לאחר נאום התוכחה של מפקד אוגדה 98 תת-אלוף דן גולדפוס, שבו קרא למנהיגים "להיות ראויים לנו", הוא יגיע מחר (שישי) לשיחת בירור אצל הרמטכ"ל הרצי הלוי. בריאיון לאולפן ynet, פקודים שלו מכל קצוות הקשת הפוליטית התייצבו מאחוריו. "להציב דרישה ערכית של להיות ראויים זה נראה לי א'-ב'. אם יש פוליטיקאי שיש לו בעיה עם זה - אז שיסתכל טוב טוב בראי", קבע סא"ל במיל צור אלון מחטיבה 214, ופעיל ב"אחים לנשק". גם אמו של גולדפוס, קרול, הביעה תמיכה: "גאים בו, אבל בשקט. אנחנו אנשים שקטים".

2 צפייה בגלריה
דן גולדפוס
דן גולדפוס
"עם 80% מהדברים שהוא אמר - אין חייל שלא מסכים איתם". תא"ל דן גולדפוס
(צילום: הרצל יוסף)
לדברי צור, תא"ל גולדפוס "לא העביר ביקורת - הוא הציב דרישה ערכית בשמו, בשם חייליו, ובשם כולנו. זו דרישה שכל אחד צריך לראות שהוא עומד בה, בטח מי שמוביל חיילים בשדה הקרב. כמפקד בצה"ל, לא רק שהוא יכול לדבר על קונצנזוסים ברורים ולהציב דרישה ערכית טריוויאלית מינימלית מהפוליטיקאים שלנו - אלא הוא חייב".
רס"ר במיל' יאיר אורבך, לוחם יחידת מגלן ופעיל בארגון "מאהל המילואימניקים", הסכים עם דבריו של צור: "בסוף, שמפקד בכיר בא ומדבר בשם חייליו, הוא צריך שכל החיילים שנמצאים שם ירגישו בנוח עם מה שהוא מדבר. אני חושב שעם 80% מהדברים שהוא אמר אין חייל שלא מסכים איתם".
בנאומו, פנה מפקד אוגדה 98 בדרישה נוספת לפוליטיקאים: "תוודאו שכולם לוקחים חלק". לדברי צור, "זה גם קונצנזוס - חייב להיות שוויון בנטל". מנגד, רס"ם במיל אלון שוורצר מחטיבת אלכסנדרוני, פעיל בארגון "אם תרצו", פירש את דבריו של גולדפוס בצורה אחרת.
2 צפייה בגלריה
סא"ל במיל' צור אלון רס"ם במיל' אלון שוורצר רס"ר במיל' יאיר אורבך
סא"ל במיל' צור אלון רס"ם במיל' אלון שוורצר רס"ר במיל' יאיר אורבך
"אף אחד לא שאל אף אחד מה הדעה שלו, כולנו התייצבנו". צור, אלון ויאיר
"הוא מדבר על גיוס של כולם, ומדבר נגד הקריאות לסרבנות - זו גם אמירה מאוד חזקה שלו. זה אומר לא לקרוא לסרבנות, לא לשים את צה"ל כחלק מאיזשהו מחאה", ציין אלון. "אני פונה פה לחברי מ'אחים לנשק', שממשיך להיות לוחם במילואים, ואני מקווה שהוא והחברים שלו הבינו שהדברים האלה פונים גם אל מי שהכניס את צה"ל לתוך מחאות".
למרות המחלוקות, הפקודים הסכימו על דבר אחד - הביקורות נגד מפקדם אינה מוצדקת. "קודם כל אני מצדיע לו. הוא אמר את המובן מאליו שכנראה בימים אלה אולי לא מובן מאליו,כך שאני ממש לא מבין את מי שכן החליט לצאת נגדו, ולא את הבירורים. אני עומד מאחוריו בתור פקוד שלו באוגדה 98 ב-100%". אלון הוסיף: "לדעתי דווקא הדברים שלו לא עוררו סערה, אלא מישהו ניסה לייצר סערה. אני לא יודע למי הוא כיוון, אבל סך הכול מדבר על קונצנזוס מאוד גדול בחברה הישראלית שמדבר על ניצחון. צריך כמה שיותר לגעת במכנה המשותף עכשיו".
"אתם חייבים להיות ראויים לאותם לוחמים שקיפחו את חייהם, לאותם אנשי המילואים שלא עניין אותם מאיזה צד הם ונלחמים זה לצד זה. תוודאו שכולם לוקחים חלק, שלא נחזור ל-6 באוקטובר, שכל המאמץ לא היה היה לשווא, תשימו את זה טוב טוב בראש, בכל יום בכל שעה. מדם ליבו של לוחם אני מבקש מכם להיות ביחד, מאוחדים. לדחוק את הקיצון ולאמץ את הביחד. תמצאו את הביחד והמחבר. אנחנו בשדה הקרב מצאנו אותו ולא מתכוונים לוותר עליו. תעשו שזה יהיה שווה", אמר אתמול תא"ל גולדפוס.
גם עם דברים אלו של מפקד אוגדה 98 הסכימו פקודיו. "התחושה כשיצאנו מעזה די תואמת את מה שהוא אמר. בסוף יצאנו משם, היינו שם כולם ביחד, והגענו לפה וראינו עוד פעם את הוויכוחים. פשוט לא הבנו איך זה קורה", ציין יאיר. "שם היינו כמו אגרוף אחד, כולם ביחד, ויצאנו החוצה ואנחנו חוזרים עוד פעם לוויכוחים שהם לא רלוונטיים בכלל למציאות שלנו". אלון הוסיף לדבריו, ואמר: "כולנו התגייסנו לכל הגזרות. אף אחד לא שאל אף אחד מה הדעה שלו. כולנו התייצבנו".