בכיר ישראלי אישר כי ישראל מעורבת במאמצים הבינלאומיים להביא לרגיעה בניסיון ההפיכה שפרץ בסודן, יחד עם ארצות הברית. נציגים של משרד החוץ אף עמדו בקשר עם צבא סודן ומיליציית RSF, שנמצאים במרכזו של העימות האלים בסודן. ברקע הסכם השלום המתגבש עם סודן, ישראל עומדת בקשר עם שני ראשי הפלגים שמצויים בסכסוך - ראש המועצה הצבאית עבד אל-פתח אל-בורהאן מצד אחד, והגנרל מוחמד חמדאן דגלו ("חמידתי"), מנהיג ה-RSF, מהצד השני.
3 צפייה בגלריה
סודן מפקד ה צבא עבד אל פתח אל בורהאן ו מפקד מיליציה RSF חמדאן דגלו המכונה חמידתי
סודן מפקד ה צבא עבד אל פתח אל בורהאן ו מפקד מיליציה RSF חמדאן דגלו המכונה חמידתי
מימין: חמדאן דגלו ("חמידתי"), משמאל: מפקד הצבא אל-בורהאן. ישראל מנסה לגשר בין הצדדים
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
אלי כהן ועבד אל פתאח אל-בורהאן
אלי כהן ועבד אל פתאח אל-בורהאן
כהן ואל-בורהאן. בישראל מנסים לקדם נורמליזציה עם סודן, ללא קשר להתרחשויות
(צילום: שלומי אמסלם משרד החוץ )
הבכיר אישר כי ישראל מנסה להביא להקטנת המתיחות והתקדמות לעבר ממשלה אזרחית בסודן, וקראה לשני הצדדים להניח את הנשק ולהרגיע את הרוחות. בירושלים עוקבים אחר הנעשה בסודן, וגם בעבר היו מעורבים במאמצי תיווך בין הפלגים הניצים. ישראל שותפה למאמציה של ארה"ב להביא למעבר של סודן ממועצה צבאית לממשלה אזרחית.
המצב הפוליטי בסודן, שבה פועלות כ-130 מפלגות, הוא מורכב מאוד. בחודשיים האחרונים היו סימנים שניתן להגיע להסכמה שתאפשר הקמת ממשלה אזרחית. עם זאת, לכל הצדדים ברור שגם אחרי הקמת ממשלה אזרחית, הצבא במדינה יהיה דומיננטי מאוד, כפי שהוא במצרים ובפקיסטן.
בישראל היו בטוחים שתהיה חתימה על הסכמים להקמת ממשלה עוד בטרם העיד אל-פיטר ב-20 באפריל, והממשלה תוקם עד סוף מאי, אך הופתעו מהתפרצות העימות האלים בסוף השבוע. האמריקנים התנו את הנורמליזציה בין סודן לישראל בהקמת ממשלה אזרחית שם, ואולם גורמים בישראל העבירו לאמריקנים מסר שהדרישה לממשלה אזרחית מוצדקת, אך חשוב לפעול לקידום הסכם נורמליזציה עם ישראל ללא קשר להתפתחויות הפוליטיות בסודן.
בירושלים גם מאמינים שדווקא הסכם נורמליזציה עם ישראל יוכל להצעיד את סודן לכיוון המערב. בישראל התריעו ממצב של "ואקום" בסודן, שאליו ייכנסו שחקנים כמו איראן, סין ורוסיה. בישראל מאמינים שגם ללא המעבר לממשלה אזרחית ניתן יהיה לקדם את הסכם הנורמליזציה עם סודן. ארה"ב פועלת מאחורי הקלעים במאמץ להביא לרגיעה בסודן, בשיתוף עם סעודיה ואיחוד האמירויות.

3 צפייה בגלריה
סודן חילופי אש בין ה צבא ל RSF מיליציה
סודן חילופי אש בין ה צבא ל RSF מיליציה
חילופי האש בין הצבא ל-RSF. ישראל פעילה במדינה, ואף הבטיחה לה עזרה כלכלית וחיבור למשקיעים
(צילום: EPA)
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן פרסם הלילה הודעה לפיה הלחימה המסוכנת מאיימת על ביטחון האזרחים בסודן, ומערערת את המאמצים לקידום מעברה לדמוקרטיה. "הסכמנו שחיוני כי הצדדים יפסיקו לאלתר את הלחימה ללא תנאי מוקדם. אני קורא לגנרל עבד אל-פתח אל-בורהאן ולגנרל מוחמד חמדאן דגלו לנקוט בצעדים אקטיביים להפחתת המתיחות ולהבטחת ביטחון כל האזרחים. הדרך היחידה קדימה היא לחזור למשא ומתן התומך בשאיפות הדמוקרטיות של העם הסודני. אנחנו ממשיכים לשמור על קשר הדוק עם השגרירות שלנו בחרטום, ויש לנו אחריות מלאה על הצוות שלנו", אמר בלינקן.
שני גורמים ישראלים מעורבים במגעים עם סודן - משרד החוץ ומנכ"ל המשרד רונן לוי (מעוז), שמקיים קשרים עם המוסד כבר כמה שנים, עוד מהתקופה שהיה במל"ל, והמוסד עצמו. מתקיימים ביקורים הדדיים של משלחות, כשמטוסים ישראלים נוחתים בחרטום. ישראל מאוד פעילה שם, וגם הבטיחה להם עזרה כלכלית וחיבור למשקיעים.
לפני כחודשיים, בתחילת חודש פברואר, משלחת של נציגים בכירים מטעם ממשלת סודן הגיעה לביקור בישראל, שבוע לאחר ביקורו בחרטום של שר החוץ אלי כהן. השר נועד שם עם הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, שר החוץ של סודן ובכירים נוספים. המשלחת קיימה שיחות ודיונים בפרטי הסכם השלום המתגבש ובקידום היחסים בין המדינות.