4 צפייה בגלריה
אורי ומיקה בנקי
אורי ומיקה בנקי
אורי ומיקה בנקי
(צילום: יואב דודקוביץ)
אורי ומיקה בנקי, הוריה של שירה שנרצחה ב-2015 במצעד הגאווה בירושלים, ידליקו משואה בטקס יום העצמאות ה-74 בהר הרצל. כך הודיע הבוקר (שני) שר התרבות חילי טרופר, שקיבל את המלצת הוועדה הציבורית למדליקי המשואות. בנוסף הוכרזו מדליקי משואות נוספים, לאחר שעוד לפני כן הוכרז כי מפקד הימ"מ ניצב משנה ח' ידליק משואה, עם פאה ומשקפיים. שעות אחר כך הוא השתתף בסריקות אחר המחבל מהפיגוע בדיזנגוף.
שירה בנקי בת ה-15 נדקרה למוות על-ידי ישי שליסל, שריצה עוד קודם לכן מאסר על תקיפת צועדים עשר שנים לפני כן, בזמן שצעדה בירושלים כדי לתמוך בחבריה וחברותיה מהקהילה הגאה. "מתוך הכאב העצום שפקד אותם, בחרו מיקה ואורי לרתום את החברה הישראלית לפעילות של עשייה ושינוי חינוכי-ערכי, במטרה לקדם סובלנות וקבלה של האחר במרחב הציבורי בישראל", אמרו במשרד התרבות. הוריה של שירה הקימו את עמותת "דרך שירה בנקי" שמפעילה שורת יוזמות חברתיות וחינוכיות, בהן הקליניקה למאבק בשנאה במרחב הציבורי, מעגלי שיח בכיכר ציון בירושלים, מפגשים בין תלמידי תיכון דתיים וחילוניים ועוד.
4 צפייה בגלריה
שירה בנקי. נרצחה בעת שבאה למצעד הגאווה לתמוך בחבריה ובחברותיה
שירה בנקי. נרצחה בעת שבאה למצעד הגאווה לתמוך בחבריה ובחברותיה
שירה בנקי. נרצחה בעת שבאה למצעד הגאווה לתמוך בחבריה ובחברותיה
"מיקה ואורי בנקי הם סמל ליכולתו של היחיד לחולל שינוי, ולאחריות המוטלת על כל אחד ואחת מאיתנו לפעול למען חברה ישראלית טובה יותר", ציינו במשרד, והשר טרופר הוסיף כי "בהספד מעל קברה הם אמרו 'ננסה לשנוא פחות ולאהוב יותר, וכך נציע לכולכם', ומאז הם מפנים את כוחם וליבם כדי לחבר בין קבוצות שונות בחברה הישראלית. רבים מדברים על אחדות, מיקה ואורי בנקי עושים אחדות".
בנוסף, הוועדה הציבורית בראשות מנהל מרכז ההסברה בחרה גם במייסד עמותת "שלווה", קלמן סמואלס, להדליק משואה. סמואלס, שכתוצאה מחיסון פגום שקיבל בנו בילדותו הפך לנכה, הקים את העמותה העוסקת בטיפול ומענה חינוכי-שיקומי לרבבות ישראלים עם מוגבלות ולבני משפחותיהם.

"מפעלם של קלמן ורעייתו מלכי הפך אבן שואבת לאנשים מרחבי הארץ והעולם, והוא מיצב את ישראל ואת ירושלים כמרכז הדוגל בהכלה ובדאגה לכבוד האדם", אמרו במשרד התרבות. "מאות המתנדבים הצעירים בעמותה מייצגים דור צעיר וערכי המסור לחסד ולנתינה. במאור פניהם ובמסירות אין-סופית, מעניקים קלמן ומלכי תקווה גדולה למשפחות רבות בישראל, ומקדמים חברה המקבלת כל אדם באשר הוא".
מדליקת משואה נוספת שנבחרה היא ד"ר שמחה גתהון, מרצה לחינוך, יו"ר התאגיד הממלכתי מרכז מורשת יהדות אתיופיה ואחת ממקימי עמותת עלם. גתהון נולדה באתיופיה ועלתה בצעירותה בארץ, ובמשרד התרבות נימקו את בחירתה בתחושת השייכות והמחויבות לקהילתה שהביאה אותה לפעול לקידום ושילוב אוכלוסיות מוחלשות בחברה הישראלית.
4 צפייה בגלריה
סגן שקד גתהון וד"ר שמחה גתהון
סגן שקד גתהון וד"ר שמחה גתהון
ד"ר שמחה גתהון ובתה שקד
(צילום: יואב דודקביץ)
"אין ספק שהיא מהווה מודל לבני ולבנות קהילת יוצאי אתיופיה וליוצאי קהילות מיעוט אחרות בארץ", אמרו במשרד התרבות. טרופר ציין כי "שמחה היא אשת חינוך וחברה מובילה ומהווה סמל עבור רבים מהעולים מאתיופיה. העשייה האקדמית שלה לצד העשייה החברתית שלה הם שהופכים אותה לדמות לחיקוי".
מדליק משואה נוסף שנבחר הוא יו"ר ארגון נכי צה"ל, עידן קלימן, ששירת כלוחם בחטיבת גבעתי בגזרת לבנון וברצועת עזה ונפצע בהיתקלות עם חוליית מחבלים בחאן יונס. קלימן נפצע אנושות ונותר מרותק לכיסא גלגלים, ובמהלך תהליך השיקום שלו החליט להקדיש את פעילותו לשילוב והכרה של נכי צה"ל.
4 צפייה בגלריה
 עידן קלימן
 עידן קלימן
עידן קלימן. הוביל את רפורמת "נפש אחת"
(צילום: מוטי קמחי)
בשנה האחרונה הוביל קלימן בין היתר את רפורמת "נפש אחת", בעקבות זעקתו של הלוחם לשעבר איציק סעידיאן שהצית את עצמו במשרדי אגף השיקום, שמטרתה לסייע לנכי צה"ל ולנפגעי פוסט טראומה כתוצאה משירותם הצבאי. שר התרבות טרופר, שהחליט בין היתר לבטל את מופע הזיקוקים כדי להתחשב בנפגעי פוסט טראומה, אמר כי "עידן הפך לכתובת עבור רבים ועם הלב הגדול נרתם לעזרתם. ראויים נכי צה"ל לכבוד מהמדינה ששלחה אותם אל הקרב".