הפיצוץ העז במקום שבו היה בעבר מתקן של תעש בהרצליה, פיצוץ שהחריד שלשום (חמישי) את מרכז הארץ, הביא אתמול לסגירת חוף סידני עלי בהרצליה מחשש לקריסת המצוק במקום. החוף ייפתח היום אחרי בדיקות הנדסיות שנערכו, כיממה אחרי שחומר נפץ, שלפי החשד היה מוטמן באדמה, גרם לפעירת המכתש הגדול במקום. במשרד להגנת הסביבה אמרו כי לפי המידע שנמסר ממשרד הביטחון ומתעש, לא אמורים היו להיות חומרי נפץ באזור - וידרשו כעת לבדוק את השטח כולו.
4 צפייה בגלריה
המכתש שנוצר מהפיצוץ במתקן תעש בהרצליה
המכתש שנוצר מהפיצוץ במתקן תעש בהרצליה
המכתש במתחם תעש הרצליה, אתמול
(צילום: עידו ארז)
4 צפייה בגלריה
המכתש שנוצר מהפיצוץ במתקן תעש בהרצליה
המכתש שנוצר מהפיצוץ במתקן תעש בהרצליה
(צילום: עידו ארז)
אמיר, שמתגורר בשטח שבו היה הפיצוץ, העיד בהקלטה דקות אחרי הפיצוץ כי "או שהתפוצץ פה טיל או שהתפוצץ פה מטען. לא יודע מה היה, אבל היה פה פיצוץ ברמה שאני יושב - ופשוט עפתי קיבינימט. הכול מריח אבק שריפה, כאילו הייתה פה מלחמה מתחת לאף שלי. שמעו את הדבר הזה עד תל אביב. אני כולי רועד ולא יודע מה לעשות עם עצמי", הוא נשמע אומר בהקלטה.
אתמול בבוקר היתמר עשן רב מהקרקע, שעות רבות אחרי הפיצוץ. עוד לפני כן, חבלנים סרקו את השטח בשעות הלילה, ובסיום הסריקות הוחלט בעיריית הרצליה על סגירתו כדי למנוע כניסת סקרנים. "פנינו עשרות פעמים לכל הגורמים הרלוונטיים במדינה שיטפלו בנושא - ולא קיבלנו תשובות", אמרו בעירייה. "בזכות העתירה שהגשנו לאסור בנייה באזור מנענו אסון גדול".
4 צפייה בגלריה
המכתש שנוצר מהפיצוץ במתקן תעש בהרצליה
המכתש שנוצר מהפיצוץ במתקן תעש בהרצליה
עשן שעלה במתחם
(צילום: עידו ארז)
יענקל מולי, שמתגורר בסמוך למקום הפיצוץ, סיפר אתמול כי "שמעתי בום ממש ליד המיטה. רציתי לישון - ומיד הגעתי עם הקורקינט. לא הבנתי מה קרה וממול ראיתי בור ענק. אמרו שהיה פיצוץ מתחת".
מולי שחזר את הפיצוץ והגדיר אותו "כמעט מפלצת". לדבריו, "הבית כמעט זז, ולא היה חשמל לכמה דקות. אמא שלי פחדה ואחים שלי לא הבינו מה קרה". מולי סיפר כי האזור עצמו מסוכן. "אפשר ליפול פה, יש בורות", הוא אמר.

"שמעתי פה פיצוצים לפני, אבל מאוד מזעריים"

תושב הרצליה, שהתגורר באזור עד לפני שבועיים, אמר כי "גרתי פה במשך חודשיים, ויש פה עוד שני חבר'ה שגרים בפנים. במהלך החודשיים האלה שהייתי פה שמעתי פיצוצים, אבל מאוד מאוד מזעריים - שמי שלא נמצא בתוך תעש לא שומע". הוא סיפר כי התגורר במקום באוהל, וקיבל צו פינוי מרשות מקרקעי ישראל. "חשבתי שהורידו טיל, שמעתי את זה בגבול בין רעננה להרצליה. הכלבים שלי נעלמו. גם מנפצים ומזיקוקים הם נכנסים לסטרס", אמר. "אני לא חושב שזה קרה ככה סתם. המקום הזה היה פתוח יותר משנה, עד שראו שאנשים משתקעים ועושים קמפינג. מוזר שפתאום בן לילה יש פיצוץ כזה".
4 צפייה בגלריה
המכתש שנוצר מהפיצוץ במתקן תעש בהרצליה
המכתש שנוצר מהפיצוץ במתקן תעש בהרצליה
ניידת משטרה בכניסה למתחם. "אם המקום מסוכן - שיסגרו אותו"
(צילום: עידו ארז)
"פשוט ניצלתי. לא רק אני, אני מתאר שעוד אנשים שיכלו להיות פה ניצלו", הוא הוסיף. "אנשים מטיילים פה, ילדים קטנים, רוכבי אופניים. אם המקום הזה מסוכן - כמו שטוענים שהוא - שישימו פה ש"ג ויסגרו את המקום. פיצוץ כזה יכול היה לקחת חיים של לא אחד ולא שניים. אם אמיר (שהקליט את עצמו - רב"צ) פה בתחילת תעש הרגיש את הפיצוץ וההדף, תחשוב מה היה קורה לאדם שהיה ברדיוס של הפיצוץ. הוא לא היה נשאר פה".
המפגע בשטח מתקן תעש הרצליה - כתבות עבר:
במשרד להגנת הסביבה ציינו אתמול כי "האינטרס של המשרד להגנת הסביבה הוא שהקרקעות בכל ישראל – כולל קרקעות המדינה - ישוקמו באופן המהיר ביותר והבטוח ביותר, מכיוון שקרקע מזוהמת מייצרת נזקים משמעותיים לבריאות האדם, לבטיחותו ולסביבה. בכל שטח בישראל שהייתה בו בעבר פעילות מסוג זה, תע"ש ומשרד הביטחון אחראים על טיפול ופינוי חומרים נפיצים, כך שלא יישארו כלל באתר. הם אלו אשר מספקים את האישורים באופן סופי שהשטח נקי ובטוח מבחינה זו. רק לאחר מכן, מתחיל תהליך שיקום הקרקע מגזים ומזיהומים".
חברת "נצר השרון", שעוסקת בטיהור קרקעות, מסרה כי "שטח מתחם 'נוף ים' נמצא זה שנים רבות בחזקתה של רמ"י (רשות מקרקעי ישראל), והיא זו שאחראית באופן בלעדי על כל המתרחש בו. רשויות המדינה המוסמכות הכריעו זה מכבר כי על רמ"י לטפל בשטח, וכפי שהובא לידיעת נצר השרון רמ"י אכן התקשרה לצורך כך עם גורמים שונים, בהם החברה לשירותי איכות הסביבה בע"מ. טיהור המתחם לא באחריות החברה ולא נמסר לטיפולה, בהיותו מתחם שאינו פעיל למעלה מ-20 שנה".
השלכות הפיצוץ בנוף ים הביאו גם את ראש העיר רמת השרון לקרוא למדינה לעצור את תוכנית הבנייה בשטחי תעש בעיר. "מדינת ישראל מקדמת תכנון לא אחראי ומסוכן בתעש על חביות חומר נפץ, זאת סכנת נפשות ממש", אמר ראש העיר רמת השרון אבי גרובר. "הפיצוץ אתמול בנוף ים הבהיר בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים - אסור לבנות בשטחי תעש ברמת השרון. לא קצת, לא ליד, אסור. אנחנו נלחמים על זה בכל ערכאה ונמשיך להלחם על כך בכל כוחנו ובכל האמצעים שעומדים לרשות עיריית רמת השרון כדי לעצור את הטירוף הזה".
פורסם לראשונה: 21:18, 23.06.23