מנהיגי העולם היו אמורים להגיע בסוף השבוע לבירת סעודיה ולהתארח בפסגת ה-G20. הקורונה טרפה את הקלפים, וכתחליף סעודיה אירחה וירטואלית את הפסגה השנתית. אבל מנהיג אחד, של מדינה שלא נכללת ב-G20, דווקא כן נחת באדמת הממלכה - ולא בבירה ריאד.
אתמול בבוקר (יום ב') נחשפה הפגישה החשאית של ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש המוסד עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, פגישה שבה נכח גם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו - ושאותה הסביר נתניהו משותפיו לממשלה. זה קרה שלשום, וזה התרחש בניאום - עיר העתיד הסעודית שהעלות המטורפת של הקמתה נאמדת ב-500 מיליארד שקלים.

9 צפייה בגלריה
תמונה של נאום סעודיה
תמונה של נאום סעודיה
העתיד וההווה. ניאום העתידנית וארמון המלך
(צילום: , רויטרס האתר הרשמי של Neom)
9 צפייה בגלריה
נאום סעודיה 2
נאום סעודיה 2
כך תיראה בעתיד ניאום?
(צילום: האתר הרשמי של Neom)
עיר החוף ניאום שוכנת בדרום מפרץ אילת, באזור מצרי טיראן, בצפון-מערב סעודיה. מטוסם של נתניהו וראש המוסד נחת שם שלשום בערב בשעה 20:30, ולאחר כשלוש וחצי שעות על הקרקע המריא בשעה 23:50 בחזרה לישראל. המטוס נחת בחזרה בנתב"ג בשעה 00:50.
"זה לא מקום לאנשים הרגילים או לחברות הרגילות", אמר יורש העצר למשקיעים מרחבי העולם שהתאספו בריאד, עם הכרזתו על הקמת ניאום בספטמבר 2017, ארבעה חודשים לאחר שמונה ליורש העצר. "זה יהיה מקום עבור בעלי החזון בעולם". העיר אמורה להתבסס רק על מקורות אנרגיה חלופיים, ורק בסוף השבוע ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הילל את ניאום ואמר כי היא מייצגת "עתיד ירוק יותר" לעולם.
ניאום אמורה להשתרע על שטח 26,500 קמ"ר – פי 22 מזה של ניו יורק – והיא נבנית למעשה מאפס. שם העיר נגזר משילוב של המילים "חדש" ו"עתיד" ביוונית ובערבית. לפי התכנון, גשר אמור לחבר אותה לשארם א-שייח שבדרום חצי האי סיני.

9 צפייה בגלריה
תמונה של נאום סעודיה
תמונה של נאום סעודיה
מוניות מעופפות ייראו בשמי ניאום? הדמיה של עיר העתיד
(צילום: האתר הרשמי של Neom)
9 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, מוחמד בן סלמאן
בנימין נתניהו, מוחמד בן סלמאן
בן סלמאן ונתניהו. פגישה בעיר שנבנית מאפס
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
מייק פומפאו ומוחמד בן סלמאן
מייק פומפאו ומוחמד בן סלמאן
פגישת פומפאו ויורש העצר, שלשום
(צילום: רויטרס)
ב"וול סטריט ג'ורנל" פרסמו בשנה שעברה דו"חות של חברות ייעוץ מהגדולות בעולם, שנשכרו כדי לסייע לבן סלמאן לתכנן את עיר העתיד שלו. בין היתר הן העלו רעיונות לעננים מלאכותיים שיורידו גשם במדבר, רובוטים משרתים שיבצעו את עבודות הבית וחוף שכולל חול שזוהר בחושך.
ומה עוד על הפרק בניאום, לפי אותם דו"חות? מוניות מעופפות, ירח ענק ומלאכותי שיאיר את שמי הלילה בכל ערב, אי בסגנון פארק היורה שבו יהיו רובוטים דינוזאורים, השיעור הגבוה ביותר של מסעדות עם כוכבי מישלן ביחס לתושבים, מורים בהולוגרמה בבתי הספר, וגם מערכת אבטחה שתתבסס בין היתר על טכנולוגיית זיהוי פנים כדי לעקוב אחר כל אזרח כל העת. כל זאת, כמובן, רק על הנייר. מה מאלה אכן ניתן יהיה לראות בניאום עדיין לא ברור.
ניאום היא חלק מרכזי מתוכנית "חזון 2030" של סעודיה, שמטרתה להפחית את התלות של הממלכה בנפט. לפני שנתיים אמרו הסעודים כי היעד הוא לסיים את השלב הראשון בפרויקט עד 2025. אבל מאז העולם השתנה.
9 צפייה בגלריה
מייק פומפאו ב בנמל תעופה של סעודיה
מייק פומפאו ב בנמל תעופה של סעודיה
פומפאו ורעייתו נוחתים בניאום. סוף המסע האחרון
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
מייק פומפאו ב בנמל תעופה של סעודיה
מייק פומפאו ב בנמל תעופה של סעודיה
מזכיר המדינה. בקרוב המקל יועבר לבלינקן
(צילום: AP)
מגפת הקורונה והירידה הדרמטית במחירי הנפט הובילו לחשש שתוכניות הפיתוח ייעצרו. מחיילים, סטודנטים ועובדי מדינה סעודים קוצצו קצבאות, אבל פרויקטי הענק לא הופסקו. "ניאום נעה קדימה", אמר בקיץ ל"ביזנס אינסיידר" חבר הוועדה המייעצת לפרויקט. "מהירות ההוצאה לפועל משתנה עקב השפעת מחירי הנפט על התקציב הסעודי, אבל הנתיב ברור".
עיר עדיין אין, אבל ארמונות כבר מוקמים. בפברואר 2018 דווח כי ממשלת סעודיה ביקשה מחברות בנייה מקומיות לבנות באזור חמישה ארמונות: למלך, ליורש העצר ולבכירים אחרים במשפחה המלכותית. קומפלקס הארמונות אמור לכלול מנחת מסוקים, מרינה ומסלול גולף.
משפחת המלוכה הסעודית הייתה מעבירה בעבר את הקיץ הלוהט מחוץ למדינה, באזורים כמו הריביירה הצרפתית, טנג'יר שבמרוקו או מרבלה שבדרום ספרד. אבל כדי להראות את חשיבות העיר שבונה בנו בעיניו, המלך הקשיש סלמאן שהה בקיץ 2018 בניאום. השנה הוא טס לשם כדי להחלים אחרי ניתוח.

9 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן ג'ארד קושנר ניאום סעודיה 1 בספטמבר
מוחמד בן סלמאן ג'ארד קושנר ניאום סעודיה 1 בספטמבר
בן סלמאן וקושנר, בפגישה בניאום בתחילת ספטמבר
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
המלך סלמאן סעודיה נאום מארמונו ב ניאום
המלך סלמאן סעודיה נאום מארמונו ב ניאום
המלך סלמאן בנאום וירטואלי ב-G20 מארמונו בניאום
(צילום: רויטרס)
וגם פגישות מרכזיות כבר נערכות בניאום. ב-1 בספטמבר השנה פגש ג'ארד קושנר את יורש העצר בן סלמאן בעיר. שלשום נחת שם מזכיר המדינה האמריקני פומפאו, לחלק האחרון של מסעו האזורי שבמהלכו ביקר גם בישראל, בין היתר ברמת הגולן וביקב בהתנחלות פסגות. זה המסע האחרון ככל הנראה של פומפאו לפני העברת המקל לממשלו של ג'ו ביידן ומזכיר המדינה שלו, אנתוני בלינקן.
פגישת נתניהו ויורש העצר הסעודי, שבה נכח כאמור גם פומפאו, מהווה למעשה מסר לאיראנים - וגם לנשיא הנבחר ביידן - לפיו הסעודים רוצים להתקדם מול ישראל בתהליך הנורמליזציה. זהו גם מסר לאזור, לפיו ישראל וסעודיה הן בעצם ציר אחד בכל הקשור לנושא האיראני.
רק שלשום הזהיר נתניהו בנאום בטקס הזיכרון לראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון בשדה בוקר כי "אסור לחזור להסכם הגרעין הקודם. צריך להתמיד במדיניות בלתי מתפשרת כדי להבטיח שאיראן לא תפתח נשק גרעיני". כעת ברור כי גם אם ממשל ביידן ישנה את המדיניות, ישראל וסעודיה רואות עין בעין את האיום ממזרח.
אף שבכירים בממשל הסעודי אישרו את קיומה של הפגישה בין נתניהו לבן סלמאן, שר החוץ פייסל בן פרחאן הכחיש כי התקיימה. "ראיתי דיווחים בתקשורת על פגישה בין יורש העצר לגורמים ישראלים בזמן ביקורו האחרון של פומפאו, פגישה שכזו לא התקיימה", טען בן פרחאן בציוץ בטוויטר. "האנשים היחידים בפגישה היו אמריקנים וסעודים".