כוחות הביטחון הגאורגיים חשפו וסיכלו ניסיון של משמרות המהפכה של איראן בשיתוף גורמים בכוח קודס, לבצע פיגוע טרור בטביליסי נגד איציק משה, אזרח ישראלי המתגורר במדינה ופועל רבות לקידום הקשר בין ישראל לגאורגיה ולמדינות נוספות. בשיחה עם ynet הוא אמר: "אני לא מפחד וסומך על גורמי הביטחון. הפעילות למען ישראל מביאה כוחות. שום נסיון התנקשות לא יעצור אותי. גם הישראלים בתפוצות הם בחזית המלחמה ששמה אנטישמיות ואנטיציונות. עלינו להיזהר בכל מדינה ומדינה".
הוא הודה לגורמי הביטחון על סיכול הפגיעה בו: "זה עתה סיימנו כנס בינ"ל מעל 300 משתתפים בירושלים בנושא אנטישמיות והסברת ישראל, וקראנו למוסדות להפוך מיליון ישראלים למיליון שגרירים בשירות המדינה". משמרות המהפכה קידמו את כוונות הפיגוע באמצעות מספר צוותים בשטח ממדינות שונות. צוות מחסלים פקיסטני המזוהים עם ארגון אל-קאעידה, שהגיעו לטביליסי, אספו מודיעין נרחב על משה והגיעו לרמת מוכנות גבוהה לביצוע.
2 צפייה בגלריה
איציק משה היעד לפיגוע האיראני בגאורגיה
איציק משה היעד לפיגוע האיראני בגאורגיה
"לא מפחד, עלינו להיזהר בכל מדינה ומדינה". איציק משה, היעד לפיגוע האיראני
אחד המחסלים נעצר בשבוע שעבר על רקע התנהלות חשודה בשטח על ידי כוחות הביטחון הגאורגיים. ברשותו נתפסו אמל"ח וממצאים מפלילים נוספים. הוא הגיע למדינה בהכוונה איראנית, במטרה להתנקש באזרח ישראלי. בנוסף, אותרה חולייה של שני פעילים בעלי אזרחות כפולה גאורגית-איראנית שהיו אמונים על העברת האמל"ח לצוות המבצע. זאת בסיוע מבריחי אמל"ח שפעלו מטורקיה לגאורגיה.
החולייה קיבלה תשלום על ביצוע העברת האמל"ח. שני הפעילים נעצרו גם הם על ידי כוחות הביטחון המקומיים. כמו כן, ברשותו של אחד מהם אותר נשק נוסף שיועד לכוונות הפיגוע. היא הופעלה החל משנת 2011 על ידי אזרח איראני בשם מחמד רצ'א עבאדי ערבלו, שהינו מופעל ותיק של כוח קודס שפעל בעבר בתוך גאורגיה. כלל הצוותים גויסו ומומנו על ידי האיראנים - במטרה להוציא לפועל פיגוע טרור.
2 צפייה בגלריה
כיכר החירות בטביליסי
כיכר החירות בטביליסי
כיכר החירות בטביליסי
(צילום: shutterstock)
הודות לפעילות כוחות הביטחון הגאורגיים כלל המעורבים שם נעצרו והובאו לחקירה. נכון להיום, ממשיכה חקירה על אודות מעורבים נוספים מחוץ לגאורגיה. משמרות המהפכה באיראן ומפעיליהם, ניצלו אזרחים פקיסטנים בעלי ניסיון מבצעי לטובת מימוש פעילות טרור על אדמת גאורגיה, וזאת מתוך כוונה להרחיק את טביעת האצבע האיראנית, ככל שמדובר במימוש בפועל של פעילות טרור.
מדובר במוטיב חוזר של איראן לשימוש פקיסטנים וזרים אחרים כלוחמי טרור זרים (FTF), תוך רמיסת החלטת מועצת הביטחון. יחד עם זאת, נראה שהפעלת גורמים זרים שאינם נאמנים לגמרי לאיראן, מביאה לכך שהם נחשפים ומסגירים את שולחיהם האיראנים. במקביל למאמצים שאיראן משקיעה בניסיון להרחיק את טביעת האצבע שלה מפעולת הטרור, השימוש שנעשה באיראנים להעברות האמל"ח ממחיש את המאמץ מצידה להשפיע על הפעילות בשטח, שלב אחר שלב – מהנחייה להשיל את הפעילות, דרך תכנון והכוונה, ועד מימושה בפועל בשטח.
פעילות זו, במוערבות איראנים, משקפת כי איראן מאמינה שלא תשלם מחיר בזירה הבינלאומית בגין פעולות טרור, שכן אזרחיה לא היו מעורבים בפעולת החיסול עצמה.
גורם ביטחוני האשים את איראן בהמשך קידום פעילות טרור ברחבי העולם באמצעות זרועות הביצוע של המשטר – משמרות המהפכה. "איראן תשלם מחיר כבד בזירה הבינלאומית בגין פעילותה זו, ועדכנית נשקלים צעדים שונים – משפטיים, כלכליים ומדינתיים כנגד איראן ושלוחיה ברחבי העולם. כך, בין היתר, שוקלים גורמים רשמיים באיחוד האירופי להכריז על משמרות המהפכה כארגון טרור", אמר.

לדבריו, לא מדובר בחשיפה ראשונה של ניסיון להוציא פיגוע טרור על אדמת גאורגיה בהכוונה איראנית, שכן מוכר שימוש בגורמים איראניים רשמיים ולא רשמיים כדי לקדם מספר ניסיונות פיגוע לאורך 2021 ו-2022. ביניהם ניסיון לקדם פיגוע בגאורגיה בהכוונה של שהראם פ'ורצפי, אזרח איראני שפועל עבור כח קודס האיראני. נגד פ'ורצפי עצמו מתנהל כיום הליך פלילי בארה"ב, בגין מעורבותו בניסיון לקדם התנקשות בג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב לשעבר.
הגורם הביטחוני ציין כי "הודות לפעילותם של כוחות הביטחון הגאורגים, גם הפעילות הנוכחית נחשפה והוסר האיום". הוא התייחס ליעד ואמר: "איציק משה, האזרח הישראלי שהיה עד לפגיעה, כבר היה בעבר יעד לפגיעה של כח קודס וארגון המודיעין של משמרות המהפכה. זאת על אף שארגון המודיעין הינו גוף רשמי שאף מפעיל נספחים צבאיים רשמיים במדינות שונות, בין השאר בגאורגיה עצמה".
בשנה האחרונה התרחשו מספר אירועים בהם ניסו במשמרות המהפכה לקדם פיגועים נגד ישראלים בחו"ל, הבולטים שבהם - הכוונות לפגוע בתיירים ישראלים באיסטנבול ביוני האחרון והניסיון לפגוע באנשי עסקים ישראלים בקפריסין באוקטובר 2021. "הקשר בין איראן לאל-קאעידה אינו דבר חדש. ניסיון הפיגוע הזה שב וממחיש את הקשר ההדוק וארוך השנים בין איראן לאל-קאעידה, ובפרט את השימוש שעושה טהרן בארגון הטרור - שבכיריו אף מתארחים על אדמתה - כדי לקדם פגיעה באזרחים חפים מפשע תוך הסתרת אחריותה ומעורבותה הישירה".
גורם במועצה לביטחון לאומי הבהיר כי אין שינוי באזהרת המסע לגאורגיה. "אם וכאשר, נעדכן בהתאם", אמר.