3 צפייה בגלריה
חאמד עבד אל-להי וחוליית המחבלים שניסתה לחסל את איציק משה בגאורגיה
חאמד עבד אל-להי וחוליית המחבלים שניסתה לחסל את איציק משה בגאורגיה
חמשת חברי החוליה שניסתה להתנקש באיציק משה בגאורגיה, והמפקד שלהם (הראשון מימין למעלה)
(מתוך Iran International Newsroom)
לפני כחודשיים כוחות הביטחון בגאורגיה חשפו וסיכלו ניסיון איראני לבצע פיגוע טרור בטביליסי נגד האזרח הישראלי איציק משה - ואמש (שני) אתר החדשות "איראן אינטרנשיונל", שמזוהה עם האופוזיציה בטהרן, פרסם את זהות חברי החוליה שניסו להתנקש בחייו.
לפי הדיווח אמש, חמישה בני אדם מיחידה 400 בכוח קודס של משמרות המהפכה של איראן עומדים מאחורי ניסיון החיסול של משה, איש עסקים שמתגורר בגאורגיה ופועל רבות לקידום הקשר בינה לבין ישראל. מדובר ב"אנשי המפתח בצוות החיסולים של יחידה 400 בכוח קודס", לפי הדיווח. קבוצת האקרים בשם Backdoor (3ackd0or) סיפקה ל"איראן אינטרנשיונל" מסמכים שמספקים פרטים לגבי זהותם ומקום מגוריהם של חברי החוליה.
3 צפייה בגלריה
איציק משה היעד לפיגוע האיראני בגאורגיה
איציק משה היעד לפיגוע האיראני בגאורגיה
איציק משה
שמות חברי החוליה הם חסין רהבאן, מוחמד ריזא ערבלו, מוחסן רפיעי מיאנדשתי, פרהאד פשאיי ועלי פיזי פור. באתר החדשות האיראני פורסמו גם תמונותיהם של חברי החוליה, כמו גם של המפקד שלהם חוסיין רהבאן - איש משמרות המהפכה ומפקד בכיר בכוח קודס, בן 45, שפיקד על המבצע מאיראן. "נדיר שהוא עוזב את אדמת איראן, ובשנים האחרונות הוא יצא פעמים בודדות בלבד לעיראק", נכתב בדיווח.
ראש המשימה בשטח היה עלי פיזי בור, בן 40. לפי הדיווח, בתור מפקד המשימה בשטח הוא קיבל פקודות גם ממפקד יחידה 400 של כוח קודס בעצמו, הגנרל חאמד עבד אל-לאהי, בנוסף לפקודות שכל הצוות קיבל מהמפקד חוסיין רהבאן.
ב-2018 פורסם ברשת "אל ערביה" כי עבד אל-לאהי היה אחד האנשים המקורבים ביותר לקאסם סולימאני, מפקד כוח קודס שחוסל ב-2020 על ידי הצבא האמריקני בעיראק, ואף ששימש כסגנו. באותו דיווח נכתב גם כי הוא תכנן לחסל את שגריר סעודיה בארה"ב בשנת 2011, ולכן נכנס לרשימת גורמי הטרור של סעודיה. בדיווח של "איראן אינטרנשיונל" אמש נכתב כי הוא אחד האיראנים המבוקשים ביותר בעולם כיום.
3 צפייה בגלריה
כיכר החירות בטביליסי
כיכר החירות בטביליסי
כיכר החירות בטביליסי
(צילום: shutterstock)
יחידה 400 של כוח קודס אחראית בעיקר על פעולות צבאיות וחשאיות מחוץ לאיראן, והיא תכננה התנקשות בכמה ישראלים במספר מדינות. בדיווח אמש נכתב כי משימת איסוף המידע באשר למבצע בגאורגיה הוטלה על צוות פקיסטני שמחזיק בקשרים עם ארגון אל קאעידה, ובהמשך צוות זה אף הגיע לטביליסי.
המבצע נחשף לאחר שכוחות הביטחון הגיאורגים הבחינו בפעילות חשודה של אחד מחברי הצוות הפקיסטני. ברשותו נתפסו אמל"ח וממצאים מפלילים נוספים. כוחות הביטחון בגאורגיה מסרו אז כי אותרה חוליה של שני פעילים בעלי אזרחות כפולה גאורגית-איראנית שהיו אמונים על העברת האמל"ח לצוות המבצע, בסיוע מבריחי אמל"ח שפעלו מטורקיה לגאורגיה. גם הם נעצרו על ידי כוחות הביטחון המקומיים. ברשותו של אחד מהם אותר נשק נוסף שיועד לצורך הפיגוע.
משה אמר לפני כחודשיים בשיחה עם ynet, אחרי שהבין כי הוא היה היעד לחיסול: "אני לא מפחד וסומך על גורמי הביטחון. שום ניסיון התנקשות לא יעצור אותי. גם הישראלים בתפוצות הם בחזית המלחמה ששמה אנטישמיות ואנטי-ציונות. עלינו להיזהר בכל מדינה ומדינה". הוא הודה לגורמי הביטחון על סיכול הפגיעה בו: "זה עתה סיימנו כנס בינלאומי עם מעל 300 משתתפים בירושלים בנושא אנטישמיות והסברת ישראל, וקראנו למוסדות להפוך מיליון ישראלים למיליון שגרירים בשירות המדינה".
בשנה האחרונה התרחשו מספר אירועים בהם ניסו במשמרות המהפכה לקדם פיגועים נגד ישראלים בחו"ל. הבולטים שבהם הם הכוונות לפגוע בתיירים ישראלים באיסטנבול ביוני האחרון והניסיון לפגוע באנשי עסקים ישראלים בקפריסין באוקטובר 2021.
פורסם לראשונה: 23:07, 16.01.23