שני לוחמי משמר הגבול שחיסלו את המחבל הפלסטיני מוחמד סלימה (25) בפיגוע הדקירה אתמול (שבת) בשער שכם בירושלים, צפויים לחזור היום ליחידותיהם בגדוד חומה. אחד מהם סיפר בחקירתו במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) כי הבחין במחבל דוקר את תלמיד הישיבה אברהם אלמליח (20) שנפצע באורח בינוני, ומיד חתר למגע ונטרל את המחבל שהסתער וניסה לדקור גם אותו וגם את הלוחמת שהייתה אף היא בזירה. הלוחם אמר עוד כי עצם החקירה במח"ש באזהרה פוגעת בו והוא לא מבין מדוע נחקר.
מח"ש פתחה בחקירה מיד לאחר סיום האירוע, ובעקבות כך הוטחה בה ביקורת קשה ברשתות. ואולם, בפרקליטות מיהרו להדגיש כי מדובר ב"נוהל שגרתי וקבוע". שני הלוחמים שוחררו לאחר חקירתם ללא תנאים מגבילים, אך יחד עם זאת נשקם נלקח מהם לחקירת מז"פ. היום הם צפויים לחזור כאמור ליחידתם וצפויים לקבל נשק חלופי.
1 צפייה בגלריה
הלוחמים שניטרלו את המחבל לאחר חקירתם
הלוחמים שניטרלו את המחבל לאחר חקירתם
שני הלוחמים עם מפקדם רפ"ק טעמה
(צילום: דוברות המשטרה )
מפקד הפלוגה רב-פקד אימן טעמה, סיפר הבוקר בריאיון לאולפן ynet על השתלשלות האירוע. "במהלך היערכותנו לאבטחת ציר מתפללים, שוטרים שלי מוצבים בשער שכם במטרה להקנות תחושת ביטחון לאזרחים שנעים בגזרה. לקראת 16:30 מגיע מחבל חמוש בסכין שמתנפל על יהודי, מתחיל לדקור אותו, רץ לעבר השוטרים שלי במטרה לדקור אותם.
"הלוחמים הודפים אותו ומבצעים ירי מדויק של כמה כדורים ומנטרלים את המחבל, וכך מונעים פגיעה בחפים מפשע ומצילים חיי אזרחים. השוטרים קיבלו גיבוי מלא ממפקד החיל ומהמפכ"ל. אנחנו כמפקדים מגבים את שוטרינו שמבצעים פעילות נחושה ומקצועית, הביאו לנטרול מחבל ומנעו פגיעה בחפים מפשע".
- איך חמש דקות אחרי זה הם מוצאים את עצמם נחקרים במח"ש? "לגבי החקירה של מח"ש, זה תהליך, הכול בסדר. מבחינתנו השוטרים היו בחקירה, סיימו אותה, שוחררו. זה תהליך, בסדר גמור, אין פה משהו שונה. אנחנו ממשיכים לגבות את השוטרים שלנו ולתת להם את המעטפת. השוטרים מרגישים מצוין".

- הנשק שלהם נלקח, יש לך ביקורת כלפי מח"ש? "זה חלק מהתהליך, השוטרים חותמים היום על נשקים וחוזרים לפעילות מבצעית מלאה. הם מקבלים את כל גיבוי המפקדים, נמשיך לגבות אותם. הם פעלו בצורה נחושה, מקצועית וערכית. הביאו לנטרול המחבל ומנעו פגיעה בחיי אזרחים. נמשיך לעשות את העבודה שלנו בצורה הכי נחושה ומקצועית על מנת להקנות ביטחון לתושבי ישראל".
- מבחינתך הייתה השתהות ברמה המבצעית, לקח זמן ללוחמים להתאפס או שהם פעלו הכי מהר שיכלו? "השוטרים תפעלו את האירוע בצורה הכי מהירה, תוך 15 שניות האירוע נגמר וזה מצביע על הנחישות והטיפול המהיר. שער שכם מקום הומה אדם שעוברים בו המון אזרחים. עצם העובדה שאף אחד מהאזרחים לא נפגע רק מצביע על הפעולה המדויקת והירי המדויק. זה פיגוע שלישי בתקופה האחרונה שהלוחמים שלנו חותרים למגע, מנטרלים את האיום בלי פגיעה בחפים מפשע".