איחוד האמירויות הודיעה היום (ג') כי מתחילת השנה הבאה שבוע העבודה הרשמי ישתנה ויקוצר: במקום שיחול בין הימים ראשון עד חמישי, הוא יחל ביום שני ויסתיים בשישי בצהריים. חופשת השבוע תימשך גם ביום ראשון, באופן שתואם הרבה יותר את שעות המנוחה של העולם המערבי-נוצרי.
5 צפייה בגלריה
מגדל בורג' חליפה בדובאי. היא כבר עתה מוקד כלכלי במפרץ, המטרה: להפוך למוקד כלכלי גלובלי
מגדל בורג' חליפה בדובאי. היא כבר עתה מוקד כלכלי במפרץ, המטרה: להפוך למוקד כלכלי גלובלי
מגדל בורג' חליפה בדובאי. היא כבר עתה מוקד כלכלי במפרץ, המטרה: להפוך למוקד כלכלי גלובלי
(צילום: Shutterstock)
5 צפייה בגלריה
מטיילים ב-Global Village בדובאי, נובמבר 2020
מטיילים ב-Global Village בדובאי, נובמבר 2020
מושכים זרים עם אתרי הבילוי , ורפורמות משפטיות. מטיילים בדובאי בשנה שעברה
(צילום: רויטרס)
מדובר בשינוי דרמטי למדי עבור המדינה המוסלמית, והיא כעת אחת המדינות הבודדות במזרח התיכון שתפעל על בסיס שבוע העבודה המערבי. באמירויות פועלים מוסדות פיננסיים בעלי חשיבות גלובלית, והמהלך יאפשר להגביר את השתלובתם בשווקים ברחבי תבל, כשברקע תחרות גוברת בין האמירויות לשכנותיה במפרץ – בראשן סעודיה – וניסיונן למשוך אליהן חברות ומשקיעים זרים.
בהודעת הממשלה באבו דאבי צוין כי השינוי בשבוע העבודה יחול על העובדים במגזר הציבורי, אך ההערכות הן שגם המגזר הפרטי ישנה את שעות העבודה שלו. באמירויות הבהירו כי המהלך הזה יסייע להפיכתה למרכז כלכלי עולמי. "שבוע העבודה החדש יתאים את המגזר הפיננסי של איחוד האמירויות בצורה טובה יותר לעסקאות גלובליות בזמן אמת שמבוססות על תקשורת", נמסר.
עוד נמסר כי השינוי יעניק זמן רב יותר לעובדים עם משפחותיהם וימקסם את האיזון שבין העבודה לבית. המהלך, נמסר עוד, "יתרום לאורח החיים הגמיש, הבטוח והמהנה שהאמירויות מציעה לאזרחיה ולתושביה". בהתייחסות למעבר למתכונת עבודה של ארבעה ימים וחצי, הממשלה האמירתית התפארה בכך שהיא "האומה הראשונה בעולם שמציגה שבוע עבודה לאומי קצר יותר מהשבוע הגלובלי בן חמשת הימים".
5 צפייה בגלריה
הבנק הלאומי ורובע העסקים בדובאי
הבנק הלאומי ורובע העסקים בדובאי
רובע העסקים בדובאי. יהיה יותר זמן למשפחה
(צילום: shutterstock)
במסגרת שינוי שעות העבודה, נקבע בנוסף כי ביום שישי התפילה המוסלמית של שעות הצהריים, שבדרך כלל נערכת על בסיס מיקום השמש בשמיים, תחל מעתה בכל ימי השנה בשעה 13:15. כדי לאפשר לעובדים להשתתף בתפילה, יום העבודה בשישי, שיתחיל ב-7:30, יסתיים כבר בשעה 12:00. שעות העבודה בארבעת הימים הנוספים יהיו 15:30-07:30.
איחוד האמירויות, פדרציה של שבע אמירויות שדובאי ואבו דאבי הן המוכרות ביותר מביניהן, היא המרכז הפיננסי החשוב ביותר של אזור המפרץ. דובאי מהווה את המוקד של הפעילות הזו, ומושכת עובדים זרים וחברות זרות באמצעות מרכזים מסחריים, בתי ספר איכותיים, פנטהאוזים מפוארים ומגוון רחב של ברים, מסעדות ומוקדי בילוי. בין היתר שוכן בה מרכז פיננסי בינלאומי שמשמש מוקד נוח במיוחד לתיווך בין סוחרי מניות בשווקים האסייתיים והאירופיים.
בניסיון נוסף למשוך זרים לאמירויות – שמהווים רוב גדול מבין כ-9.5 מיליון תושביה – השלטונות שם ערכו גם שינויים נרחבים בספר החוקים, המבוסס על השריעה (ההלכה האיסלאמית). בין היתר אפשרו הרשויות לזוגות זרים לחיות יחד מבלי שיינשאו והקלו בתקנות המגבילות את צריכת האלכוהול ואת העונשים על עבירות של צריכת סמים. זרים יכולים כעת להינשא, להתגרש ולקבוע צוואות על בסיס הכללים המשפטיים הנהוגים בארצות המקור שלהם.
5 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן ראיון ריאד סעודיה
מוחמד בן סלמאן ראיון ריאד סעודיה
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. מוביל גם הוא רפורמות
(צילום: רויטרס)

המהלך הנוכחי, שרבים באמירויות העריכו כבר זמן רב שיגיע במוקדם או במאוחר, מגיע כאמור על רקע התחרות הגוברת מצדה של סעודיה. גם הממלכה השכנה, תחת הובלתו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן, מקדמת שורה של רפורמות ופרויקטים שאפתניים, שמטרתם לאפשר לה להיגמל מהישענותה על תעשיית הנפט. במסגרת התחרות על המשקיעים הזרים מול דובאי, הודיעה סעודיה כי חברות זרות שירצו לזכות בחוזים ממשלתיים יוקרתיים יהיו חייבות להעביר את המטות שלהן לבירה ריאד עד 2024.