סופגים את הבידוד: אולם היוצאים בטרמינל 3 בנמל התעופה בן גוריון המה אתמול (ב') בבני אדם. יותר מ-21 אלף ישראלים המריאו ב-130 טיסות ליעדים שונים ברחבי העולם. רשימת המדינות שאסורות לטיסה אמנם כוללת כעת 50 מדינות אפריקניות, ומשרד הבריאות כבר הבהיר כי הוא שוקל להרחיב אותה למדינות נוספות, אולי אף באירופה, אך נדמה כי הישראלים רוצים לטוס לחו"ל – ושום בידוד או חשש לא יניא אותם.
זן האומיקרון של נגיף הקורונה הוביל את הממשלה לנקוט בשורה של הגבלות חדשות, ולצד סגירת השמיים לכל הזרים למשך שבועיים, הוטלה גם חובת בידוד ביתי לשלושה ימים למחוסנים ומחלימים שחוזרים מחו"ל. מהבידוד הם יוכלו להשתחרר רק אחרי שיקבלו תוצאה שלילית לבדיקת PCR שיערכו ביום השלישי לבידוד – בנוסף לבדיקה שנערכת מיד עם הנחיתה בנתב"ג – ואם לא יעברו אותה יידרשו להשלים בידוד מלא של שבועיים.
10 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג. "ממשיכים בחיים"
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
נוסעים יוצאים מהארץ בזמן התפשטות וריאנט הקורונה החדש
נוסעים יוצאים מהארץ בזמן התפשטות וריאנט הקורונה החדש
(צילום: יריב כץ)
אמש קבעה הממשלה סנקציה נוספת וחמורה יותר למחוסנים שחזרו מחו"ל ויסרבו לעבור בדיקת PCR שנייה: קנס של 3,500 שקלים. לא-מחוסנים נדרשים לבידוד של שבוע ימים לפחות בחזרה מחו"ל, בכפוף לביצוע בדיקה שנייה ביום השביעי של הבידוד. במשרד הבריאות הבהירו כי לא תבוטל ההקלה שמאפשרת בדיקת אנטיגן מהירה כחלופה לבדיקת ה-PCR הנדרשת לפני העלייה למטוס בחזרה ארצה.
בנוסף, כל השבים ממדינות אדומות, שהן כל מדינות אפריקה מלבד מדינות צפון היבשת, יופנו לבידוד במלוניות עד לקבלת תוצאות שליליות של בדיקת קורונה, ואז יידרשו להמשיך בבידוד ביתי. כלל הטיסות הנכנסות ממדינות אדומות מופנות לטרמינל 1, כדי לבודד את הנוסעים משאר השבים. הוחלט גם כי לא ניתן יהיה לצאת מנתב"ג באמצעות תחבורה ציבורית, מלבד מוניות.
למרות ההנחיות, אולם הנוסעים היוצאים היה כאמור גדוש וצפוף בביקור שערכנו שם היום. אמנם הצפיפות עדיין רחוקה מהמראות הרגילים בתקופה שקדמה לקורונה, אך התורים היו ארוכים ורבים נצמדו האחד לשני. "אני לא מודאג, כי המצב בישראל יחסית טוב לעומת פולין", סיפר ל-ynet יריב משדות יעקב, שטס עם בתו וחברה שלה לוורשה.

"הייתה התלבטות, לילה קודם נפגשנו גם עם ההורים של החברה והחלטנו שבגלל שאנחנו מחוסנים ונבדקנו לפני בכל מקרה, אפשר לנסוע ולהמשיך עם החיים", הוסיף. "כן שינינו את התוכניות בפולין, הייתה לנו תוכנית ללכת למקומות מסוימים – ולא נלך בגלל הצפיפות. נקפיד על מסכות, אבל חייבים להמשיך עם החיים".

המורים חוזרים לבידוד, הלימודים ייפגעו?

רבים באולם היציאה מנתב"ג סיפרו כי שקלו לבטל את הטיסה, אך משגילו כי לא יקבלו החזר מלא – החליטו לטוס למרות החשש מהזן החדש והצורך בבידוד בחזור. כך סיפרו למשל שי ולדמן וניב לנקרי, בני דודים בני 23 מראשון לציון, שטסו עם משפחותיהם לדובאיי לחגיגות יום ההולדת ה-50 של אמו של ניב.
"כמובן שעם שלושת ימי הבידוד שקלנו אולי לא לנסוע, אבל החלטנו בכל זאת לטוס", אומרת ולדמן. "עליי הבידוד לא משפיע, אבל אמא שלי מנהלת בית ספר והיא לא תהיה שלושה ימים, והודיעו את זה מאתמול להיום, כך שלא באמת נתנו להתארגן", הוסיפה. מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, נזכיר, הזהירה אתמול כי מורים רבים יצאו לחו"ל - ודרשה לפטור אותם מחובת הבידוד כדי למנוע פגיעה בלימודים בסיום חופשת החנוכה.
10 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
אחרי הנחיתה בנתב"ג. "לסגור את השדה עד שנבין את הווריאנט החדש"
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
עומסים במתחם הבדיקות בנתב"ג
עומסים במתחם הבדיקות בנתב"ג
צפיפות בתורים לבדיקות בנתב"ג, ביום ראשון בערב
ניב, בן דודה של שי שכבר החלים מקורונה בעבר, סיפר כי לא היה רוצה לעבור את המחלה בשנית. "קצת רציתי לבטל, אבל אנחנו נוסעים לחגיגות 50 של אמא שלי. אני חושב שצריך לסגור את השדה עד שיבינו מה ההשפעות של הווריאנט החדש".
אחרים, כמו ירין למשל, תושב המרכז, סיפרו כי הם לא מתרגשים מההנחיות החדשות ואפילו בזים להן. "לא שקלתי לבטל, אני יודע שהפרוצדורה זה להפחיד אנשים לטוס ולהישאר במדינה מפחד מכל הווריאציות של הווירוסים", הוא מספר. "הייתה לי דאגה אחת, שיהפכו את הונגריה למדינה אדומה. אני לא מחוסן בכלל, וכביכול אני אכנס לבידוד לשבוע לפי החוק, אבל אני לא יודע אם זה חוקי".
בעוד באולם היוצאים ראינו עומס, בשער היציאה מהשדה נרשמת מדי יום ירידה קלה. השדה סגור כאמור לזרים, והישראלים השבים ארצה צריכים לעשות את דרכם לבידוד הביתי ללא תחבורה ציבורית, מלבד מוניות. אמיר מקונן ששב מחו"ל והיה צריך להגיע לביתו בחדרה, סיפר כי הוא מתקשה לחזור באופן עצמאי: "למה מותר מוניות ורכבת לא? אני לא יודע איך אני מגיע הביתה, ניסיתי לסדר דברים וכלום לא הסתדר לי".
נוסעים נוספים שעמם דיברנו הביעו גם הם תסכול מביטול התחבורה הציבורית בנתב"ג, וגם נהגי המוניות שנותרו כעת היחידים שיכולים להסיע אותם, מלבד מכוניות פרטיות כמובן, הביעו תסכול מהמצב – ודורשים להעלות את מחירי הנסיעות. שי דיין, יו"ר ארגון נהגי המוניות בישראל שגם חזר בדיוק מטורקיה, אמר ל-ynet כי המצב הנוכחי בלתי אפשרי.

"החלטתי לטוס כי ידעתי שאני חוזר ללא בידוד בגלל שיש לי חיסון שלישי, הייתי אמור לשוב לעבודה אבל אני לא יכול ונכנס לבידוד", אמר דיין. "אני כנהג מונית לא יכול לעבוד מהבית ואני מפסיד ימי עבודה. יש לי חבר שטס איתי וחזר אתמול, והוא יכול לצאת לעבוד בעוד אני בבידוד. בדקתם אותי בטורקיה וגם פה, והתוצאה תהיה אותו דבר גם בבדיקה הבאה".
לשיטתו, אף שטורקיה במצב לא טוב, ההתנהלות היום-יומית שם מול הקורונה עדיפה על זו שבישראל. "בטורקיה ההנחיות הרבה יותר קפדניות מפה, נכנסים עם קוד לכל מקום, בין אם זה מסעדה או קניון. הסיכוי שאדבק פה גבוה יותר משם".
מאי מוסקטו ועידו סגל, בני זוג בני 23 ששבו מיוון, סיפרו כי הופתעו מההנחיות החדשות. "היינו שם פחות מ-72 שעות", מספר סגל, "ואם היינו יודעים לא היינו טסים, יש לנו דברים לעשות בעבודה". מאי מוסיפה: "אם הזן מגיע ממקום ספציפי, שיכניסו את כל מי שמשם למלונית, ולא כולם".
פרופ׳ מיכל גרינשטיין-וייספרופ' מיכל גרינשטיין-וייסצילום: אוניברסיטת וושינגטון
בתוך כך, סקר שערכה השבוע פרופ' מיכל גרינשטיין-וייס מהמכון למדיניות חברתית באוניברסיטת וושינגטון בשיתוף עם אוניברסיטת רייכמן בקרב כאלף ישראלים מהאוכלוסיה הבוגרת בישראל, העלה כי 70% מהנשאלים תומכים בסגירת נתב"ג בעקבות הווריאנט החדש. 31% בעד הטלת סגר, ו-63% תומכים בהחמרת ההגבלות הקיימות. לפי הסקר, כ-20% מההורים (לילדים עד גיל 18) ביטלו תוכניות (כגון הופעות לילדים בחנוכה ואירועים משפחתיים), וכ-9% ביטלו מסגרות לילדים בחופשת החג. כמו כן, כ-20% מכלל האוכלוסייה ביטלו תוכניות כגון מפגשים חברתיים ומשפחתיים ונסיעות לחו"ל.
מהסקר עלה גם כי 11% מכלל האוכלוסייה דיווחו על נזק כלכלי שנגרם להם בעקבות שינוי התוכניות בגלל הווריאנט החדש. 20% דיווחו כי מאז שנודע על התפרצות הווריאנט החדש הם יוצאים פחות מהבית.

תקועים במרוקו

לצד ישראל, המדינות היחידות בעולם שלפי שעה סגרו את השמיים שלהן לזרים הן יפן ומרוקו. במדינה הצפון אפריקנית, שרק בשנה שעברה נרמלה את יחסיה עם ישראל, מצאו עצמם שלשום עשרות ישראלים תקועים, לאחר שהרשויות שם הודיעו כי המדינה תיסגר לתנועה אווירית, נכנסת או יוצאת, החל מהיום ולמשך שבועיים. בחברת אל על הודיעו כי בכוונתם להוציא היום בשעה 18:00 טיסת חילוץ מיוחדת ממרקש, לצד שתי טיסות מלאות שמתוכננות להגיע ארצה ביומיים הקרובים.
10 צפייה בגלריה
מטוס אל על נחיתה נמל תעופה אבו דאבי איחוד האמירויות
מטוס אל על נחיתה נמל תעופה אבו דאבי איחוד האמירויות
מטוס אל על, ארכיון. החברה תוציא טיסת חילוץ ממרוקו
(צילום: רויטרס)
בין ישראל למרוקו פועלות מספר טיסות שבועיות שמופעלות על ידי שלוש חברות התעופה הישראליות, ובהמשך חברת התעופה המרוקנית "רויאל אייר מרוק" צפויה לפעול גם היא בארץ. ישראל, שנמצא במרוקו כמה ימים ומעדיף שלא לחשוף את שמו כדי לא להדאיג את משפחתו, סיפר: "זו סיטואציה לא נעימה, אבל אנחנו נהנים כאן והכול בסדר. אנחנו בכלל לא לחוצים, שמעתי על טיסת החילוץ של אל על וזה בא בהפתעה. ננסה לארגן בדיקת קורונה בזמן כדי להספיק, מקווים לטוב".
בתוך כך, אתמול התקיים דיון בוועדת החוקה שבו הוחלט לדחות את האישור שמאפשר שחרור של מבודדים במלוניות הקורונה באמצעות פיקוח טכנולוגי של אפליקציית ה"הסכמון", לאחר שנודע כי טפסי ההחתמה המעודכנים לשימוש בהסכמון עדיין נמצאים בשלבי הכנה סופיים – וטרם נקבע איזה נציג ממשלה יחתום על הטופס: נציגי ביקורת הגבולות, נציגי רשות ההגירה או עובדי משרד הבריאות.

במשרד הבריאות עדיין מחפשים שבים מאפריקה

אילנה גנס, ראש מטרה שירותי בריאות הציבור, אמרה כי במשרד הבריאות מעריכים שייקח לפחות שבועיים עד שלושה שבועות עד אשר ניתן יהיה להבין את ההשלכות של המוטציות הרבות שהתגלו בזן האומיקרון. היא הוסיפה כי אנשי המשרד פועלים כעת לאתר את כל מי שחזר ממדינות שכעת מסווגות אדומות בעשרת הימים שקדמו לסיווג, ולבקש מהם לערוך בדיקת קורונה, למרות שאינם מחויבים בכך.
10 צפייה בגלריה
מלונית קורונה בדן פנורמה בתל אביב
מלונית קורונה בדן פנורמה בתל אביב
מלונית קורונה בדן פנורמה בתל אביב. דחייה בשימוש באפליקציית ההסכמון
(צילום: מוטי קמחי)
10 צפייה בגלריה
נמצאה גופת נתין זר מולדובי במלונית קורונה בתל אביב
נמצאה גופת נתין זר מולדובי במלונית קורונה בתל אביב
(צילום: נדב אבס)
היא ציינה כי "אנחנו מקבלים דיווחים ממדינות רבות באירופה על ריצופים חיוביים לווריאנט הזה", והזכירה כי נכון לעדכון האחרון שלשום, אומתו בישראל שני נשאים ודאיים של זן האומיקרון, ועוד 14 שחשודים כנשאים. "לא כולם מקושרים לחזרה מחו"ל וחלקם ילדים", אמרה.
הוועדה, בראשותו של ח"כ גלעד קריב מהעבודה, אישרה גם את ביטול מתווה התיירות והשינוי בהגבלות ההתקהלות במבנה. שר התיירות יואל רזבוזוב ביקש מחברי הוועדה לחזור למתווה התיירות ברגע שהמצב יאפשר זאת. הוא עוד עדכן כי הוא נמצא בדיונים עם האוצר למתן פיצויים הולמים למורי דרך, מארגני תיירות ועסקים המתבססים על הענף. "חשוב מאוד שיובהר שמדובר בהשהיה, ואם יהיה נס חנוכה – נחזור מיד למצב הקודם ונוכל להסיר הגבלות מענף התיירות, מכיוון שהענף הזה לא תפקד במשך 20 חודשים", אמר רזבוזוב.
לפי התקנות שאישרה הוועדה, ההתקהלות במבנה שאינו תחת תו ירוק תהיה עד 50 אנשים. בנוסף, נקבעה הוראת מעבר לתיירים הנמצאים כעת בישראל שנכנסו אליה עד ליום ראשון האחרון, כך שההוראות שחלו על תיירים ערב תחילת התקנות ימשיכו לחול, בנוסף למגבלת ההתקהלות, עד ל-9 בדצמבר לכל המאוחר.
10 צפייה בגלריה
ועדת החוקה
ועדת החוקה
יו"ר ועדת החוקה גלעד קריב
(צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
10 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
שר התיירות רזבוזוב. "אם יהיה נס חנוכה - נחזיר את מתווה התיירות"
(צילום: מארק ישראל סלם)
בתוך כך, ובצל בהלת האומיקרון, אלברט בורלא, מנכ"ל פייזר, אמר אתמול שהוא מאמין שהתרופה שפיתחה פייזר לקורונה תהיה יעילה גם נגד הזן החדש. באשר לחיסון אמר בורלא שייקח זמן לראות אם הוא יעיל נגד הווריאנט. לדבריו פייזר כבר החלה לעבוד על חיסון שיגן מהאומיקרון, למקרה שיתברר שהחיסון הקיים לא יעיל.

"האמת, הילדים לא תמיד עם מסכה"

בינתיים, ולמרות החשש מהזן החדש, בממשלה מתעקשים כי לא תהיה פגיעה במופעי החנוכה, שפועלים לפי מתווה הירוק. המתווה מאפשר כניסת ילדים למופעים באמצעות בדיקות מהירות שנערכות ללא תשלום, אף שבני 5 עד 11 יכולים כבר להתחסן.

בריאיון לאולפן ynet נשאל דורון מור, מפיק המחזמר "המכבים", האם באמת ניתן לצפות שהילדים ישמרו על ההנחיות במהלך המופעים, כמו החובה לעטות מסכה. "אני יכול להגיד שאצלנו בהצגות מאוד מקפידים על תו ירוק, אף אחד לא נכנס ללא בדיקה שלילית או תו ירוק להורים. בתוך ההצגה אנחנו מאוד מקפידים שיהיו מסכות. לפחות ההורים, ב-99 אחוז, שמים מסכות. ילדים אני יכול להגיד בכנות שחלקם באמצע ההצגה קשה להם, הם רוצים לשתות, לאכול. זה קשה שעה וחצי, ומדי פעם מורידים את המסכה, זאת האמת", השיב.
הוא הוסיף כי אינו חושש מהדבקות במופעים הללו: "כל ההורים שנכנסים מחוסנים או עם בדיקות, ואם יש 1,000 ילדים שהם שליליים לקורונה במקום אחד, רובם עם מסכות, ממה אנחנו צריכים לחשוש? זה החיים שלנו. הילדים צריכים תרבות כמו שהם צריכים בית ספר, כמו שהם צריכים אוכל. גם בבית ספר הילדה שלי בת 11 לא תמיד עם מסכה באמצע השיעור".
פורסם לראשונה: 23:50, 29.11.21