העבודות להפקת גז מאסדת כריש צפויות להתחיל בחודש הבא, בדיקת המערכות אמורה להתחיל עוד לפני כן - אבל מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה מאיים ואומר כי "לא יהיה מצב שבו ישראל מוציאה גז מאסדת כריש לפני שלבנון תקבל את כל הזכויות המגיעות לה". נאומו של נסראללה הועבר על גבי מסך לאירוע בבעלבכ, ומי שגנב את ההצגה היה רובוט-כלב, שגישש אחרי חומרי נפץ וחפצים חשודים אחרים. צפו בסרטון.
בנאום שנשא במסגרת אירוע דתי שיעי, ושודר גם בטלוויזיה הלבנונית, התייחס נסראללה בין היתר לסוגיית שרטוט הגבולות הימיים ואסדת כריש. הוא טען שארגונו לא מתערב במשא ומתן ומשאיר את הסוגיה לממשלת לבנון: "אנחנו לא מחפשים ליצור סיטואציות בעייתיות שיכולות לפגוע במהלך, האינטרס שלנו הוא שלבנון תקצור את פירות שדות הגז".
2 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
נסראללה. שוב מאיים
(צילום: AFP / HO / AL-MANAR)
"יש פה הזדמנות לנצל את משאבי הגז כדי להתמודד עם המצב הכלכלי של לבנון", אמר נסראללה. "הצד הישראלי אמר שהוא יתחיל להוציא גז משדה כריש בחודש ספטמבר, ועכשיו הם אמרו שהם דחו את התהליך. מה הסיבה לדחייה? אנחנו לא יודעים וזה לא חשוב לנו. הנקודה החשובה היא שאסור שישראל תוציא גז משדה כריש לפני שלבנון תקבל את כל הזכויות המגיעות לה ולפני שסוגיית שרטוט הקווים תסתיים".
מזכ"ל חיזבאללה אמר כי הקו האדום מבחינתו הוא תחילת הוצאת גז מאסדת כריש, גם לא באופן ניסיוני - כלומר בהזרמה לבדיקת המערכות, דבר שאמור להתקיים בימים אלה. "העברנו מסר שפעולה כזאת תגרור בעיות מצידנו, והנה הצהירו הישראלים שהוצאת הגז נדחתה", אמר נסראללה. "שלחנו רחפנים לאסדות הגז כדי להראות את הרצינות שלנו, מרגע שהתחילו השלבים המתקדמים של המשא ומתן אנחנו לא מתערבים ולא מאיימים, נותנים ללבנון לנהל את הסוגיה הזו".
2 צפייה בגלריה
אסדת הגז כריש
אסדת הגז כריש
אסדת כריש
(צילום: אנרגי'אן)
אבל צריך שהאויב לא יבין את המצב לא נכון, בשבועיים-שלושה האחרונים הצד הישראלי מרבה לאיים אבל זה לא משפיע עלינו ולא ירתיע אותנו", הוסיף נסראללה. "העיניים שלנו מפונות ל"כריש", וגם הטילים שלנו מופנים לשם. יש לישראל, וגם לארצות הברית ואירופה, מספיק מידע כדי שיבינו שהעמדה שלנו רצינית ואלה לא רק איומים ריקים מתוכן".
דבריו של נסראללה נאמרו יומיים לאחר ששר הביטחון בני גנץ אמר כי "בסופו של יום יעמדו שתי אסדות בצד הישראלי והלבנוני והשאלה היא אם באמצע נידרש להגן על עצמנו ועל ריבונות ישראל באמצעות כוח צבאי. הקמת אסדה בצד הלבנוני היא אינטרס של לבנון שתושביה לא זוכים לאספקת חשמל סדירה ונמצאים תחת משבר כלכלי עמוק. אני קורא למועצת הביטחון לגנות כל הפרה של ריבונות ישראל. עלינו לקדם את המשא ומתן ובכך לחזק את היציבות, השגשוג באזור ולמנוע הסלמה שתפגע קודם כל באזרחי לבנון ומדינת לבנון, ותחזיר אותנו לאותה הנקודה".