משלחת של נציגים בכירים מטעם ממשלת סודן צפויה להגיע השבוע לביקור בישראל. זאת לאחר שבשבוע שעבר ביקר בחרטום שר החוץ אלי כהן ונועד שם עם נשיא מועצת המעבר השלטונית, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, שר החוץ הסודני ובכירים נוספים. המשלחת תקיים שיחות ודיונים בפרטי הסכם השלום המתגבש ובקידום היחסים בין המדינות. בראשה יעמוד גנרל במעמד של שר.
2 צפייה בגלריה
אלי כהן ועבד אל פתאח אל-בורהאן
אלי כהן ועבד אל פתאח אל-בורהאן
כהן ואל-בורהאן. "אנחנו בונים עם הסודנים מציאות חדשה"
(מתוך טוויטר)

כהן הציג בביקורו בחרטום טיוטה של הסכם השלום בין ישראל לסודן, וכשחזר הודיע שהוא צפוי להיחתם עוד השנה. טקס החתימה צפוי להתקיים לאחר העברת השלטון בסודן לממשלה אזרחית שתוקם במסגרת תהליך המעבר המתנהל במדינה כבר כמה שנים, מאז הדחתו מהשלטון של הרודן עומר אל-באשיר ב-2019. אם ההסכם אכן יחתם, סודן תהיה המדינה הערבית הרביעית שתנרמל את יחסיה עם ישראל במסגרת התהליך שהחל ב"הסכמי אברהם", אחרי איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו.
סודן שוכנת במיקום אסטרטגי לחופי הים האדום, היא המדינה השלישית בגודלה באפריקה (1.8 מיליון קילומטר רבוע) ואוכלוסייתה מונה כ-47 מיליון תושבים. סודן לחמה בעבר לצד מדינות ערב במלחמת העצמאות ובמלחמת ששת הימים וסייעה בהעברת נשק לחמאס.
ב-1967, חודשיים לאחר מלחמת ששת הימים, אירחו הסודנים את ועידת חרטום, שבה השתתפו מנהיגי שמונה מדינות ערביות. בסיומה פורסמה הצהרה ובה "שלושת הלאווים": "לא להכרה בישראל, לא למשא ומתן עם ישראל, לא לשלום עם ישראל". כינון יחסים עם סודן ישים בכך סוף ל-75 שנה של עוינות.

בדיונים בין המשלחות העלה שר החוץ כהן את הרצון הישראלי לסייע במאמצי הפיתוח של סודן במגוון תחומים אזרחיים בהם ביטחון, מזון, ניהול משאבי מים, חקלאות ועוד. כהן הציג בפני מארחיו את תוכנית הסיוע של משרדו שתתמקד בפרויקטים ובבניית יכולות בתחומי סיוע הומניטרי, טיהור מים ורפואה ציבורית.
השר כהן אמר בסיום הביקור: "אנחנו בונים עם הסודנים מציאות חדשה בה 'שלושת הלאווים' יהפכו ל'שלושת הכנים': כן למשא ומתן בין ישראל לסודן, כן להכרה בישראל וכן לשלום בין המדינות ובין העמים".