כשספרי ההיסטוריה של הפוליטיקה האמריקנית יתארו את הערב של 3 באוקטובר 2023, היום שבו הודח לראשונה יושב ראש בית הנבחרים של ארצות הברית, סביר להניח שהאיש עם הפטיש, קווין מקארתי, לא יהיה השם היחיד שיתנוסס על הדף. שעה קלה אחרי שסולק בהצבעה משפילה, הפוליטיקאי האפור שהנהיג את הבית התחתון של הקונגרס במשך 10 חודשים כבר לא היה האיש הכי מעניין בסביבה. את הבמה המרכזית – לטוב ולרע – תפס מאט גייטס, מי שהוביל בצעד חסר תקדים את המרד המהיר והיעיל נגדו מתוך המפלגה הרפובליקנית. ועם הניצחון המזהיר הזה ביד, יש עכשיו מי שצופים לו גדולות.
8 צפייה בגלריה
חבר בית הנבחרים ארה"ב מאט גייטס
חבר בית הנבחרים ארה"ב מאט גייטס
מאט גייטס. כיכב בסרט התעודה The Swamp
(צילום: WIN MCNAMEE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
8 צפייה בגלריה
קווין מקארתי אחרי הדחתו מתפקיד יו"ר בית הנבחרים ארה"ב
קווין מקארתי אחרי הדחתו מתפקיד יו"ר בית הנבחרים ארה"ב
קווין מקארתי. "זו נקמה, הוא רצה שאתערב בחקירה נגדו"
(צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
גייטס בן ה-41, עורך דין בהכשרתו, נולד בהוליווד, פלורידה, למשפחה בעלת תודעה פוליטית מפותחת. בילדותו גדל בבית שבו צולם הסרט "המופע של טרומן" בכיכובו של ג'ים קארי. את דרכו הפוליטית החל בשנת 2010, כשנבחר לחבר בבית המחוקקים של פלורידה, שם הצטרף לאביו שכיהן כסנאטור מקומי. ב-2016 רץ לראשונה לבית הנבחרים האמריקני וניצח במחוז הבחירה שלו, וכבר בקמפיין ההוא סיפק רמז לקו הפוליטי שינקוט עם הגיעו לגבעת הקפיטול: "אני לא רץ לקונגרס כי אני רוצה לנסוע לוושינגטון", הסביר אז. "אני רץ לקונגרס כי אנחנו לא יכולים לבטוח בוושינגטון".
הכרזת הקמפיין ההיא סימלה היטב את המסר האנטי-ממסדי החריף שגייטס היה עתיד להציג בקפיטול, מסר שהסיסמה המובילה שלו היא "לייבש את הבִּיצה". "הביצה" היא הכינוי שרפובליקנים מהאגף הקיצוני מדביקים לממסד המסורתי האליטיסטי והמושחת שמנהל לטענתם את העניינים בוושינגטון כל העת, בלי קשר לשאלה איזו מפלגה נמצאת בשלטון. ב-2020 כיכב גייטס בסרט תיעודי של HBO הנושא את השם הזה (The Swamp).
8 צפייה בגלריה
מאט גייטס מחוקק רפובליקני מפלורידה שמורד ביו"ר בית הנבחרים
מאט גייטס מחוקק רפובליקני מפלורידה שמורד ביו"ר בית הנבחרים
קונספירציות ומסע America First עם מרג'ורי טיילור גרין. גייטס
(צילום: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP)
כשהוא רוכב על גלי הפופוליזם שהביא ניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות 2016 הפך גייטס לאחד מנציגיה הבולטים של התנועה הטראמפיסטית MAGA (קיצור של Make America Great Again) בקונגרס. חודשים אחדים אחרי השבעתו כבר מיתג עצמו כ"לוחם ללא לאות" למען טראמפ, ועד מהרה הפך למנהיג "סיעת החירות" בבית הנבחרים – קבוצת מחוקקים רפובליקנית ימנית קיצונית הנחשבת לניצית ביותר במפלגה.
אחרי בחירות 2020 היה גייטס מהתומכים הראשיים בטענותיו השקריות של טראמפ – שנדחו שוב ושוב על-ידי שופטים, כולל שמרנים – כי הבחירות נגנבו ממנו. לאחר ההסתערות של תומכי הנשיא על הקונגרס בינואר 2021 יצא גייטס למסע ברחבי ארה"ב תחת הכותרת America First, שבו הפיץ עם חברת בית הנבחרים מרג'ורי טיילור גרין, בעצמה אשת ימין קיצוני מג'ורג'יה, את תיאוריות הקונספירציה של טראמפ בנוגע לבחירות.

לסרס את מקארתי מול כל האומה

עם רעמת שיער מפוארת, חיוך הוליוודי וכישורי במה מצוינים, גייטס קנה לו בוושינגטון שם של פרובוקטור תיאטרלי ואנטגוניסט, החותר כל העת למחלוקות ועימותים – ושואב מהם הנאה בלתי-מוסתרת. הוא התפרץ לישיבות ודיונים בקונגרס, ניפק הצהרות מתריסות, וכדי לגנוב את ההצגה לא שכח גם להסתייע בעזרים: בהצבעה שקיים בית הנבחרים על מימון הצעדים להגנה מפני קורונה ב-2020 שלף מסכת גז ועטה אותה על פניו, סמל להתנגדותו להגבלות המוטלות.
8 צפייה בגלריה
בית הנבחרים בארה"ב
בית הנבחרים בארה"ב
ההצבעה על הדחת מקארתי השבוע. הפצצה המתקתקת הוטמנה כבר בינואר
(צילום: רויטרס)
שנותיו של גייטס בקונגרס לוו בכמה שערוריות. ב-2018 ספג גינויים מקיר לקיר אחרי שהזמין את מכחיש השואה צ'רלס ג'ונסון להיות אורחו בנאום של טראמפ על מצב האומה. ב-2021 נפתחה נגדו חקירה בחשד ששילם לנשים, בהן נערה בת 17, על יחסי מין, חלקם תחת השפעת אקסטזי. החשדות נגד גייטס כללו ניצול מיני, סחר למטרות מין ושימוש לא חוקי בסמים, אך הוא הכחיש בתוקף, וטען שמעולם לא שילם על יחסי מין או ניהל יחסים עם קטינות. בפברואר השנה הודיע משרד המשפטים כי החליט שלא להגיש נגדו כתב אישום, אך ועדת האתיקה של בית הנבחרים המשיכה את בדיקתה בעניינו.
סוערות ככל שיהיו, שש שנותיו הראשונות של גייטס בבית הנבחרים שימשו רק קדימון לצעד הגדול שלו למרכז הבמה: שנת 2023 סימנה את הפיכתו מפוליטיקאי דחוי, מנערי השוליים של הקפיטול, לכוח פוליטי של ממש. למעמד הזה זכה דווקא בזכות כישלונם היחסי של הרפובליקנים בבחירות האמצע: בבחירות בנובמבר אשתקד חזו הסקרים ניצחון רפובליקני סוחף בבית הנבחרים, אך במקום זאת הם זכו בניצחון קטן בלבד, עם 222 מושבים רפובליקניים מול 212 דמוקרטיים, והפער הדחוק של 10 מושבים נתן לגייטס ולסיעתו הניצית כוח לא-פרופורציונלי. בקולותיהם המעטים הם יכולים כעת לסכל כל מהלך חקיקתי של המפלגה, וכך לאלץ אותה להיענות לדרישותיהם.
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ נאום כנס המפלגה הרפובליקנית באנהיים קליפורניה
דונלד טראמפ נאום כנס המפלגה הרפובליקנית באנהיים קליפורניה
הנשיא לשעבר טרמאפ. נתן את עידודו למהלך מאחורי הקלעים?
(צילום: AP Photo/Jae C. Hong)
מפגן הכוח הראשון של גייטס ניתן כבר בינואר, אז מנע עם חבריו שוב ושוב את הבחירה במקארתי ליו"ר בית הנבחרים, ובאמצעות קולות הסיעה הניצית גרר אותו – בצעד היסטורי כשלעצמו – ל-15 סבבי הצבעה משפילים, שבהם חילץ ממנו ויתור אחר ויתור בתמורה לכך שהוא ושותפיו יצביעו בעד מינויו. "גייטס נתן למקארתי סכין קהה ואילץ אותו לסרס את עצמו בשידור בטלוויזיה מול כל האומה", תיאר אז את הדברים פעיל פוליטי בוושינגטון.

לא אידאולוגיה, נקמה

מקארתי נבחר לבסוף ליו"ר רק אחרי שגייטס הטמין תחת רגליו פצצה מתקתקת: כדי להעניק לו את הקולות החסרים אילץ אותו המחוקק מפלורידה לקבוע כלל שלפיו במהלך כהונתו יוכל כל אחד מחברי בית הנבחרים להעלות להצבעה הצעה להדיחו, בלי צורך לגייס לשם כך חברים נוספים. בסוף השבוע האחרון, כשמקארתי הסכים להסדר תקציבי זמני עם הדמוקרטים כדי למנוע את השבתת הממשל, הפעיל גייטס את הפצצה – והגיש את הצעת ההדחה בעצמו. הוא הודה אמנם כי סיכוייה לצלוח נמוכים, אך כשהדמוקרטים סירבו להתגייס להצלת מקארתי – המהלך הושלם, וגייטס הפך לאדם הראשון בתולדות ארה"ב שמביא להדחה של יו"ר בית נבחרים מכהן.
8 צפייה בגלריה
ארה"ב טים סקוט מועמד פריימריז רפובליקניים לנשיאות בחירות
ארה"ב טים סקוט מועמד פריימריז רפובליקניים לנשיאות בחירות
המועמד בפריימריז טים סקוט. "גייטס דמות מפלגת, וגורם נזק גדול"
(צילום: AP)
מקארתי מיהר לטעון אתמול כי גייטס פעל להדחתו ממניע אישי של נקמה, ולא מתוך אידאולוגיה – טענה שגייטס מכחיש. האיבה בין שני האישים הייתה סוד ידוע בבית הנבחרים, אבל שורשיה אינם ודאיים. אחת ההשערות – וזו גם השערתו של מקארתי – היא שגייטס זעם על כך שהיו"ר סירב להתערב ולסכל את הבדיקה המתנהלת נגדו בוועדת האתיקה של הבית. "הוא מאשים אותי בחקירת התלונות האתיות נגדו", אמר מקארתי השבוע לפני הדחתו. "הוא רוצה שאנסה למחוק את התלונות נגדו. אני לא הולך לעשות את זה. זה לא חוקי. ואתם יודעים מה? אם בדרך כלשהי אאבד את התפקיד כי כיבדתי את החוק – אז בסדר, שכך יהיה".
גייטס מצדו לא נשאר חייב. "אני חושב שזו הייתה הסרה של פלסטר", אמר אתמול לכתבים שעה קלה אחרי ההדחה. "קווין מקארתי שייך לבִּיצה. הוא טיפס לצמרת על-ידי גיוס כספים מבעלי אינטרסים וחלוקתם מחדש בתמורה להטבות. אנחנו מנצחים את המחלה עכשיו". בהמשך נשאל גייטס על כך שאפילו המנטור שלו דונלד טראמפ יצא בפומבי נגד המהלך וכתב ברשת החברתית שלו: "למה הרפובליקנים תמיד נלחמים בינם לבין עצמם? למה הם לא נלחמים בדמוקרטים מהשמאל הרדיקלי שהורסים את המדינה שלנו?". על כך סיפק גייטס תשובה מסתורית: "שיחותיי עם הנשיא לשעבר הותירו אותי עם ביטחון רב שעשיתי את הדבר הנכון". דבריו התפרשו בתקשורת האמריקנית כרמיזה לכך שמאחורי הקלעים עודד טראמפ את המהלך, אם כי היום שב הנשיא לשעבר וטען שלא עשה זאת.
8 צפייה בגלריה
חבר בית הנבחרים הרפובליקני ב ארה"ב מאט גייטס (מפלורידה) בצל דיונים על מניעת השבתת ממשל
חבר בית הנבחרים הרפובליקני ב ארה"ב מאט גייטס (מפלורידה) בצל דיונים על מניעת השבתת ממשל
"לא רוצה להיות מושל, לא רוצה לרוץ לסנאט". גייטס
(צילום: Anna Moneymaker / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
גם בכירים אחרים במפלגה הרפובליקנית לא חוסכים ביקורת על גייטס, ורבים בה מאמינים כי הדרמה שחולל במאבק מול מקארתי נובעת בראש ובראשונה מהרצון שלו בתשומת לב. "גייטס הוא דמות מפלגת מאוד במפלגה, והוא גורם נזק גדול בדברים שלו", אמר אתמול הסנאטור הרפובליקני טים סקוט, אחד המועמדים בפריימריז לנשיאות. יו"ר בית הנבחרים לשעבר ניוט גינגריץ', אף הוא רפובליקני, היה חריף בהרבה בדברים שכתב ב"וושינגטון פוסט": "אם גייטס היה פשוט חבר קונגרס זוטר וקשקשן שתוקף את מקארתי יום אחרי יום, ניחא, הוא פשוט היה מוצא עצמו מבודד עם קבוצה קטנה של מחוקקים שלא מצליחים להבין איך לקדם דברים. אבל גייטס חרג מגבולות הדרמה הרגילה. הוא הורס את היכולת של הרפובליקנים בבית הנבחרים למשול ולשרטט קו מבחין וברור בין המדיניות שלהם לבין האסונות שהוביל ממשל ביידן. הרפובליקנים חייבים לסלק את גייטס".
תוכנית הסילוק הזו לא תהיה פשוטה. הניצחון ההיסטורי בהצבעה על הדחת מקארתי הופך כעת את גייטס לווינר עם הוכחות, ונותן גושפנקה לתיאור המלחמתי והנחוש שמעטר את עמוד ה-X (לשעבר טוויטר) שלו: "איש פלורידה. בנוי לקרב".
8 צפייה בגלריה
מאט גייטס מחוקק רפובליקני מפלורידה שמורד ביו"ר בית הנבחרים
מאט גייטס מחוקק רפובליקני מפלורידה שמורד ביו"ר בית הנבחרים
"איש פלורידה, בנוי לקרב". מאט גייטס
(צילום: Nathan Howard / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
בחודשים האחרונים הועלו השערות שגייטס כבר חושב על משרות רמות יותר, ונערך להתמודד על תפקיד המושל בפלורידה, אך הוא טען שאין ממש בדברים. בדיווח אחר נטען כי הוא שוקל לרוץ לסנאט האמריקני. על כך הגיב בבוז הגייטסי האופייני: "אם ארצה ללכת לנוח בגמלאות, אסע לווילג'ס של פלורידה, לא לסנאט".
פורסם לראשונה: 23:55, 04.10.23