3 צפייה בגלריה
כוכבה לוי
כוכבה לוי
"הייתה שקופה בחייה וכך גם הרגישה". כוכבה לוי ז"ל
( באדיבות המשפחה )
כמעט חמישה עשורים לאחר רצף מעשי הגבורה שהציל חיים אך האפיל על חייה של כוכבה לוי ז"ל, גיבורת הפיגוע במלון סבוי ב-1975 בתל אביב, היא זכתה להערכה ולכבוד שנמנעו ממנה בימי חייה. בקרוב היא תונצח באחד הרחובות במועצה התעשייתית נאות חובב בצפון הנגב.
לוי, שהלכה לעולמה לפני כארבע שנים, הפכה לגיבורה כשתיווכה בין המחבלים הפלסטינים לכוחות הביטחון הישראליים, בזכות העובדה שידעה ערבית. היא גילתה תושייה, דאגה לשלומם של בני הערובה ואף הצילה חיים. היא הצליחה לשכנע את המחבלים לשחרר את אחד הפצועים, סחבה אותו על גבה ומסרה אותו לכוחות הביטחון, ובמקום להציל את עצמה ולהימלט, חזרה כבת ערובה למלון כדי להציל אחרים. בפיגוע הקשה נהרגו שמונה מבני הערובה ושלושה לוחמי צה"ל. חמישה בני ערובה, בהם גם כוכבה, חולצו בשלום.
אחותה, אביבה, הביעה את הערכתה בפני ראש המועצה התעשייתית, ארז בדש: "אמרתי לו: 'שברת את תקרת הזכוכית'. המקרה הרי אירע בתל אביב, וניסיתי לפעול ולפנות לראש העיר. צריך לכתוב ולספר את הסיפור של כוכבה לוי, היא הייתה גיבורת העיר תל אביב, אבל אמרו לי שאין על מה לדבר כרגע".
3 צפייה בגלריה
כוכבה לוי פיגוע סבוי ידיעות אחרונות
כוכבה לוי פיגוע סבוי ידיעות אחרונות
הפרסום על הפיגוע ב"סבוי" ב"ידיעות אחרונות", 1975
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")
3 צפייה בגלריה
כוכבה לוי פיגוע סבוי ידיעות אחרונות
כוכבה לוי פיגוע סבוי ידיעות אחרונות
כוכבה לוי (באמצע) מתוך כתבה שפורסמה ב"ידיעות אחרונות" לאחר הפיגוע, 1975
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")
היא סיפרה שפנתה למקומות נוספים: "גם בחדרה, שם גרה אחותי בשנים האחרונות, אמרו שלא קוראים לרחובות על שמות אנשים. אמרנו אולי ספריה? גן שעשועים? היא הייתה שקופה בחייה וכך גם הרגישה. אף אחד לא התעניין מה היא עשתה שם, רק למה היא הייתה שם. אחותי הייתה אישה משכמה ומעלה".
לאחר שראש המועצה בדש נחשף למאבק של אחותה של כוכבה, וצפה בסרטה של זוהר וגנר "סבוי", שבו נחשף אומץ ליבה של כוכבה, הוא החליט לפעול לקרוא לאחד מרחובות המועצה על שמה. "כעת תזכה גיבורת ישראל לכבוד שנמנע ממנה בימי חייה, ולהנצחת שמה ופועלה לדורות הבאים בדמות רחוב בתחום המועצה", הוא אמר.
"לאחר שנחשפתי לכוכבה לוי, שברגעי האמת גילתה קור רוח ותושייה אל מול סיטואציה אליה מעולם לא הוכשרה והצילה במעשיה חיי אדם, בני ערובה ולוחמים גם יחד, נפעמתי מגודל הגבורה ומגדולת הנפש. העובדה שלא רק שכוכבה לא זכתה להכרה הרשמית לה הייתה ראויה, אלא גם הוכפש שמה בקלות דעת, זעזעה אותי עד עמקי נשמתי. לא היה לי ספק שנדרשת פעולה לתיקון המצב ואני שמח שנפלה בידי האפשרות לתקן את המעוות".
את ההחלטה החריגה קיבלה ועדת שמות הרחובות בראשות ראש המועצה, המורכבת מנציגי מפעלים, נציגי משרדי ממשלה ונציג מהשלטון המקומי, באופן חריג מהקריטריונים שנקבעו מראש. העקרונות שלפיהם נקראים הרחובות במועצה המאכלסת מפעלים מזהמים, הוא לפי גיאוגרפיה, נגב (אישים בולטים בעשייה למען הנגב או מזוהים עם הנגב), תעשייה (אישים בולטים בתעשייה הכימית בפרט ובתעשייה בכלל) ודמויות מהתנ"ך. כיכרות ייקראו על שם חברות ומפעלים בשטח המועצה. יש לציין כי ועדת השמות החליטה לקרוא לרחוב נוסף על שמה של אישה וגבר. מדובר ברחוב ניצן וענת ז"ל, על שמם של ענת טל-קטלב וניצן משה, עובדי חברת ICL (לשעבר כימיקלים לישראל) שנהרגו בתאונת דרכים ביולי שעבר.
בשנת 2022 הופק סרט הקולנוע "סבוי" בבימויה של זוהר וגניר ובכיכובה של השחקנית דאנה איבגי. הסרט שמתחקה אחר פעולותיה ההרואיות של כוכבה ז"ל, עורר דיון ציבורי נרחב בעניין היעדרה של כוכבה מהזיכרון הלאומי והמרחב הציבורי בישראל. לאחר שידור הסרט, דרשו ארגוני נשים ובני משפחתה של כוכבה ז"ל לקרוא רחוב על שמה.