קצין בכיר בצה"ל אמר היום (שישי) כי נפרסו סוללות כיפת ברזל גם בירושלים ובבאר שבע, בנוסף לעיבוי סוללות כיפת ברזל בעוטף עזה, בעקבות חיסול בכיר הג'יהאד האיסלאמי, תייסיר ג'עברי, ששימש מפקד המרחב הצפוני של הג'יהאד האיסלאמי בעזה. ישראל החליטה לצאת באופן יזום למבצע "עלות השחר", שהחל בגל התקיפות ברצועה, וחיסלה כ-10 פעילי ג'יהאד. הקצין התייחס להחלטה לצאת למבצע ואמר: "חיכינו להזדמנות מבצעית ומודיעינית אחרי אישור תוכנית מסודרת כדי לצאת בסיכול ובתקיפות".

מבצע "עלות השחר" - כתבות נוספות

בצה"ל ציינו כי נהרגו עד כה בגל התקיפות ברצועת עזה כ-10 פעילי הג'יהאד האיסלאמי פלסטיני. עם זאת, משרד הבריאות ברצועה טוען כי שמונה בני אדם נהרגו, בהם ילדה בת 5, ונפצעו 44 נוספים. הרמטכ"ל ובכירי צה"ל מנהלים את המבצע כעת מתאי השליטה בבור בקריה. ההכנות המוקדמות וסגירות המעגל המודיעיניות אפשרו לגל התקיפות להתחיל ב-16:16, להתנהל באופן מתואם עם מטוסי קרב ומל"טים שתקפו, ולהסתיים בתום 170 שניות בלבד של אש מרוכזת ומדויקת. מעל הרצועה ממשיכים לפעול גם כעת כ-50 מל"טים של מעקב ואיסוף.
7 צפייה בגלריה
תיעוד מתקיפת צה"ל ברצועה
תיעוד מתקיפת צה"ל ברצועה
170 שניות של אש קטלנית. הבכיר חוסל במארב אווירי
(צילום: דובר צה"ל)
7 צפייה בגלריה
תייסיר ג'עברי
תייסיר ג'עברי
ג'עברי, הבכיר שחוסל. "חיכינו להזדמנות"
7 צפייה בגלריה
תגבור כוחות בעוטף עזה
תגבור כוחות בעוטף עזה
בצה"ל עיבו את כיפת ברזל בעוטף עזה, נפרסו סוללות גם בירושלים
(צילום: בראל אפרים)
ג'עברי שחוסל, בן 50, וגר בסג'עייה. לפני תפקידו הנוכחי, היה סייען של קודמו, בהא אבו אל-עטא, שחוסל במבצע "חגורה שחורה" ב-2019. בשנה האחרונה שימש גם ראש מחלקת המבצעים של הארגון ומתאם הפעילות עם חמאס. ג'בערי פיקד על ירי של מאות רקטות לישראל במבצע "שומר החומות" אשתקד. ההתרעה על הימצאות ג'עברי החלה שבוע לפני המעצר של בכיר הארגון בג'נין באסם א-סעדי.
הקצין הבכיר אמר כי בצה"ל מקווים שחמאס לא יצטרף ללחימה, על אף הודעתו: "אנו ערוכים להרחיב התקיפות גם נגדו אם וכאשר. אנו ערוכים להרחבת המבצע. חמאס מנסה בימים האחרונים לחסום את הג'יהאד האיסלאמי פלסטיני, ישירות ובאמצעות מתווכים. אנו מגייסים מילואים בצורה ממוקדת לפיקוד העורף וחיל האוויר". חטיבת גולני וחטיבת שריון תחת אוגדת 36 נערכת לאפשרות של הרחבת הפעולה.
7 צפייה בגלריה
הערכות מצב בעקבות מבצע "עלות השחר"
הערכות מצב בעקבות מבצע "עלות השחר"
מנהל את המבצע מהבור בקריה. כוכבי
(צילום: דובר צה"ל)
7 צפייה בגלריה
תיעוד מהתקיפה במגדל פלסטין
תיעוד מהתקיפה במגדל פלסטין
תיעוד מהתקיפה במגדל פלסטין
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל בעזה
תקיפת צה"ל בעזה
דירת המסתור של בכיר הג'יהאד
(צילום: EPA )

התקיפה הראשונה במבצע "עלות השחר" יצאה לפועל עם יציאת מטוסי קרב של חיל האוויר הצהריים לתקיפת שורת יעדי טרור של הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה - וחיסל חוליית טרור. דובר צה"ל הודיע במקביל על "מצב מיוחד בעורף" עד 80 ק"מ מהרצועה, פורסמו הגבלות התקהלות מטעם פיקוד העורף ליישובים עד 40 ק"מ, ותושבי עוטף עזה הונחו להישאר בקרבת מרחבים מוגנים.
במבצע התקיפות נגד יעדי הג'יהאד, צה"ל הקפיד לתקוף רק יעדים של הארגון, כמו גם חוליית טרור, וזאת כדי להשאיר את חמאס מחוץ לתמונה. עם זאת בחמאס הבהירו כי יצטרפו ללחימה. "אנחנו מאוחדים", אמרו בארגון. גורם ביטחוני הסביר בפני ynet את ההחלטה לצאת למהלך יזום: "מוצו הנסיונות לגרום לג'יהאד האיסלאמי לרדת מהעץ בערוצים מדיניים, ולכן ישראל יזמה מהלך התקפי נגד ארגון הטרור".

7 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל בעזה
תקיפת צה"ל בעזה
המבצע תוכנן מבעוד מועד
(צילום: EPA )
בג'יהאד האיסלאמי הגיבו על גל התקיפות ואמרו כי "האויב מתחיל במלחמה נגד העם שלנו, ועל כולנו חלה החובה להגן על עצמנו ועל עמנו. לא נאפשר לאויב להעביר את המדיניות שלו שמטרתה להיפתר מההתנגדות ומהעמידה האיתנה הלאומית". בחמאס הבהירו כי יצטרפו לתגובה של הג'יהאד: "אנחנו מאוחדים".
בהערכות מצב שקיימו מוקדם יותר היום ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ הוחלט להמשיך במגבלות בעוטף עזה, ובמקביל להיערך גם למתקפה נגד הג'יהאד האיסלאמי, כפי שהתבצעה בצהריים. כמו כן בישראל מעריכים שהמגבלות ביישובי העוטף יימשכו עוד כמה ימים, ונערכים לכמה ימי לחימה. במקביל ישנו מאמץ מדיני בינלאומי באמצעות המצרים והאו"ם ללחוץ על החמאס לרסן את הג'יהאד ולמנוע הסלמה של ממש.