לנו אנשים ברחובות". על המתיחות שמבעבעת מפני השטח בקואליציה הוא מקפיד שלא לדבר, אך עדיין לא אומר חד-משמעית שיצביע בעד תקציב המדינה. מעורבות שב"כ בחברה הערבית? "מתייחסים לזה בצורה פופוליסטית, לכל הארגונים יש חלק במאבק".
3 צפייה בגלריה
זירת הרצח של חוסאם מוסראתי בלוד מנסור עבאס
זירת הרצח של חוסאם מוסראתי בלוד מנסור עבאס
"בכל העולם יש מתח בין המשטרה לאזרחים". עבאס וזירת רצח בלוד
(צילום: עמית שעל, AFP)
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ישיבת ממשלה
נפתלי בנט ישיבת ממשלה
"הביקור באום אל פחם בוטל בגלל גורמים פוליטיים שהלהיטו את הרוחות". בנט
(צילום: AP)
לדברי ח"כ עבאס, "נכנסנו לקואליציה והיינו שותפים להקמתה כדי להעביר החלטות לטובת החברה הערבית - גם בתקציב וגם בתוכניות חומש ותוכניות אחרות שצריכות להתקבל במשרדים השונים. לאורך ארבעה מערכות בחירות, רע"מ תמיד הייתה נגד הליכה לבחירות נוספות ובעד הקמת ממשלה. כמה פעמים ניהלנו משא ומתן".
ביממה האחרונה שומעים על דרישות חדשות שהצבתם בפני משרד האוצר. "כולם יודעים מה הדרישות של החברה הערבית - הפחתת הפשיעה והאלימות, מצוקת הדיור והיישובים הלא מוסדרים בנגב, הפעלת רשויות האכיפה בצורה לא מידתית ועוד הרבה בעיות בכל תחום. יש מצוקה ומשבר, אנחנו באנו בגישה של שותפות פוליטית משפיעה כדי לקדם את החברה הערבית. זה אינטרס של כולם".
אז לבנט וללפיד אין מה לדאוג - אתם תצביעו בעד התקציב. "אנחנו עובדים יום-יום כדי לפתור בעיות, להשלים תוכניות ולגבש החלטות. אנחנו מנהלים דיונים, יש ויכוחים פה ושם, אבל אנחנו מתקדמים הלאה. אנחנו רוצים לנצל את ההזדמנות הזו, מצד אחד לשמור על הקואליציה ומצד שני לשמור על הזכויות וההישגים לטובת החברה הערבית".
אתה עדיין מרגיש שצילו של נתניהו מרחף מעל הקואליציה? "אין פוליטיקאי שלא חושש מביקורת ולא מסתכל ימינה או שמאלה. מנהיג אמיתי מסתכל קדימה, דוהר ומקבל החלטות אם הוא מאמין בדרך הזו. על כל החלטה האופוזיציה תעשה חגיגה, אבל רק לפני כמה חודשים נתניהו שתוקף את הממשלה התגאה שהקצה עשרות מיליארדים לטובת החברה הערבית. הוא סייר ביישובים וקרא לעצמו אבו-יאיר, רצה להוכיח שיהיה טוב לערבים. עכשיו הוא מדבר על מס עבאס ועל תקציבים".

במהלך הריאיון תקף עבאס את נתניהו, שאותו הוא מקפיד לכנות 'אבו יאיר': "במהלך הבחירות, כשהוא ביקר ביישובים הערביים, אמרתי שאני מעדיף ראש ממשלה שמדבר לחברה הערבית ולא מסית נגדה. לעמוד היום כראש אופוזיציה ולנגח את הממשלה, יש בזה לפעמים הסתה. הוא דיבר על עשרות מיליארדים לחברה הערבית, אז חשבתי שיהיה נכון להזכיר לו - אתה הבטחת לחברה הערבית לקדם ולהשקיע, הלכת לבקר בנגב, מזגת שם קפה. אז למה להתנהל בצורה כזו? בוא נהיה כנים וישרים עם אזרחי המדינה, ולא ננסה להשתמש בשיטות שהן לדעתי לא ראויות כדי לקדם אינטרס פוליטי רגעי".

"כפר קאסם? אירוע נקודתי"

על ביטול הביקור שלו עם ראש הממשלה נפתלי בנט באום אל פחם אמר: "אין אף אזרח בישראל שמאמין שבנט ביטל את הביקור בגלל שאימץ עמדות פוליטיות כלשהן. זה היה ביקור לא-פוליטי שנועד להאיץ באנשים להתחסן, ואחר כך גילינו שגורמים פוליטיים בחברה הערבית מנצלים את זה כדי להלהיט את הרוחות. העברנו את תמונת המצב הזו למשרד ראש הממשלה, והוא החליט שהוא דוחה את הביקור הזה".
3 צפייה בגלריה
פגישת בכירי מרצ עם אבו מאזן ברמאללה
פגישת בכירי מרצ עם אבו מאזן ברמאללה
"בכל מפלגה בקואליציה אג'נדה אחרת". אנשי מרצ עם אבו מאזן
(צילום: לשכת יו"ר מרצ)
"המטרה הייתה לגרום לאנשים לציית להוראות משרד הבריאות, וכשיש הסתה וארגון הפגנות אנחנו מאבדים את המטרה", הדגיש עבאס. "לכן ההחלטה לבטל את הביקור הייתה נכונה, וללא שיקולים פוליטיים לכאן או לכאן. האופוזיציה בחברה הערבית לרע"מ מנצלת כל הזדמנות לתקוף אותנו ואת הממשלה".
שרי מרצ פגשו השבוע את אבו מאזן. מה חשבת על הביקור? יש פתח אמיתי למו"מ עם הפלסטינים? "בכל מפלגה בקואליציה יש אג'נדה משלה, וכולם מסכימים על דבר אחד - מתרכזים במעשים ובפתרון בעיות האזרחים. ברע"מ אמרנו לבוחרים הערבים שאנחנו רוצים להתרכז בסוגיות החברה הערבית. גם הסוגיות המדיניות חשובות, כי ברגע שיש הידרדרות במצב המדיני בעיקר אנחנו סובלים. ראינו מה קרה בחודשים האחרונים כשהייתה הסלמה. בסופו של דבר הדברים נרגעים, ואנחנו בתוך החברה הערבית נשארים מיני-פצועים בשטח. החודשים האחרונים לימדו אותי שצריך להיזהר. אנחנו רוצים שתהיה התקדמות בתחום המדיני ושנחיה בשלום, ביטחון, בשותפות ובסובלנות בין שני העמים, אבל כרגע נרצחים לנו אנשים ברחובות ויש מצוקות רבות. אם לא ניתן להן פתרון היום, לא יהיה לנו זמן לחשוב".
מה דעתך על איך שהממשלה מתנהלת מול בעיית האלימות בחברה הערבית? "אף אחד לא מצפה שבעיית הפשיעה והאלימות, שהתפתחה לאורך שנים בממשלות נתניהו, תיפתר כל כך מהר - אבל לפחות הממשלה שמה את זה על השולחן. יש הקצאת תקציבים אדירים למשטרה ותוכניות אזרחיות, משהו כמו 2.5 מיליארד שקל. הייתה לי ישיבת עבודה ראשונה עם הפרויקטור לנושא, סגן השר סגלוביץ, ואנחנו משתפים פעולה עם השר בר לב ועם מפכ"ל המשטרה. העבודה משותפת. אנחנו רוצים למקד את המאמץ כדי שנוכל לעשות תפנית ובלימה של העלייה המתמדת בפשיעה והאלימות. אנחנו מודעים להתגברות בנושא הזה, לדעתי ארגוני הפשע מנסים להקדים את המשטרה ורשויות האכיפה - אבל אני בטוח שנצליח למגר את התופעה".

על הכנסת שב"כ כחלק מהפתרון לבעיה אמר: "עמדתנו ברורה - הכתובת היא הממשלה, היא אמורה לספק את הביטחון לכל האזרחים. לממשלה יש כלים וארגונים שפועלים בזירות שונות, בהתאם לחוקים ולפי כללים ברורים, תחת פיקוח פרלמנטרי והיועמ"ש. כל הארגונים אמורים לקחת חלק בהתאם לתחום הסמכויות שלהם, ולכן אני לא מתרגש מזה. לדעתי יש שימוש פופוליסטי בסוגיות האלה. יש בשב"כ כלים ומה שחשוב לתת כלים למשטרה, שהיא הכתובת. צריך לחזק אותה בכלים האלה כדי שנוכל לנצח את הפשיעה המאורגנת".
על תקיפת השוטרים בכפר קאסם אמר: "זה היה אירוע נקודתי. יש שם שיתוף פעולה טוב מאוד בין המשטרה לחברת האבטחה, וזה יימשך. ממשק העבודה בין החברה הערבית למשטרה צריך להתפתח. אחד הרעיונות הוא משמר אזרחי ביישובים שונים, אבל צריך לעשות את זה בצורה חכמה - בהידברות ובתיאום בין הרשות המקומית, המשטרה והציבור. שלטון החוק הוא לטובת כולנו, וכך גם הסדר הציבורי במיוחד היום ביישובים הערביים. בכל העולם יש מתח בין המשטרה והאזרחים, זה לא רק בישראל. בסופו של דבר חייבים ללמוד איך לעבוד יחד".