תקנות התו הירוק נכנסו אתמול (א') לתוקף בעקבות העלייה בתחלואה והמאמץ לבלום את התפשטות הקורונה. כך, כמה חודשים מאז שבוטלו התקנות, נאלצו בתי העסק ברחבי הארץ לחזור ולאכוף אותן בקרב לקוחותיהם – מהלך שמקשה על תפעולם. לפי התקנות הנוכחיות, הכניסה למתחמים ולאירועים תותר רק למחוסנים, מחלימים ולבעלי תוצאה שלילית בבדיקת קורונה. הן יחולו במלונות, מסעדות, בתי קולנוע, חדרי כושר, מסעדות ובתי קפה. כעת בעלי העסקים חוששים שלמרות ההגבלות מספר החולים יעלה, והם יצטרכו לסגור את העסקים בעקבות סגר.
5 צפייה בגלריה
מדינת ישראל חוזרת למגבלות התו הירוק
מדינת ישראל חוזרת למגבלות התו הירוק
בדיזנגוף סנטר בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
בין המנהלים שמתמודדים עם האכיפה נמצא משה שבתאי, בעל מועדון הכושר "אדרנלין" בכרמיאל. אתמול קיבל כ-30 טלפונים מלקוחות שביקשו לבטל או להקפיא את המנוי. לדבריו, הוא חושש מירידה במספר הנרשמים והמתאמנים. "כל מי שלא מחוסן, וכל מי שקצת דואג, זה גורם לו להרבה פחדים", אמר ל-ynet. "מהבוקר יש האטה בהירשמות. לפי הביטולים אפשר לדעת שאנשים התחילו להצביע ברגליים ופשוט לא להגיע. מבחינה כלכלית אנחנו שורדים, אנחנו אופטימיים ומקווים שהמדינה תתחשב בנו. לקחנו כבר שתי הלוואות מקרנות המדינה, נקווה שלא נזדקק לשלישית, והגל הזה יחלוף".
הקורונה בישראל - העדכונים האחרונים:
לפי שבתאי, לתו גם צד חיובי – מכיוון שחלק מהלקוחות דווקא מרגישים בטוחים יותר להגיע להתאמן, כשהם יודעים שהם בטוחים מהדבקות. "אני מאמין שזה מתחלק לשניים. מי שהתחסן כמובן שמח שהוא יהיה רק בסביבת מתחסנים ובעלי אישור בדיקה. אלה שמתנגדים יצביעו ברגליים ולא יופיעו פה", אמר.
5 צפייה בגלריה
מדינת ישראל חוזרת למגבלות התו הירוק
מדינת ישראל חוזרת למגבלות התו הירוק
"יש האטה בהרשמות". חדר הכושר בכרמיאל
(צילום: שמיר אלבז)
ספיר פרנק, מתאמנת בחדר הכושר, אמרה כי ההחלטה דווקא מרגיעה אותה. "מבחינתי זה יתרון, כי יהיו פחות הדבקות. פחות מפחיד להגיע מאשר קודם. אני לא יכולה לוותר על האימון אחרי שנה שלא יכולתי להתאמן – והשתדלתי להיות כל הזמן ליד אנשים שאני מכירה. קשה להתאמן ליד אנשים שאני לא יודעת מי הם ומה הסטטוס שלהם. עכשיו אפשר להיות יותר רגועה".
גל קריאף, בעלים של שתי מסעדות בכרמיאל, סיפר כי זה שבוע נרשמת ירידה של כ-25% בהיקף הלקוחות. לדבריו, ישנו קושי במיון וההבדלה בין הסועדים – שפטורים ממסיכות – לבין אנשי הצוות, שמחויבים לעטות אותן. "זו בעיה מאוד קשה, אני לא מבין איך מצפים מהצוות להיות עם מסכות, וכל האנשים שיושבים פה במסעדה – אף אחד עם מסכה, כולם אוכלים והכל נורמלי", אמר. "או שפותחים את המסעדות לחלוטין, או שסוגרים לחלוטין. חלק מהקהל מרגיש עם זה סבבה, חלק מתנגד. אני לא רוצה להיות בתפקיד השוטר. אני רוצה להכניס את כולם".

"כל דרך שהיא לא סגר - עדיפה"

בחדר הכושר פרופיט בקריית אונו נערכו לכניסת התקנות לתוקף, והמתאמנים נדרשו מאתמול בבוקר להזין את פרטי התו הירוק שברשותם לאפליקציה בטרם הם מגיעים להתאמן. "משש בבוקר כל מי שנכנס למועדון חויב לעמוד בתנאים המלאים", אמר יובל ליבלינג, הבעלים והמנכ"ל של חדר הכושר. "אנו בודקים ומאשרים, וכשמגיעים לשער, הוא נפתח לאחר שזיהה שהלקוח מאושר. למי שאינו מחוסן, קיימת האפשרות להגיע לעמדת הבדיקות המהירות שמבוצעות עד 24 שעות לפני כניסה למועדון".
5 צפייה בגלריה
מדינת ישראל חוזרת למגבלות התו הירוק
מדינת ישראל חוזרת למגבלות התו הירוק
ירידה של 25% בהיקף הלקוחות. מסעדה בכרמיאל, היום
(צילום: שמיר אלבז)
5 צפייה בגלריה
מדינת ישראל חוזרת למגבלות התו הירוק
מדינת ישראל חוזרת למגבלות התו הירוק
"נמצאים בסיוט עסקי". חדר הכושר בקריית אונו
(צילום: ליהי קרופניק)
לדברי ליבלינג, הדרישות אמנם מקשות על ניהול העסק, אך הוא נערך לכך תקופה ארוכה – ומבין כי יש למהלך השפעה על הירידה בתחלואה. "אנחנו נמצאים בתוך סוג של סיוט עסקי כבר שנה וחצי, ובהחלט יש חשש גדול מעניין הסגר. לכן אני חושב שכל דרך שהיא לא סגר – דרך שמטפלת באופן ספציפי ומדויק כמו התו הירוק, על אף שמקשה – בוודאי עדיפה".
אחד מלקוחות חדר הכושר, פאביו נברה, בן 18 מגני תקווה, אמנם הגיע אתמול בבוקר להתאמן על פי הכללים – אך הביע דאגה לקראת הבאות. "עוד לא ממש מרגישים את ההבדל כי זה רק להציג תעודת מתחסן, אבל זה כן אולי מהווה סימן לסגר הבא – וזה מדאיג מאוד".
5 צפייה בגלריה
מדינת ישראל חוזרת למגבלות התו הירוק
מדינת ישראל חוזרת למגבלות התו הירוק
"זה מרגיע לדעת שכולם פה מחוסנים". קפה זליק בקריית אונו
(צילום: ליהי קרופניק)
גם מחוץ לקפה "זליק" בקניון בעיר בודקים תו ירוק לפני הכניסה. שירה נתן, שהגיעה אתמול לארוחת בוקר עם אמה, דווקא מרוצה. "זה מרגיע אותי לדעת שכולם פה מחוסנים. פחות בשבילי, ויותר בשביל אימא", אמרה. עם זאת, לדברי תמיר גולן מנהל הסניף, המצב גורם לאי-נעימות מול חלק מהלקוחות. "היו כאלה שלא ידעו אם התקנות נכנסות לתוקף היום או מחר", שיתף. "הרבה אנשים גם לא נכנסו".
לדבריו, העסק עושה כמיטב יכולתו לשמור על התקנות על מנת לא להגיע לסגר. "אם יהיה סגר – זה גומר אותנו סופית", אמר. "עד שגייסנו עובדים עם כל עניין החל"ת, אחרי שהם לא רצו לעבוד, ועכשיו הם באים. נלחמנו בשיניים לפתוח את העסק. בחודש הראשון לא הצלחנו לגייס עובדים ועבדנו רק על טייק אוואי. התחלנו לגייס, אם נחזור לסגר, נחזור לגלגל הזה. לקחו לנו שלושה חודשים להקים את העסק מחדש. אם יהיה עוד סגר, אני לא יודע איך נשרוד את זה. אני לא חושב שאפשר לקום אחרי מכה כזאת".
פורסם לראשונה: 21:46, 08.08.21