3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת. ארכיון
(צילום: AP)
אחרי שעתירה של עורך דין פרטי העלתה לוועדת הבחירות המרכזית את שאלת משך הכהונה של הכנסת הנוכחית, שאמורה להסתיים כמה ימים טרם ימלאו לה ארבע שנים, יו"ר ועדת הבחירות נעם סולברג קבע היום (חמישי) כי הבחירות הבאות יתקיימו ב-27 באוקטובר 2026, אם הכנסת תמלא את ימיה - ולא ב-2027 כפי שרצו בליכוד.
השאלה המשפטית שהונחה בפני שופט בית המשפט העליון סולברג היא האם נוכח התפזרותה בטרם עת של הכנסת ה-24 (הקודמת), תכהן הכנסת ה-25 (הנוכחית) למשך כארבע שנים או כחמש שנים. היא נובעת מלשון סעיף 36 לחוק יסוד הכנסת, שקובעת כי אם "החליטה הכנסת להתפזר, תהיה תקופת כהונתה של הכנסת שלאחריה עד לחודש חשוון הקרוב שלאחר גמר ארבע שנים מיום הבחירה". הכנסת ה-24 החליטה להתפזר לפני שמלאו ימיה, והבחירות לכנסת ה-25 התקיימו ביום ז' בחשוון התשפ"ג (1 בנובמבר 2022).
לפי חוק הבחירות, בחירות לכנסת צריכות להתקיים ביום הראשון בחודש חשוון, מדי ארבע שנים. בבחירות האחרונות התאריך העברי של יום הבחירות התקיים ימים ספורים אחרי, וכך לכנסת הנוכחית אין ארבע שנים מלאות לכהונתה. לכן, עלתה השאלה האם הכנסת ה-25 תכהן כמה ימים פחות מארבע שנים או שמא הבחירות יתקיימו שנה לאחר מכן - וכך הקואליציה הנוכחית תכהן כמעט שנה שלמה יותר.
3 צפייה בגלריה
שופט נעם סולברג
שופט נעם סולברג
"תקופת כהונתה של הכנסת כפי שנקבעה בחוק היסוד היא הבסיס". השופט סולברג
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מגיש העתירה, עו"ד בנימין שור, טען כי יש לראות את חודש חשוון כיחידה שלמה אחת שאינה ניתנת לפירוק, ולכן, בעת קביעת מועד הבחירות הבא - יש "לדלג" על חודש חשוון התשפ"ז, החל בתום ארבע שנים ממועד הבחירות האחרון, ולהמשיך לחודש חשוון המלא הבא, בשנת התשפ"ח, החל בתום כחמש שנים ממועד הבחירות.
סיעות הליכוד ויהדות התורה הביעו רצון להאריך את כהונת הכנסת בשנה נוספת כדי לא לגרוע ממנה כמה ימים. ביש עתיד התנגדו נחרצות, ויועמ"שית הכנסת, עורכת הדין שגית אפיק, התנגדה וקבעה שיש לקיים את הבחירות ב-2026. חוות הדעת של עו"ד אפיק נשלחה לוועדת הבחירות המרכזית, ולפיה "על אף שיש בכוחה של הלשון הנקוטה בסעיף 36 לחוק היסוד לשאת גם את המשמעות שלה טוען המבקש, אין בכוחו של סעיף 36 לחוק-יסוד הכנסת, על פי לשונו ותכליתו, להאריך את כהונת הכנסת למשך שנה שלמה נוספת. זאת בוודאי בנסיבות ענייננו, כאשר קיום הבחירות בחודש חשוון התשפ"ז לא יקצר מכהונת הכנסת ה-25, אשר תכהן ארבע שנים ועשרה ימים".
גם היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, מסרה ליו"ר ועדת הבחירות כי היא סבורה שהכנסת אמורה לכהן ארבע שנים ולא חמש - בניגוד לעמדת הליכוד. "הדבר עולה בקנה אחד עם כללי היסוד שנקבעו בחוק יסוד הכנסת", כתבה. "למועד הבחירות לכנסת חשיבות חוקתית ומשטרית מהמעלה הראשונה בשיטת המשטר הדמוקרטית של המדינה. תכליתם של דיני הבחירות הפורמליים היא ייסוד שיטה ברורה והוגנת, ידועה מראש, המוחלת באופן קפדני ושוויוני על כלל המשתתפים בהליך הבחירות, באופן המונע יתרון לצד זה או אחר".
3 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה ובנימין נתניהו
גלי בהרב מיארה ובנימין נתניהו
התנגדה לעמדת הליכוד. היועמ"שית ורה"מ נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ', אלעד גרשגורן )
בהרב-מיארה הדגישה כי הפרשנות שמציע הליכוד מרחיקה את מועד הבחירות מגמר ארבע השנים לכהונת הכנסת באופן שלא עונה בקנה אחד עם החוק, שמורה שהכנסת תכהן ארבע שנים. היא הזכירה גם כי בחוק נקבע שעל מנת להאריך את כהונת הכנסת מעבר לארבע שנים, נדרש רוב של 80 ח"כים לפחות בנסיבות מיוחדות.
היועמ"שית השיבה לטענה המרכזית של הליכוד: "חודש חשוון הקרוב שלאחר גמר ארבע שנים אינו זה שמרוחק מגמר ארבע השנים מרחק שנה תמימה". לדבריה, "ההגדרה המילונית של המילה 'קרוב' היא 'סמוך, נמצא אצל, שאינו רחוק, סמוך בזמן, שיבוא במהרה'". לדבריה, הסעיף שלפיו "תהיה תקופת כהונתה של הכנסת שלאחריה עד לחודש חשוון הקרוב שלאחר גמר ארבע שנים מיום הבחירה" מתייחס לחודש חשוון בכללותו בפרק הזמן הרלוונטי שבמהלכו יתקיימו הבחירות - ולא ליום מסוים במהלכו.
לאחר בחינת עמדות הצדדים להליך, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית קבע כי הבחירות יתקיימו, אם הכנסת ה-25 תמלא את ימיה, ביום ט"ז בחשוון התשפ"ז (27 באוקטובר 2026), בחלוף ארבע שנים ועשרה ימים ממועד בחירתה של הכנסת ה-25.
יו"ר הוועדה סולברג קבע כי פרשנות זו מתחייבת נוכח הוראת סעיף 8 לחוק יסוד הכנסת, שקובעת כי הכנסת תכהן ארבע שנים מיום בחירתה, כמו גם נוכח קביעתו של בית המשפט העליון מ-2004 כי "ההוראה הבסיסית בחוקי היסוד היא זו הקבועה בסעיף 8 לחוק יסוד הכנסת, ולפיה 'תקופת כהונתה של הכנסת תהיה ארבע שנים מיום היבחרה'. זהו הביטוי המובהק של הדמוקרטיה הישראלית".
בהתאם קבע גם יו"ר הוועדה כי "תקופת כהונתה של הכנסת כפי שנקבעה בחוק היסוד היא הבסיס, ואין לסטות מכך אלא בנסיבות שלא ניתן לקיים את הבחירות בעתן, וגם אז, לא ניתן לפעול בדרך זו אלא לאחר ששני שלישים מחברי הכנסת הסכימו לכך".
לאחר שעיין בפרוטוקולים של ועדת החוקה ובדברי חברי הכנסת והייעוץ המשפטי, כפי שנאמרו מפיהם בעת חקיקת חוק יסוד הכנסת, עמד השופט סולברג על כך שזו גם היתה כוונת המחוקק. "תכלית סעיף 36 לחוק יסוד הכנסת היא לוודא שהכנסת הבאה לא תכהן פחות מארבע שנים, וכי הבחירות יתקיימו בחודש חשוון", ציין. בהתאם, על מנת לקיים את שתי התכליות הללו, קבע יו"ר הוועדה כי יש לאמץ את הפרשנות שלפיה הכנסת ה-25 תכהן ארבע שנים ועשרה ימים, ולא את הפרשנות המוצעת על ידי העותר אשר תביא לכהונה של כמעט חמש שנים.