לא דעיכה בתחלואה, התמתנות: מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש התראיין הבוקר (ג') לאולפן ynet והזהיר כי למרות הירידה במקדם ההדבקה שיעורי התחלואה עדיין גבוהים למדי – אתמול נרשם שיא חדש במספר הנדבקים של כמעט 11 אלף.
אש הודה גם כי המלצות משרד הבריאות להגבלת התחלואה – בהן הגבלת התקהלויות – לא מתקבלות בדיוני קבינט הקורונה. "יש שיקולים אחרים", הודה. בריאיון הבוקר חשף גם כי כבר מחר, עם פתיחת שנת הלימודים, יחל מבצע החיסונים בבתי הספר – אולם תחילה החיסונים הללו ייערכו באופן מצומצם, ורק ב-50 מוסדות.
4 צפייה בגלריה
פרופסור נחמן אש
פרופסור נחמן אש
פרופ' נחמן אש. לא הכול מתקבל
(צילום: משי בן עמי )
במהלך הריאיון הודה אש כי אנשי משרדו התנגדו להצעה שקידמו במשרד החינוך ולפיה בחודש הראשון ללימודים, עד 1 באוקטובר, תלמידים מחוסנים עבור מתווה הלימודים ייחשבו ככאלה שקיבלו מנה אחת של החיסון, ולא שתיים, וזאת על מנת למנוע את הוצאתן לזום של כיתות בעלות שיעור התחסנות נמוך מ-70% בערים אדומות.
אש הזכיר כי עד שבועיים לאחר הזריקה הראשונה המחוסן לא מפתח יעילות משמעותית נגד החיסון, ואמר כי מבחינה אפידמיולוגית, המהלך שאישרו אמש השרים בקבינט הקורונה "אינו נכון" – והתקבל מ"שיקולים", שאותם לא פירט.
בצורה פשוטה, עמדת שרת החינוך גברה על עמדתו של שר הבריאות ואנחנו עדים להגדרה חדשה למי הוא מחוסן. "לא, לא. אני באמת לא רוצה שתשתמשו בביטוי הזה. אין פה שום הגדרה חדשה, יש פה החלטה בסופו של דבר מנהלתית להכניס לבתי הספר ללימודים גם מי שמחוסן (במנה אחת, לפי המתווה בערים אדומות)".
4 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ ו יפעת שאשא ביטון
ניצן הורוביץ ו יפעת שאשא ביטון
"אפידמיולוגית זה לא נכון". הורוביץ ושאשא ביטון
(צילום: קובי קואנקס, אוראל כהן )
ההחלטה רחוקה שנות אור משיקולים בריאותיים, זו החלטה בעייתית. "אני אומר שוב, אני חושב שאפידמיולוגית זה לא נכון ויכול להגדיל הדבקות, ויש שיקולים אחרים שהם שיקולים מעשיים, לא משהו מהחלל, ואנחנו רוצים להגיע להתחסנות יותר מהירה ורחבה ואני מקווה שזה ישפיע על הדבר הזה".
במשרד הבריאות קראו גם להגביל את התקהלויות גדולות – כמו הופעות ענק שלעתים לא שומרים בהם הנוכחים על חובת עטיית מסכה – אך גם ההמלצה הזו לא התקבלה, ולמעשה לא עלתה אמש לדיון, אחרי ששר הבריאות ניצן הורוביץ אמר כי לא היה יכולת לתאם את הסוגיה מול משרדים אחרים.
התקפלתם. "העלינו את הדברים אתמול בצורה מאוד מאוד ברורה, גם הפרויקטור הציג".
אבל ידעתם שלא יעבור. "אנחנו חושבים שהתקהלויות גדולות לא נכונות ואמרנו בצורה ברורה, זה נכון שעמדתנו לא נידונה ולא התקבלה".
כל מה שאנחנו שומעים ממך זה שהעמדה התקבלה, אף פעם השיקולים הבריאותיים לא גוברים. "אני למוד ניסיון של הרבה חודשים, והרבה פעמים השיקולים שלנו לא מתקבלים, והרבה פעמים כן מתקבלים ומשפיעים בהרבה החלטות. ככה זה קורה – בסוף יש דיון עם הרבה אנשים עם צדדים שונים, ואי אפשר לצפות שכל העמדות יתקבלו. זה לא קורה, זו המציאות והיינו רוצים שכל מה שאנחנו אומרים יתקבל".
4 צפייה בגלריה
אלפי אנשים בהופעה של עומר אדם בניגוד להנחיות
אלפי אנשים בהופעה של עומר אדם בניגוד להנחיות
ההופעה של עומר אדם עם 12 אלף משתתפים. "זה בעייתי"
(צילום: עומרי סילבר)
יש עמדה בנושא מסוים ויש הופעות ב-12 אלף אנשים. זה מופרך, לא? "זה בהחלט בעייתי. כדי להתמודד עם זה הוחלט להגביר את האכיפה, ואני מקווה שזה ישפיע. אבל שוב, מבחינה בריאותית התקהלויות המוניות זה בעייתי".
אש נשאל גם בריאיון על נתוני התחלואה, שממשיכים להאמיר, אף שהירידה המתונה במקדם ההדבקה נמשכת. "הנתון של אתמול היה גבוה. העלייה התמתנה, כך שיש בלימה בתחלואה – אבל עדיין המספרים גבוהים", הוא אמר - והביע חשש מהשפעת פתיחת מערכת החינוך מחר: "זה מקום שכן יכול להיות בו הדבקות".
לדבריו, חלק מהמהלכים שיצמצמו את ההדבקות בבתי הספר הן אותן ערכות בדיקה שנשלחו למאות אלפי הורים, אם כי התלמידים אינם נדרשים על פי מחוק להציג תוצאה שלילית בכניסה בשערי המוסד החינוכי שלהם. "אני חי עם זה בסדר", אמר כשנשאל על הביקורת בנושא מצד אנשי מערכת החינוך. "האחריות צריכה להיות על כולם - ואי אפשר להציב שוטר בכל בית ספר".
4 צפייה בגלריה
סיום הלימודים בבית ספר אהוד מנור באור יהודה
סיום הלימודים בבית ספר אהוד מנור באור יהודה
חובת בדיקות? "לא תהיה. אלה חוקי המדינה, וזו אחריות ההורים"
(צילום: ניצן דרור)
מספיק שהמאבטח בודק תו ירוק כמו בכל מקום. "אז אנחנו פועלים שזה גם יקרה, אבל יש עניין גם שצריך יותר אחריות אישית כל כולם".
פועלים שתהיה חובת הצגת בדיקות? "לא. לגבי הצגת בדיקות לא תהיה חובה, אלה החוקים של מדינת ישראל ואי אפשר למנוע את זה. האחריות של ההורים, אבל הכניסה לבתי הספר אנחנו רוצים שתהיה רק לבעלי תו ירוק, בוודאי שלמבקרים ואחרים, ואת זה אנחנו רוצים שהמאבטח יבדוק".
אש נשאל על מבצע החיסונים בתוך בתי הספר, שאושר לאחר ויכוח ארוך למדי בין שרת החינוך שהתנגדה לו לבין אנשי מערכת הבריאות, כשהפעם דווקא עמדתם של האחרונים גברה. עם זאת, אש אמר כי המבצע יתחיל באופן מצומם, וכאמור רק ב-50 בתי ספר מחר יוכלו תלמידים לקבל את הזריקה, באישור הוריהם כמובן.
איך זה יעבוד? מד"א? פיקוד העורף? "כן. יש חברות שעושות את זה. אני מקווה שזו תהיה הפרעה מינימלית ללימודים, אנחנו רוצים שהם יימשכו ללא הפרעה".
אש הסביר כי הסיבה להיקף המצומצם בשלב הראשון הוא קשיי התארגנות. הוא הודה שהיו "חודשים" להכנה למבצע הזה, אך הוסיף: "זה לא נעשה על ידי קופות החולים, זה נעשה על ידי חברות אחרות שאנחנו שולחים אותן, בהובלה של פיקוד העורף".