כארבע שעות לאחר חיסול בכיר הג'יהאד האיסלאמי, אזעקות נשמעו בגוש דן, בערי הדרום ובעוטף עזה - ו-46 רקטות נורו לעבר שטח ישראל. מערכת כיפת ברזל הופעלה ויירטה 33 רקטות, לא היו נפגעים בגוף. צה"ל תקף מיד לאחר האזעקות את משגרי הרקטות, ויעדים נוספים של הג'יהאד האיסלאמי בהם אתרי ייצור אמצעי לחימה ומחסנים.
6 צפייה בגלריה
שיגור רקטות מעזה
שיגור רקטות מעזה
שיגורי רקטות מעזה, הערב
(צילום: רויטרס )
6 צפייה בגלריה
יירוט כיפת ברזל אשקלון
יירוט כיפת ברזל אשקלון
יירוט בשמי אשקלון
(צילום: אריק מרמור)
האזעקות הראשונות נשמעו בשעה 20:57 בשורת יישובים בדרום ובשפלה, בהם אשדוד, גן יבנה, שדרות, באר טוביה, יבנה ויישובי חוף אשקלון, שער הנגב ועוטף עזה. בשעה 21:05 נשמעו אזעקות בבת ים ובראשון לציון, ובהמשך נשמעו עוד אזעקות רבות ביישובי הדרום, וגם בנתיבות ובאשקלון. למעשה, בצה"ל זיהו כ-80 שיגורים מהרצועה - אך יותר מ-30 מהם נכשלו והרקטות התפוצצו בתוך השטח הפלסטיני ולא חצו לעבר שטח ישראל.

מבצע "עלות השחר" - כתבות נוספות

הג'יהאד האיסלאמי קיבל אחריות לירי הרקטות, והודיע כי "זוהי מערכה פתוחה ולא מוגבלת רק לרצועת עזה". לפי ארגון הטרור, הירי תואם עם שאר הארגונים ברצועה - אך לא נאמר שבוצע יחד איתם.
6 צפייה בגלריה
שיגור רקטות מעזה
שיגור רקטות מעזה
ירי רקטות מעזה
(צילום: רויטרס )
צה"ל, מצדו, הודיע כי חיל האוויר תקף את משגרי הרקטות במטחים האחרונים. "כלי טיס של צה"ל תקפו לפני זמן קצר שני מחסנים לאחסון אמצעי לחימה ועמדת שיגור רקטות נוספת של ארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי", נמסר מדובר צה"ל.

בת"א נפתחו מקלטים, לפיד: "אפס סובלנות לכל ירי"

בעקבות הירי לעבר גוש דן, עיריית תל אביב-יפו החליטה לפתוח את כל המקלטים הציבוריים ברחבי העיר.
ראש הממשלה יאיר לפיד מסר הצהרה משותפת עם שר הביטחון בני גנץ - שהחלה זמן קצר לפני האזעקות. לפיד הכריז כי ישראל לא מעוניינת במערכה נרחבת ברצועת עזה, אך גם לא חוששת ממנה. "ההנחיה שקיבלו כוחות הביטחון הייתה חד משמעית: ישראל לא תעמוד מנגד כשמנסים לפגוע בתושביה", אמר ראש הממשלה. "מדיניות הממשלה הזו היא אפס סובלנות לכל ניסיון ירי – מכל סוג - שיוצא מעזה לעבר שטח ישראל.
6 צפייה בגלריה
שיגורים מעזה
שיגורים מעזה
שיגורים מעזה
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
שיגור רקטות מעזה
שיגור רקטות מעזה
ירי מעזה
(צילום: רויטרס )

"ארגוני טרור לא יקבעו את סדר היום בעוטף, לא נקבל שום איום על התושבים. אני מברך את שר הביטחון בני גנץ, את צה"ל ומפקדיו בראשות הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי ואת השב"כ בראשות רונן בר, על איכות האחיזה המודיעינית ועל הביצוע המדויק", הוסיף לפיד ואמר: "לא נקבל שום אולטימטום על פעילות צה"ל וכוחות הביטחון גם בזירות אחרות. כל מי שצריך להיעצר – ייעצר. כל נסיון פגיעה באזרחים או בחיילים יענה ביד קשה.
"הפעולה בעזה היום היתה מול איומים קונקרטיים שהפרו את שגרת החיים בדרום. ישראל לא מעוניינת במערכה רחבה בעזה, אבל גם לא חוששת ממנה. אני קורא לכולם לציית להנחיות בימים הקרובים. אני סומך על הציבור הישראלי ובטוח שיתן גב רחב למערכת הביטחון שלנו. ייקח כמה שייקח, אנחנו נסיר את האיומים מעל אזרחינו. עם ישראל חזק, מבין את חשיבות ההרתעה ומזדהה עם תושבי הדרום. כוחות הביטחון ערוכים עם סט של תגובות עוצמתיות לכל התקפה. אנחנו נתייצב בעוצמה מול האויב ביחד".

אחרי שלפיד נשא הצהרה קצרה באנגלית, שר הביטחון בני גנץ אמר כי "אף ארגון טרור ואף אדם לא יחזיק באזרחי ישראל כבני ערובה בבתיהם. יצאנו היום באופן יזום למבצע עלות שחר מול הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה בכדי לנטרל את האיום על יישובי ואזרחי עוטף עזה. במכת פתיחה עוצמתית, שנשענה על מודיעין מדויק, ביצעו צה"ל והשב"כ באמצעות חיל האוויר עשרות תקיפות של מטוסי קרב וכטב"מים לסיכול של בכירים בג'יהאד האסלאמי ופעילי טרור במערך הנ"ט ובמערכים הקדמיים שאיימו על יישובי הדרום".
גנץ הודיע כי "המדיניות שלנו ברורה: מי שיאיים - לא יתקיים. זה נכון לגבי יורשו של בהא אבו אלעטא, תייסיר ג'עברי, וזה נכון לגבי כל מחבל בן מוות שיבקש לפגוע באזרחי ישראל. כך בעזה, כך גם באיו"ש ובכל הזירות בהן נמשיך לפעול כל העת. את המסר הזה העברנו לאורך ימים לשותפינו המסייעים לנו לייצוב המצב ברצועת עזה. לצערי האיום לא הוסר, והפעלת הכוח היזומה שלנו – היתה הכרחית".
שר הביטחון אמר כי "היעד שלנו אינו תושבי רצועת עזה, שהם כלי במשחק הקטלני של ארגוני הטרור. היעד שלנו אינם הפועלים שיוצאים לעבודה בישראל או החקלאים והסוחרים שמייצאים דרך מעבר כרם שלום ומבקשים להתפרנס בכבוד. מי שנושא באחריות להידרדרות, ופוגע פגיעה בכינון ישיר בכלכלה ובביטחון של תושבי עזה הם ראשי הג'יהאד האסלאמי. בזמן שזיאד נחאלה יושב בטהראן, תושבי עזה נאנקים. ובזמן שחמאס נושאת באחריות על הרצועה, תושבי עזה סובלים. את המציאות הזו אפשר וצריך לעצור".
בסוף דבריו אמר גנץ כי "כרמטכ"ל וכשר ביטחון, פיקדתי וניהלתי מספר מבצעים ברצועת עזה. אני מבין היטב את האחריות הלאומית שיש לנו המנהיגים - ביחד עם ראש הממשלה והשרים – אנחנו נעמוד בה. אני יודע גם, שיש לנו את הגיבוי המלא מכם האזרחים. צה"ל, שב"כ וכלל כוחות הביטחון והחירום יודעים את העבודה. ואתם, אזרחי ישראל – תתנו לנו את הגב ואת החוסן לבצע אותה, תישמעו להוראות פיקוד העורף, וכמובן תנהגו בערבות הדדית, כמו תמיד. יחד, באחריות ובנחישות, נגיע ליעדים שלנו, נביא לשקט, ונגבה מחיר כבד ממי שביקש לשבש את שגרת חיינו".