2 צפייה בגלריה
לירן חג'בי. ארכיון
לירן חג'בי. ארכיון
לירן חג'בי. ארכיון
(צילום: צביקה טישלר "ידיעות אחרונות")
מפקד גדוד צבר לשעבר מחטיבת גבעתי, לירן חג'בי, נפטר הבוקר (חמישי) בארצות הברית מגידול סרטני בראשו שהתפתח בשנים האחרונות. חג'בי שירת כמח"ט בגבול מצרים בתקרית חדירת מחבלי דאעש ב-2011 ולחם באותו אירוע, וב-2014 הוביל את לוחמיו בגדוד שעליו פיקד ללחימה נגד מוקדי חמאס בצוק איתן. חג'בי, בן 48 במותו, הורשע בשנת 2015 בהתנהלות בלתי הולמת כלפי פקודתו, מאי פאטל, וכתוצאה מכך הודח מצה"ל והורד מדרגת סא"ל לדרגת רס"ן. בנוסף נפסק כי עליו לפצות את פאטל ב-140 אלף שקלים.
חג'בי הורשע בחמישה סעיפים של התנהגות בלתי הולמת, חלקם בעלי אופי מיני כלפי פאטל. הוא הודה במעשים במסגרת הסדר טיעון והודח מהצבא.
בגזר הדין ציין הרכב השופטים, בראשות אל"מ אורלי מרקמן: "חג'בי הוא מפקד אמיץ ומסור שנכשל ומעד בהתנהגות שאינה הולמת אחרי שירות צבאי מפואר. הנאשם שירת לאורך שנים בשורה של תפקידים. צה"ל וחייליו מחויבים לשמור על כבוד האדם לפי רוח צה"ל. כרום הדרגה כך גודל הציפייה. עבירת התנהגות שאינה הולמת מגלמת כישלון ערכי ופיקודי. גם אחרי שהחיילת עברה ליחידה אחרת הנאשם המשיך לשלוח מסרונים פוגעניים לחיילת אחרת. אין מדובר באירוע חד פעמי אלא בכישלון מתמשך לאורך זמן. לא ניתן להימנע מפגיעה בדרגת הנאשם. נורידו בדרגה אחת".
2 צפייה בגלריה
מאי פאטל
מאי פאטל
מאי פאטל
(צילום: צביקה טישלר "ידיעות אחרונות")
חג'בי נאבק בשנים האחרונות במחלה הקשה, ולפי גורמים בסביבתו הפרידה המאולצת בצה"ל לנוכח מעשיו הסעירה את נפשו והקשתה על חייו המשפחתיים והתעסוקתיים. גופתו תובא לקבורה בישראל והוא ייטמן בבית העלמין במושב יכיני שבו גדל ובו מתגוררת משפחתו.
אחיו, אלעד, סיפר בשיחה עם ynet: "לירן חי במנהטן עם משפחתו והיה איש עסקים. אנחנו עדיין לא מעכלים, הכל קרה מהר. אשתו ובנותיו היו איתו לאורך כל הדרך. הוא נאבק על חייו עד הרגע האחרון".
רועי גבעול, ששירת תחת פיקודו של חג'בי ז"ל, סיפר על גבורתו בשדה הקרב. "ללירן היו מספר צל״שים על חתירה למגע והצלת חיים תחת אש. הוא ניהל עשרות אם לא מאות אירועי פח״ע בדרום לבנון ורצועת עזה וחיסל עשרות מחבלים במבצעים מורכבים. במספר ניסיונות של חדירות מחבלים לתוך ישובי גוש קטיף ולצירים המובילים חג'בי ניהל את האירועים והפיקוד הבכיר היה מעדיף שלא להתערב ולתת לו לנהל את כל האירוע ברמת האוגדה. כך למשל בפיצוץ מוצב 'האורחן' ב-2004 בעזרת מנהרת נפץ. יהי זכרו ברוך".
חג'בי שירת כסמח"ט בגבול מצרים בתקרית חדירת מחבלי דאעש ב-2011 ולחם באותו אירוע, וב-2014 הוביל את לוחמיו בגדוד שעליו פיקד ללחימה נגד מוקדי חמאס בחאן יונס במהלך מבצע צוק איתן. הפרשה שבגינה הודח מהצבא התפוצצה לאחר המלחמה בדרום, וגם לאחר משפטו הוא המשיך לנסות לפעול לניקוי שמו.