כ-2,500 תושבי המועצה פוריידיס מפגינים הערב (ראשון) וחוסמים את הכביש הראשי ביישוב לאחר שעוזרו של ראש המועצה, עלאא מרעי (34), נורה למוות ביום חמישי האחרון. מול כוחות שיטור רבים, דרשו המפגינים למגר את מקרי הרצח ולמצות את הדין עם הפושעים, ברקע 124 בני אדם שנרצחו מתחילת השנה בחברה הערבית. כביש 4 מצומת פוריידיס לצפון נחסם.
3 צפייה בגלריה
תושבי פוריידיס חוסמים את כביש 4 במחאה על האלימות בחברה הערבית
תושבי פוריידיס חוסמים את כביש 4 במחאה על האלימות בחברה הערבית
המחאה בצומת פוריידיס
(צילום: באדיבות המשטרה)
3 צפייה בגלריה
תושבי פוריידיס חוסמים את כביש 4 במחאה על האלימות בחברה הערבית
תושבי פוריידיס חוסמים את כביש 4 במחאה על האלימות בחברה הערבית
"למדינה לא אכפת מאיתנו". תושבי פוריידיס
(צילום: אביהו שפירא)
תושבים סיפרו: "קורים כאן דברים שלא קרו פה בעבר, אבל אוזלת היד של המשטרה נגד האלימות תמיד הייתה מורגשת. זה לא רק תושבי פוריידיס, אלא כל החברה הערבית. מישהו צריך לקחת אחריות, אבל יש לנו ממשלה כושלת. השר בן גביר הבטיח כל מיני הבטחות אבל עד עכשיו זה לא הוביל לשום מקום, ומי שסובל מזה הם אנחנו".
"כמעט 125 נרצחו מתחילת השנה. אנחנו מדברים על כ-14 נרצחים על כל 100 אלף אנשים. אלו דברים שקורים בקולומביה ומקסיקו, אפילו לא מדינות ערב. מישהו חייב לדבר על המספרים - זה כישלון של כל מערכות האכיפה", הוסיף התושב.
אמיר, תושב אחר, טען כי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לא מטפל בפשיעה במגזר הערבי. "זה לא מעניין אותו. מאז שהוא נהיה שר הפשיעה עלתה, מקרי הרצח עלו, ואנחנו מאמינים שנגיע עוד ל-300 הרוגים עד סוף השנה. צריך למצוא פתרון שיעזור לנו לצאת מכל הפשע. נמאס כבר".
תושבת היישוב אסמה סיפרה כי בעלה נרצח לפני כשנתיים וחצי, והחשודים טרם נתפסו. "אם יהודי היה נרצח היו מוצאים את הרוצח באותו יום, במקרה שלי כבר שנתיים וחצי עברו והוא לא מצאו את האחראי".
אחותה איסה, שהפגינה גם היא, אמרה כי הממשלה "לא דואגת לחברה הערבית". לדבריה, "לראש הממשלה לא אכפת בכלל. לא יודעת עד מתי נישאר במצב הזה. אני מרגישה שאני חיה במדינה שלא אכפת לה מאיתנו. אנחנו אזרחים כמוכם פה במדינה, וחייבים לעשות משהו שישמעו אותנו. כשהילדים של אחותי ישאלו איפה אבא שלהם, מה נענה להם? שרצחו אותו? בושה למדינה".
3 צפייה בגלריה
זירת האירוע
זירת האירוע
זירת הירי בפוריידיס, ביום חמישי
מחקירה ראשונית של הרצח בפוריידיס שאירע ביום חמישי עלה כי מרעי, אבא לילד בן 5 ותינוקת בת 4 חודשים, היה יחד עם ראש המועצה בעת שהם יצאו מחתונה - ואז נורו לעברם יריות שפגעו בו. ראש המועצה עצמו הצליח להימלט ולא נפגע, ומרעי מת מפצעיו זמן קצר לאחר מכן בבית החולים הלל יפה בחדרה.
כמה ימים לפני כן נורה גבר ביישוב בדרך חזרה מחתונה של חבר - ונפצע באורח קשה. מקרה נוסף אירע ביישוב כשאלמונים ירו לעבר רכבו של חבר המועצה נביל פחמאוי, ללא נפגעים. זו הייתה הפעם השנייה בחודש וחצי שבה נורו יריות לעבר רכבו של פחמאוי, ובשני המקרים לא דווח על מעצרים. בחודש שעבר, ירו ביום אחד לעבר בית שבו מתגוררת קשישה בת 90, לעבר מסעדה ולעבר שני רכבים.
בצהריים נורה למוות תושב רמלה חוסאם ג'ומעה זבארקה בעת שנסע בעיר. במשטרה פתחו בחקירה בחשד לרצח וסרקו אחר החשודים. בתיעוד נראה חשוד יורה לעבר רכבו הנוסע של זבארקה, לשעבר מורה בבית ספר, ונמלט מיד לאחר מכן מהמקום. מותו נקבע בבית החולים אסף הרופא, לשם הובא עצמאית.