המלחמה באוקראינה, המדללת את הרזרבות הפיננסיות והצבאיות של נאט"ו, לצד איומיו הציניים של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ נגד מדינות אירופה החברות בנאט"ו, שאם לא ישלמו את חלקן כנדרש הוא "יעודד" את רוסיה לתקוף אותן, מובילות את מדינות האיחוד לכיוון של עצמאות צבאית מוושינגטון. זו כוללת השקעה בכלי נשק ובטכנולוגיות, וגולת הכותרת: התעצמות גרעינית של מדינות אירופה, ככוח הגנה והרתעה, או במילים אחרות - "מטרייה גרעינית".
מאז אמירתו הדרמטית של טראמפ בשבוע שעבר - שתכליתה בפועל הייתה להבהיר שלא יגן על מדינות שלא ישלמו במקרה של תקיפה רוסית - בבירות אירופה גובר השיח סביב הצורך לדאוג למטרייה גרעינית עצמאית ולהפחית את ההסתמכות העתידית על ארה"ב, במיוחד אם הנשיא לשעבר ייבחר שוב.
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ לאחר שניצח את ניקי היילי בפריימריז בניו המפשייר
דונלד טראמפ לאחר שניצח את ניקי היילי בפריימריז בניו המפשייר
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ. "אעודד את רוסיה לתקוף"
(AP)
מזכ"ל נאטו ינס סטולטנברג אמר בתגובה כי הוא "מברך את מדינות הברית האירופית על החלטתן להשקיע בהגנה. נאט"ו הפצירה בהן לעשות זאת מזה שנים". לדבריו, "זה צריך להיעשות רק כדרך לחזק את נאט"ו, לא להוות אלטרנטיבה לברית. אסור שהמהלכים הללו יפרידו בין אירופה לארה"ב".
נכון לעכשיו, רק בריטניה וצרפת מחזיקות בנשק גרעיני, כשאצל האחרונה מדובר בהחלטה עקרונית להוריד מאירופה את התלות באמריקנים. אבל כעת גם בפרלמנט הגרמני, מדינה שנשק גרעיני בתחומה היה טאבו בגלל מלחמת העולם השנייה, מתחיל כבר שיח על הצורך בייצור ואחזקה.
שר האוצר של גרמניה כריסטיאן לינדנר כתב השבוע מאמר בעיתון ה"פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג", שבו קרא למערכת הפוליטית לשקול מודל חלופי, שיכלול נשק גרעיני צרפתי ובריטי. "הכוחות הגרעיניים האסטרטגיים של צרפת וגרמניה כבר תורמים המון לברית שלנו, ונשיא צרפת עמנואל מקרון כבר הביע כמה הצעות של שיתוף פעולה. עלינו להבין את האמירות האחרונות של טראמפ כקריאה לחשב מחדש את הביטחון האירופה תחת מטריית נאט"ו", כתב.
4 צפייה בגלריה
"מברך את מדינות אירופה על ההחלטה לחיזוק ההגנה". מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג
"מברך את מדינות אירופה על ההחלטה לחיזוק ההגנה". מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג
"מברך את מדינות אירופה על ההחלטה לחיזוק ההגנה". מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג
(צילום: GettyImages)
אף שפריז לא כוללת את ההרתעה הגרעינית שלה בתוך מנגנון נאט"ו, מקרון כבר הציע כמה פעמים בשנים האחרונות "לנהל דיאלוג אסטרטגי סביב תפקידה של צרפת בהרתעה הגרעינית האירופית הקולקטיבית", כפי שדווח בעיתון ה"גרדיאן". מנפרד וובר, חבר פרלמנט אירופי גרמני מטעם השמרנים, הצטרף לקריאה לשנות את התפיסה וקרא שלא לפסול מטרייה גרעינית עם בריטניה.
גם הקנצלר אולף שולץ לא פסל על הסף את האפשרות, אך כמו המזכ"ל סטולטנברג, טען שמדובר בהיערכות שאמורה לחזק את נאט"ו ולא להחליש אותה או להפריד בין חברותיה.
קטרינה הארלי, חברת פרלמנט מהסוציאל-דמוקרטים, מפלגתו של שולץ, הייתה אחד הקולות הבולטים בעד עצמאות גרעינית. "לאור ההתבטאויות האחרונות של טראמפ, זה ברור שאיננו יכולים לסמוך על היכולות הגרעיניות של ארה"ב כדי לשמור על ביטחונה של אירופה", ציינה, "אם אנחנו בדרך לצבא אירופי, צריך גם לדון בנושא של פצצות אטום".
ראש ממשלת פולין דונלד טוסק אמר השבוע כי "יש לקחת ברצינות את הצעתו של מקרון להפוך את ההרתעה הצבאית הגרעינית לדבר אירופי, כדי לייצר מערכת הגנה".
4 צפייה בגלריה
בוריס פיסטוריוס שר ההגנה החדש של גרמניה
בוריס פיסטוריוס שר ההגנה החדש של גרמניה
שר ההגנה הגרמני בוריס פיסטוריוס. קורא להרגעת השיח
(צילום: AFP)
עם זאת, לא כולם בעד הרעיון. שר ההגנה הגרמני בוריס פיסטוריוס, קרא ל"הרגעה", והבהיר כי "קודם כול, טראמפ עוד לא זכה במועמדות הרפובליקנים. אני מזהיר מדיון חסר אחריות כזה כשהוא אפילו עוד לא מועמד רשמי". לדבריו, "מדובר בשיח מסובך, ואסור שהוא יושתת על דבריו של מועמד לנשיאות שנמצא בקמפיין בחירות. למעשה, זהו הדבר האחרון שאנחנו צריכים כרגע".
לפי ה"גרדיאן", בריטניה הבהירה כי הנשק הגרעיני שלה יועמד לרשות ברית נאט"ו רק "בנסיבות קיצוניות של הגנה עצמאית של כל בעלות הברית שלה".
ביום שבת אמר טראמפ כי הוא יאפשר לרוסיה לעשות ככל העולה על רוחה לחברות בברית נאט"ו שלא ישקיעו שני אחוזים מהתוצר הלאומי שלהן לברית. הנשיא ביידן ענה כי דבריו של טראמפ הם "מסוכנים ולא אמריקניים". הצהרתו של הנשיא לשעבר למעשה מבטלת את סעיף 5 באמנת נאט"ו, שלפיו התקפה על אחת החברות תוביל לתגובה מצד כל שאר המדינות החברות בברית.
"מדובר בדיון אבסטרקטי שלא יוביל להצלחה", אמר רוברט האבק, סגן קנצלר גרמניה, "ואני גם לא בטוח כמה צרפת מוכנה לקבל שותפות אירופית בניהול הנשק הגרעיני ברשותה". הדוברים הגרמניים הרשמיים אומנם דוחים כמעט על הסף התחמשות פרטית בנשק גרעיני, אבל עצם העובדה שהנושא בכלל עלה על פני שטח השיח הציבורי, שמאז ומתמיד מחה נגד תוכניות אטומיות בעולם כולו, מראה עד כמה גדול הפחד מרוסיה, ובעיקר מתפיסה מחודשת של טראמפ את השלטון.
4 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון פסגת נאט"ו ליטא
נשיא צרפת עמנואל מקרון פסגת נאט"ו ליטא
נשיא צרפת עמנואל מקרון. מדינתו היחידה באירופה שכבר מחזיקה בנשק גרעיני, לצד בריטניה
(צילום: AFP)
כפי שהדברים עומדים כעת, כל ההרתעה הגרעינית של נאט"ו, שגם עורכת תרגיל שנתי כדי לבדוק ולרענן את המוכנות הגרעינית שלה, מושתתת על ראשי נפץ גרעיניים אמריקניים המוצבים באירופה ונעזרים בתשתיות אירופיות, כולל מטוסים.
חלק מהשיח הפוליטי הגרמני מתנגד להשקעה בחימוש גרעיני, ודורש שיח עם ארה"ב והשקעה בתשתיות לסייבר הגנתי. אחרים מאמינים שדבריו של הנשיא לשעבר הם המשך התייחסותו לנאט"ו מהכהונה הקודמת, וכי ארה"ב של טראמפ אינה מרגישה בטוחה לגבי המחויבות והמעורבות שלה באירופה. לכן, כך הם סוברים, גרמניה, אחת המדינות המארחות את ראשי הגרעין האמריקניים באירופה, צריכה להתנתק מהתלות באמריקנים ולנסות לייצר נשק גרעיני משלה.
גם בריטניה (לפני הברקזיט) וגם נשיא צרפת מקרון כבר הציעו בעבר את השימוש בנשק הגרעיני של ארצותיהם בתוכנית ההגנה של נאט"ו, אבל הרעיון נדחה והשיחות הופסקו לפני שהתחילו, בגלל המחיר הגבוה שאותו ביקשו שתי המדינות. כעת כבר ברור שהסוגיה הזו תהיה אחד הנושאים העיקריים לקראת הבחירות לפרלמנט ביוני. עד עכשיו זה היה נושא כמעט לא מדובר, אבל אז בא טראמפ ועשה את מה שהוא עושה יותר טוב מכולם: לטרוף את הקלפים.