שמוליק לביא, ששכל את בנו סרן ליעד ז"ל במבצע צוק איתן, מבקר את קברו של בנו במיתר פעם בחודש ובחגים. ביום הזיכרון הזה הוא מבקש שהפוליטיקאים ייצאו מבתי העלמין. "כל הנושא הפוליטי יצא מפרופורציה ויוצר תחושות קשות", אמר לביא. "כשאתה רואה את הפילוג הזה, זה מקומם. זה לא היה אף פעם ככה. גם כאשר היו בחירות וצד אחד ניצח, זה לא הפך לדבר שבו עצם העובדה שניצחת אומרת שלא תדאג לכל עם ישראל. לדעתי, הפוליטיקאים לא צריכים להיות שם".
ענת לייכטר, אחותו של סמ"ר בר לייכטר ז"ל, שנהרג בתאונה ב-2009, עלתה לקברו אתמול בבית העלמין בקרית שאול. "אני מגיעה לכאן לא מעט, לא בהכרח לפני יום הזיכרון. ההורים שלי עולים לקבר בכל יום שישי". לקראת יום הזיכרון הקרוב היא אמרה "אני ערה לקולות ולמחלוקות. כולי תקווה שלא יהיו דרמות ביום הזה".
6 צפייה בגלריה
עומדים בצפירה בהר הרצל
עומדים בצפירה בהר הרצל
"זה אף פעם לא היה ככה". צפירת יום הזיכרון בהר הרצל, בשנה שעברה
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
שמוליק לביא שכל את בנו סרן ליעד ז"ל במבצע צוק איתן
שמוליק לביא שכל את בנו סרן ליעד ז"ל במבצע צוק איתן
"כל הנושא הפוליטי יצא מפרופורציה ויוצר תחושות קשות". שמוליק לביא, ליד קבר בנו ליעד שנפל בצוק איתן
(צילום: חיים הורנשטיין)
6 צפייה בגלריה
ענת לייכטר אחותו של בר לייכטר ז"ל
ענת לייכטר אחותו של בר לייכטר ז"ל
"אני מגיעה לכאן לא מעט, לא בהכרח לפני יום הזיכרון". ענת לייכטר, ליד קבר אחיה בר שנהרג בתאונה ב-2009
(צילום: שאול גולן)
הרצל ומירב, הוריה של סגן שיר חג'אג' ז"ל, תומכים בהגעת הפוליטיקאים לבתי העלמין: "פוליטיקאים צריכים להגיע לטקסי הזכרון. פוליטיקאי שחושש שיצעקו עליו בטקס, אז שיפרוש מהחיים הציבוריים. אנחנו כהורים שכולים נקבל מחאה כל עוד אנשים מוחים באופן לא אלים. אם מישהו יפעל באלימות, על המשטרה לטפל בו מיד".
טל פלח, אחיו של רס"ן בר פלח ז"ל, שנהרג לפני מספר חודשים בהיתקלות עם מחבלים, סיפר כי "אנחנו עסוקים כל העת באובדן הגדול עם מותו הפתאומי של בר שהחיים עתה צריכים להימשך בלעדיו. אנחנו לא עוסקים בפוליטיקה בכלל - עסוקים בשכול הכבד, באובדן שלנו כמשפחה שכולה ובדרך שלנו להנציח את בר – כך שצעירים ימשיכו את מורשתו מעוררת ההשראה".
6 צפייה בגלריה
שיר חג'אג' עם הוריה הרצל ומירב
שיר חג'אג' עם הוריה הרצל ומירב
"אנחנו כהורים שכולים נקבל מחאה, כל עוד היא לא אלימה". הרצל ומירב חג'אג', עם בתם שיר שנרצחה בפיגוע בירושלים ב-2017
6 צפייה בגלריה
מיקי גולדווסר, אמו של אודי גולדווסר
מיקי גולדווסר, אמו של אודי גולדווסר
מיקי גולדווסר, אימו של אודי גולדווסר, במחאה נגד המהפכה המשפטית. "מקווה שאנשים יתעשתו ולא יפריעו לאירועים"
6 צפייה בגלריה
ישראל שור
ישראל שור
"לראשונה אנחנו סבורים שהמדינה לא ראויה למחיר שנאלצנו לשלם". ישראל שור
(צילום: חיים הורנשטיין)
ישראל שור, תושב קיסריה ובעבר בן קיבוץ שובל, הוא אח שכול ומפגין בקביעות בכל מוצאי שבת. בבית העלמין של קיבוץ שובל קבור אחיו, אבידע. כעת הוא קורא להוציא את הפוליטיקאים מבתי העלמין. סגן אבידע שור נהרג לפני 50 שנה במבצע אביב נעורים. "השנה, לראשונה, אנחנו סבורים שהמדינה לא ראויה למחיר שנאלצנו לשלם. יש שסע מטורף בעם, שמתודלק על ידי הפוליטיקאים שלנו. יש צונאמי אדיר של רגשות בקרב המשפחות השכולות שרק מחכה להתפרץ", אמר האח השכול.
כמעט מדי שבוע יוצאת מיקי גולדווסר, אמו של אהוד שנחטף בידי חיזבאללה בשנת 2006, לצומת הארנה בעיר נהריה, ומשתתפת בהפגנה נגד השינויים שמבקשת לבצע הממשלה במערכת המשפט. היא נושאת בידיה שלט ובו תמונת בנה מחייך ולצידה הציווי: "אמא! צאי להילחם על המדינה הדמוקרטית שלמענה נלחמתי ועבורה נפלתי". בשבוע הבא, למשך 48 שעות, היא הפצירה במשתתפי המחאות ברחבי המדינה לעצור: "אני מקווה מאוד שאנשים יתעשתו ולא יפריעו לאירועים החשובים לנו". לדבריה, "ההפגנות לכשלעצמן מדהימות והאמירה החזקה שיוצאת מהן עוד תישמע".