האפיפיור הדיח את "הבישוף של טראמפ"

את הכנסייה הקתולית פקדה בסוף השבוע אחת הדרמות הפוליטיות הגדולות ביותר שידע הוותיקן בשנים האחרונות, כשהאפיפיור פרנסיסקוס הדיח מתפקידו את הבישוף ג'וזף א' סטריקלנד מטקסס, אחד ממבקריו החריפים ביותר בכנסייה, ומהמנהיגים הבולטים ביותר בשלוחה האמריקנית השמרנית שלה. הדחתו באה בעקבות חקירה שעסקה בין השאר בהתנהלות הכספית של מחוז הבישופות של סטריקלנד, אך היא נעשית כשברקע דאגה הולכת וגוברת בוותיקן מהשיקולים הפוליטיים לכאורה בפעילותו של הבישוף, תומך אדוק של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ.
10 צפייה בגלריה
בישוף ג'וזף סטריקלנד הודח
בישוף ג'וזף סטריקלנד הודח
הבישוף סטריקלנד. חושב שפרנסיסקוס פוגע ב"פיקדון האמונה"
(צילום: ויקיפדיה)
הדחה מוחלטת של בישוף היא הליך נדיר למדי בכנסייה הקתולית, ובדרך כלל כשבישופים מסתבכים בפרשה כלשהי הוותיקן מבקש מהם להגיש התפטרות, והאפיפיור פשוט מקבל אותה ומשחרר אותם מתפקידם. אלא שבפרשה הנוכחית סטריקלנד סירב לבקשת האפיפיור שהתפטר, ומשלא נענה לה – פרנסיסקוס הדיח אותו בעצמו.
בהודעה שמסר אתמול הוותיקן על הדחת הבישוף לא צוינה הסיבה לצעד, אבל הוא בא אחרי שקודם לכן השנה פרסם סטריקלנד ציוץ שבו הודיע כי הוא מתנגד למדיניות האפיפיור פרנסיסקוס, שלדבריו פוגעת ב"פיקדון האמונה" (Deposit of Faith). ביקורת מיוחדת הוא מתח על ניסיונו של פרנסיסקוס, הנחשב לאפיפיור ליברלי יחסית, להפוך את הכנסייה הקתולית למכילה יותר עבור להט"בים, ולהפקיד בידי אנשים מן השורה תפקידים רבים יותר בכנסייה.
בריאיון שהעניק לאתר חדשות שמרני-למדי אמר סטריקלנד כי אחת הסיבות להדחתו היא סירובו לציית להוראות שונות של הוותיקן, בהן ההוראה לצמצם את השימוש בנוסח של מיסה לטינית ישנה המועדף על-ידי חלק מהשמרנים בכנסייה. "אינני חוזר בי משום דבר שבגינו הוגשו נגדי התלונות", אמר, "הייתי עושה את אותו הדבר שוב, ואני שלם לחלוטין".
10 צפייה בגלריה
 אפיפיור פרנסיסקוס עם בישוף ג'וזף סטריקלנד שנת 2020
 אפיפיור פרנסיסקוס עם בישוף ג'וזף סטריקלנד שנת 2020
הבישוף עם האפיפיור פרנסיסקוס ב-2020. הדחה היא צעד נדיר
(צילום: Vatican Media/Handout via REUTERS)
סטריקלנד, שמונה לתפקיד על-ידי האפיפיור הקודם בנדיקטוס ה-16 בשנת 2012, ידוע כבישוף פעיל מאוד ברשתות החברתיות, ובמרוצת השנים הפך לאחד המנהיגים הבולטים ביותר של הכנסייה הקתולית האמריקנית השמרנית. באוגוסט האחרון הביע האפיפיור פרנסיסקוס צער על צעדים "ריאקציונריים" כלשונו שננקטו בזרוע האמריקנית של הכנסייה, ואמר כי בחלק מהמקרים בה אידיאולוגיה פוליטית החליפה את האמונה. סטריקלנד נתפס כגיבור על-ידי גורמים שמרניים בתקשורת הקתולית האמריקנית המצדדים בנשיא לשעבר טראמפ.

הבן של פריגוז'ין מנהיג את שרידי וגנר

המודיעין הבריטי אישר היום כי לפי הערכתו, אנשי ארגון שכירי החרב הרוסי "קבוצת וגנר", שביצע בשליחות הקרמלין שלל מעשי זוועה באוקראינה, בסוריה ובאפריקה, מונהגים כעת על-ידי פאבל פריגוז'ין, בנו של יבגני פריגוז'ין. פריגוז'ין האב הנהיג את הארגון הרצחני עד התרסקות המטוס שבה נהרג בחודש אוגוסט, התרסקות שלפי הערכות הייתה חיסול מתוכנן בהוראת ולדימיר פוטין, כנקמה על המרד שבו פתח פריגוז'ין נגד צבא רוסיה בחודש יוני.
10 צפייה בגלריה
יבגני פריגוז'ין ובנו פאבל פריגוז'ין ש מנהיג אחריו את קבוצת וגנר
יבגני פריגוז'ין ובנו פאבל פריגוז'ין ש מנהיג אחריו את קבוצת וגנר
יבגני פריגוז'ין (משמאל) והבן פאבל. יש שושלת, אבל תחת המשמר הלאומי
לפי הערכת משרד ההגנה הבריטי, חלקים גדולים מקבוצת וגנר הוטמעו בתוך המשמר הלאומי של רוסיה, והזרוע הזו של המשמר מונהגת על-ידי פריגוז'ין הבן. לונדון מעריכה כי לוחמים אחרים של וגנר הצטרפו לחברה צבאית רוסית אחרת המוחזקת בבעלות פרטית, חברת "רדוט" שבה יש כיום כ-7,000 לוחמים. קבוצה קטנה יותר של לוחמים מווגנר עברה לשרת בכוחות המיוחדים "אחמט" של הרודן הצ'צ'ני האכזר רמזן קדירוב.

"הלגונה הכחולה" נסגרה: מחכים להתפרצות באיסלנד

באיסלנד ממתינים מאז סוף השבוע בדריכות להתפרצות אפשרית של הר הגעש סונדהנג'וקאגיגר, השוכן כ-40 קילומטרים מהבירה רייקיאוויק ומאיים להרוס את העיירה הסמוכה אליו גרינדוויק, שבה מתגוררים כ-4,000 תושבים. העיירה פונתה ביום שישי בלילה אחרי שכ-500 רעידות אדמה התרחשו באזור בתוך 12 שעות, בהן 14 בעוצמה של יותר מ-4 דרגות. הדבר העשוי לאותת כי ההר עומד להתפרץ.
10 צפייה בגלריה
איסלנד מחכים ל התפרצות הר געש
איסלנד מחכים ל התפרצות הר געש
כ-500 רעידות ב-12 שעות. פעילות געשית באיסלנד
(צילום: Iceland/Handout via REUTERS )
10 צפייה בגלריה
איסלנד הכניסה ל גרינדוויק רעידות אדמה לקראת התפרצות הר געש
איסלנד הכניסה ל גרינדוויק רעידות אדמה לקראת התפרצות הר געש
סדק שנפער בשל הרעידות בכניסה לגרינדוויק, העלולה להיפגע מהתפרצות ההר
(צילום: RUV/Ragnar Visage/Handout via REUTERS)
10 צפייה בגלריה
איסלנד הלגונה הכחולה רעידות אדמה
איסלנד הלגונה הכחולה רעידות אדמה
הלגונה הכחולה. אתר המרחצאות נסגר
(צילום: shutterstock)
העיירה גרינדוויק שכעת חוששים לגורלה שוכנת ליד אתר המרחצאות הגאותרמי "הלגונה הכחולה", יעד תיירות פופולרי. בשבוע שעבר נסגר האתר זמנית בשל החשש מהתפרצות. באיסלנד יש 33 מערכות וולקניות פעילות, המספר הגבוה ביותר באירופה. לפי הרשויות שם, התפרצות ההר עשויה להתרחש בתוך ימים אחדים, והן הכריזו על מצב חירום.

חברת הקונגרס, טייסת קרב, הבריחה את התוקף שלה

חברת הסנאט האמריקני לשעבר מרתה מקסאלי, מי שהייתה טייסת הקרב הראשונה של ארה"ב שהשתתפה בפעילות מבצעית, שבה בסוף השבוע לכותרות, אחרי שהותקפה מינית במהלך ריצה, רדפה אחרי התוקף שלה – ולבסוף הביאה למעצרו. מקסאלי רצה להנאתה ליד נהר מיזורי במדינת אייווה, כשלפתע הגיח צעיר בן 25 והחל לגפף אותה. היא הבריחה אותו, ויומיים אחר כך הוא נעצר ונחשף כי שמו דומיניק הנטון. ככל הנראה מדובר בחסר בית.
10 צפייה בגלריה
מרתה מקסאלי סנאטורית מ אריזונה חשפה שנאנסה בזמן שירות כטייסת קרב ארה"ב
מרתה מקסאלי סנאטורית מ אריזונה חשפה שנאנסה בזמן שירות כטייסת קרב ארה"ב
מקסאלי מעידה בקונגרס וחושפת שעברה אונס בצבא. "בחרתי להילחם"
(צילום: רויטרס)
"הייתי במצב של להילחם או לקפוא – ובחרתי להילחם", אמרה מקסאלי. "הרגשתי שנטלתי את הכוח שלי בחזרה. הוא ברח ממני במקום שאני אברח ממנו". מקסאלי, שכיהנה כסנאטורית מטעם אריזונה בשנים 2021-2019, העידה בימיה כחברת קונגרס על תקיפות מיניות נגד חיילות וחיילים בצבא, וסיפרה כי היא עצמה עברה אונס מצד קצין שלו הייתה כפופה. היא פרשה מצבא ארה"ב בשנת 2010, בדרגת קולונל.

כשהמדינה תטבע, האזרחים יעברו לאוסטרליה

באוקיינוס השקט הכריזה אוסטרליה על הסכם היסטורי עם מדינת האיים טובאלו, שלפיו ל-11,000 האזרחים של טובאלו תינתן הזכות להפוך לתושבי אוסטרליה, בשל הסכנה הקיומית הנשקפת להם משינויי האקלים. טובאלו היא אחת המדינות הפגיעות ביותר בעולם לעליית מפלס הים, ושניים מתשעת איי האלמוגים שלה כבר נעלמו ברובם תחת הגלים. מומחי אקלים חוששים שבתוך 80 שנה, לא ניתן יהיה עוד לחיות במדינת האיים.
10 צפייה בגלריה
מדינת טובאלו
מדינת טובאלו
על החוף בטובאלו. נשארו לה אולי 80 שנה
(צילום: TORSTEN BLACKWOOD / AFP)
לפי ההסכם, אזרחי טובאלו יקבלו את הזכות לחיות, ללמוד ולעבוד באוסטרליה, ויקבלו גם גישה למערכות החינוך והבריאות שלה. ג'יין מקאדם, עורכת דין המתמחה בחוקי פליטים, תיארה את ההסכם כ"פורץ דרך": "זה ההסכם הראשון הנוגע ספציפית להתניידות הקשורה לשינויי האקלים. רוב האנשים לא רוצים לעזוב את בתיהם, יש להם קשר-אבות עמוק לאדמתם ולחופים שלהם, אבל ההסכם הזה מספק להם חבל הצלה".
כדי למנוע "בריחת מוחות" מטובאלו, בשלב הראשון יוגבל מספר האזרחים הרשאים לעבור לאוסטרליה ל-280 בשנה. בעבר, כשניו זילנד כבר הציעה לגבש "ויזת אקלים" למען תושבי האיים שבסכנה מעליית מפלס הים, ממשלות איים באזור התנגדו לכך מחשש שהמונים יעזבו אותן ויהגרו למדינות עם כלכלות חזקות יותר.
10 צפייה בגלריה
ראש ממשלת אוסטרליה אנתוני אלבנזי ו ראש ממשלת טובאלו קאוסאה מצטלמים אחרי ההסכם בין המדינות על מתן תושבות אוסטרלית לאזרחי טובאלו בגלל שינויי האקלים
ראש ממשלת אוסטרליה אנתוני אלבנזי ו ראש ממשלת טובאלו קאוסאה מצטלמים אחרי ההסכם בין המדינות על מתן תושבות אוסטרלית לאזרחי טובאלו בגלל שינויי האקלים
ר"מ אוסטרליה אלבנזי (משמאל) עם רה"מ של טובאלו, מצטלמים על החוף ומציינים את ההסכם בין המדינות
(צילום: EPA/MICK TSIKAS MICK TSIKAS)
ההסכם בין אוסטרליה לטובאלו, שעשוי להוביל להסכמים דומים עם מדינות אחרות באזור, נתפס גם כהישג מדיני אסטרטגי לאוסטרליה, המתחרה עם סין על השפעה באזור האוקיינוס השקט.

איך אי נולד

ובזירה ימית אחרת, אי חדש צץ על מפת העולם – סמוך לחופי איוו ג'ימה ביפן. האי הגעשי התת-קרקעי הופיע לפני שלושה שבועות, בעקבות סדרה של התפרצויות געשיות שהחלה ב-21 באוקטובר. אחרי שאפר וסלעים הצטברו הוא התרומם לגובה של כ-20 מטר מעל לפני הים, והגיע לגודל של כ-100 מטרים.
10 צפייה בגלריה
יפן אי וולקני געשי חדש
יפן אי וולקני געשי חדש
האי שצץ בים מול יפן. כמה זמן ישרוד?
בימים האחרונים דעכה הפעילות הגעשית שם, והאי התכווץ במידת מה משום שהחומרים שממנו הוא עשוי נסחפו על-ידי הגלים. האי עשוי לשרוד לזמן מה אם הוא מורכב גם מלבה או מחומרים עמידים יותר מאשר סלעים געשיים, אבל אם זה לא המצב – ייתכן שייעלם כבר בקרוב.