ערוץ הטלוויזיה העיראקי אל ראבעה פרסם הלילה (בין חמישי לשישי) את מה שכינה "התיעוד האחרון" של אליזבט צורקוב, שנחטפה בבגדד ומוחזקת בידי גדודי חיזבאללה העיראקיים. בסרטון, שתועד לכאורה במרץ השנה, ניתן לראות את צורקוב יוצאת מבית קפה בליווי אדם נוסף, לפני שנחטפה.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מרגעיה האחרונים שלש אליזבט צורקוב לפני שנחטפה בעיראק
תיעוד מרגעיה האחרונים שלש אליזבט צורקוב לפני שנחטפה בעיראק
אליזבט צורקוב יוצאת מבית הקפה
3 צפייה בגלריה
כתבה של צורקוב ב"ידיעות אחרונות", 2019
כתבה של צורקוב ב"ידיעות אחרונות", 2019
כתבה של צורקוב ב"ידיעות אחרונות", 2019
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")
ראש הלשכה הביטחונית במיליציית גדודי חיזבאללה התייחס אמש לראשונה לחטיפתה, והציג את צורקוב כסוכנת מוסד - חרף ההבהרות של ישראל שמדוברת בחוקרת שהגיעה לעיראק כחלק ממחקרה. לדבריו, "ההודאה של נתניהו בהימצאות אשת ביטחון ישראלית כאסירה בעיראק היא אינדיקציה מסוכנת מאוד. עלינו לטפל בהודאה הזו בצורה מדויקת ונחרצת. על גופי הביטחון העיראקיים לחשוף את הרשתות הקשורות בישראל. גדודי חיזבאללה יעשו מאמצים רבים כדי לעמוד על גורל האסירה או האסירים הציונים בעיראק. נפעל כדי לגלות עוד על אודות אותה כנופיה פושעות ואודות מי שמסייע לתנועה שמגיעה ממדינה שעמה אסור להיות בקשר".
לפי הדיווחים, צורקוב נחטפה לאחר שישבה בבית הקפה רידהא עלוואן בשכונת קראדה בבגדד ב-26 במרץ. ב"ניו יורק טיימס", דווח גם שהיא עברה ניתוח חירום בגב במדינה, מעט לפני שנחטפה. החוקרת שהייתה פעילה מאוד ברשתות החברתיות לא פרסמה פוסטים מאז 21 במרץ.
צורקוב הגיעה לעיראק עשר פעמים כחלק מהמחקרים שערכה, ובביקור העשירי, ב-19 במרץ, היא שוחחה עם מכון המחקר בוושינגטון שבו הייתה עמיתה. "הספיק לי מעבודת שטח", אמרה להם, "אני חוזרת". אבל שבוע לאחר מכן היא נחטפה בחזרה מבית הקפה. יותר משלושה חודשים עברו מאז, והיא עדיין מוחזקת על ידי המיליציה השיעית "גדודי חיזבאללה".
באותו מכון מחקר, New Lines Institute, שבמגזין שלו אף פרסמה מאמרים - קוראים לארצות הברית להתגייס למאמצים לשחרורה. האמריקנים, לפחות בפומבי, לא ממהרים. בתגובה לפניית ynet בנושא אמר משרד החוץ האמריקני: "אנחנו מודעים לחטיפה ומגנים חטיפת אזרחים פרטיים. אנחנו מפנים לתגובת הרשויות העיראקיות".

3 צפייה בגלריה
אליזבט צורקוב
אליזבט צורקוב
בישראל מעריכים שהעניין לא ייפתר בקרוב. צורקוב
(צילום: AFP PHOTO / Ahmad Mohamad)
במכון המחקר אמרו ל-ynet כי צורקוב "הייתה בעיראק כדי להשלים מחקר שדה עבור עבודת הדוקטורט שלה באוניברסיטת פרינסטון. אנחנו לא יודעים אם בפרינסטון היו מודעים לנוכחותה הפיזית בעיראק, ולא ידוע לנו על אמצעי אבטחה כלשהם שנועדו להגן עליה במהלך שהותה שם. לא היה לנו שום קשר איתה מאז חטיפתה ואנחנו לא יכולים לדבר על התקדמות כלשהי לקראת שחרורה".
בהודעה ארוכה שפרסמו באתר, אמרו במכון המחקר, New Lines Institute כי הקשר האחרון שלהם עם החוקרת הישראלית, שמחזיקה גם באזרחות רוסיה, היה ב-19 במרץ. "לא רצינו שהיא תישאר בעיראק שבה המיליציות הפרו-איראניות דומיננטיות", כתבו.
"שבוע לאחר מכן נודע לנו ממקורותינו שמיליציה פרו-איראנית חטפה אותו בבגדד, שם היא ערכה את המחקר שלה. לא שמענו ממנה מאז", נכתב. "האינסטינקט הראשוני שלנו היה לצעוק באינטרנט, בתקשורת ומעל דפים אלו על היעלמותה. דנו בכך, אבל מתוך כבוד לבקשת משפחתה ולסיכוי שזה ייפתר בשחרור מהיר, בחרנו לא לפרסם זאת. עד שזה הופיע באנגלית בחודש שעבר במאמר, ואתמול במקורות אחרים".
ההערכה בישראל היא שעניינה של צורקוב לא ייפתר בקרוב. אין צפי לשחרורה וניתן להעריך שישראל לא תנהל משא ומתן ישיר ולא תשלם עבור שחרורה כמו במקרים קודמים של חטיפת ישראלים. בינתיים, רואים בממשלת עיראק אחראית לשלומה.
עם זאת, מאז היוודע בישראל על החטיפה, מתנהלים מגעים שקטים בניסיון להביא לשחרורה בכמה ערוצים ובהם מול ממשלת רוסיה, הממשל האמריקני וגורמים נוספים. בישראל רומזים שהתקבל אות חיים מצורקוב ואפילו נמסר שמצבה טוב. ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי החטיפה העלתה חשש שצורקוב תועבר לאיראן, אך אין סימן שהדבר קרה.