כיממה לאחר שחמישה מפגינים נדרסו אמש (יום שבת) בהפגנה בתל אביב, פנה מטה המאבק "חופשי בארצנו" במכתב דחוף למפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי בדרישה לנקוט "צעדים מיידיים למניעת הסלמה נוספת של אלימות והסתה".

בפנייה נכתב כי מאז אירוע הדריסה, במטה עדים לתופעה מטרידה ומדאיגה ברשתות החברתיות של גל פרסומים ותגובות על ידי גולשים, המביעים תמיכה בוטה במעשי "אלימות קיצונית" - ואף קוראים במרומז לפגוע במפגינים נוספים: "מדובר בתמיכה מזעזעת באלימות המסכנת חיי אדם, ועלולה חלילה להוביל למקרי פגיעה ודריסה נוספים בעתיד".
במכתב אף צוין כי להסתה יש שותפים מקרב הממסד והתקשורת. "זמן קצר לפני ההפגנה, השרה מירי רגב השתלחה במפגינים באופן מביש ופוגעני בשידור חי, והטיחה בהם האשמות שקריות לכוונות זדוניות. גם בכירים מהתקשורת כמו הדוגמנית נטלי דדון ומגישים בערוץ 14 הצטרפו למקהלת ההסתה באמירות מזעזעות ואף תוך כדי שימוש באקדח - אמירות המהוות הסתה מסוכנת לפגיעה בחופש הביטוי ובמפגינים", נכתב.
נוכח המצב, במטה דרשו מהמשטרה "לצאת לאלתר במבצע נרחב של איתור, חקירה ומעצר של אותם גולשים שהסיתו והביעו תמיכה בפגיעה בגוף ובנפש של המפגינים. חובתנו המוסרית והחוקית היא להפגין אפס סובלנות כלפי הסתה לאלימות ולפגיעה באזרחים, בין אם במעשים או במילים".
המטה הדגיש: "מדובר בעניין בעל חשיבות ודחיפות עליונה. כל יום שחולף ללא התערבות ואכיפה, מהווה סיכון ממשי לחייהם ולביטחונם של מפגינים נוספים. רק מהלך משטרתי נחוש ועקבי נגד מסיתים ותומכי אלימות יכול למגר את התופעה ולמנוע הסלמה לשפיכות דמים חלילה".
1 צפייה בגלריה
תיעוד דריסת מפגינים בהפגנה בקפלן
תיעוד דריסת מפגינים בהפגנה בקפלן
אירוע הדריסה בהפגנה בתל אביב, אמש
(צילום: איתי רזיאל)
מנכ"ל המטה ערן שוורץ אמר הערב ל-ynet: "הגיע הזמן לפעולה נחושה גם בזירה הווירטואלית. אנו קוראים למשטרת ישראל לעמוד כחומה בצורה להגנת הדמוקרטיה, חופש הביטוי וזכות המחאה, ולהעניק הגנה שווה לכל אזרח ללא הבדל השקפה פוליטית. הגיעה השעה להניף את דגל שלטון החוק ולפעול בתקיפות נגד אלימות והסתה, לפני שיהיה מאוחר מדי".
‏בתוך כך, בעמוד ה-X (לשעבר טוויטר) של "פייק ריפורטר", המנטר את השיח ברשת, נכתב: "דריסת המפגינים אתמול לא התרחשה בחלל ריק. היא תרגום מעשי של שיח קיצוני ומסית. בשבוע האחרון, מאז שהתגברו המחאות נגד הממשלה, אנחנו מזהים עלייה בשיח האלים ברשת - כמו גם במידע כוזב המופץ נגד מפגינים".
חיים סירוטקין (53), כדורגלן עבר ומאמן כדורגל בליגות נמוכות כיום, חשוד כי התעמת עם מפגינים באזור דרך נמיר ושאול המלך המשיך בנסיעה ודרס חמישה מהם - ארבעה נפצעו באורח קל, ואישה נפצעה באורח בינוני. לטענתו של סירטוקין, הוא לא ניסה לדרוס את המפגינים ואף ניסה להימנע מפגיעה בהם - אך לא הצליח לבלום בגלל "תקלה מכנית". עם זאת, המשטרה שללה את גרסתו. בית משפט השלום בעיר האריך את מעצרו עד מחר.