מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד התריעה משיבושים בחידוש הלימודים אחרי החזרה מחופשת חנוכה בשל הגבלות הקורונה החדשות. לדבריה, אנשי הוראה רבים קבעו חופשות בחו"ל מראש לימי החג ואם יידרשו לבידוד עם חזרתם בשל זן אומיקרון "פשוט לא יהיו לימודים".

בהלת האומיקרון - כתבות נוספות

בריאיון שערכה הבוקר (שני) באולפן ynet הסבירה בן דויד כי "המורים הזמינו חופשות חודשים מראש. עכשיו אף אחד לא ציפה שיהיה עוד זן כזה או אחר, וכרגע אומרים להם אם אתם חוזרים מחול תצטרכו להיכנס לבידודים". היא טענה כי הטלפון שלה "לא מפסיק לצלצל". "מנהלים אומרים לי 'אנחנו לא יכולים לתפעל את מערכת החינוך אם המורים יהיו בבידוד ביתי", ציינה. בן דויד שוחחה עם שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון ומנכ"ל המשרד יגאל סלוביק: "חייב להיות פתרון, הצענו שהמורים שהתחסנו בבוסטר יגיעו עם בדיקת PCR ויעשו בדיקת אנטיגן כל יום במשך השלושה ימים שבהם הם צריכים להיות בבידוד".
5 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
"אם המורים יהיו בבידוד, לא יהיו לימודים פשוט". יפה בן דויד
(צילום: רויטרס, הדר יואביאן)
5 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
"בכירי משרד הבריאות לא נפלו מהרעיון, מדובר בקבוצה לא קטנה". נתב"ג, אתמול
(צילום: רויטרס)
לדבריה, "היחידים שלא טסו לחו"ל מתחילת המגפה זה המורים. הם עברו תקופה קשה כמו כולם ואפילו יותר קשה. דיברתי גם עם בכירים במשרד הבריאות והם לא נפלו מהרעיון הזה הם אומרים שזה יכול להיות קביל אם תתקבל ההחלטה, וראש הממשלה יצטרך לקבל את ההחלטה הזאת".
היא הבהירה כי "אף אחד לא רוצה להביא את הווריאנט לתוך בתי הספר. אנחנו לא אמרנו המורים יחזרו מחול וישר יגיעו לבתי הספר, אני הצעתי פתרון שמניח את הדעת גם לאנשים בכירים מאוד במערכת הבריאות". מזכ"לית ההסתדרות ביקשה ממשרד החינוך שיבדוק את סדר הגודל של כמות המורים שטסים לחו"ל: "לפי הנתונים שאני מקבלת זה קבוצה לא קטנה".

פסימיות לקראת חיסוני ילדים בבתי הספר: "תלוי בהורים"

מזכ"לית הסתדרות המורים ציינה כי אם רוצים להתחיל במבצע חיסון ילדים במוסדות החינוך, יש להיערך לוגיסטית. "צריך להביא צוותים רפואיים כדי שהם יחסנו, ועכשיו שמדובר על ילדים קטנים צריך להביא את ההורים שילוו אותם", הסבירה. היא ציינה: "מה שיוחלט, אנחנו לא נתנגד. אנחנו לא מתנגדים לשום דבר. אנו רק אומרים שצריכים לעשות דברים בצורה מושכלת".
5 צפייה בגלריה
חיסוני ילדים בירושלים
חיסוני ילדים בירושלים
"חיסונים בבתי הספר - לוגיסטיקה לא פשוטה". מתחם חיסונים בירושלים
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
חיסוני ילדים בירושלים
חיסוני ילדים בירושלים
"ההורים יצטרכו ללוות את הילדים, הם מעדיפים את קופות החולים"
(צילום: EPA)
עם זאת, לטענת בן דויד, משרד הבריאות לא ערוך למבצע שכזה. "מה שצריך לעשות זה בצורה מסודרת שההורים יקבעו את התורים, לי נראה שזה ייצא לפועל נושא החיסונים בבתי ספר. גם בפעם הקודמת מרביתם דווקא התחסנו בקופות החולים", כפי שנחשף ב-ynet. לדבריה, "זה דבר לא פשוט, זה לוגיסטיקה לא פשוטה. אנחנו לא ראינו את זה שהם (משרד הבריאות) היו ערוכים בלוגיסטיקה מאוד גדולה כאשר הם רצו לחסן בבתי ספר".
היא ציינה כי גם להורים חלק בהצלחת או אי-הצלחת מבצע שכזה. "ההורים הם אלה שיצטרכו להחליט אם לחסן את הילידים שלהם או לא. אף אחד לא יחסן בכפייה את הילדים", הדגישה. לטענתה ההורים מעדיפים ללכת לקופות החולים ולחסן את הילדים שם.
- התנאי שלכם זה שלצוותי ההוראה לא יהיה שום חלק בחיסונים? "הם לא יכולים להיות בלופ הזה כי מי שמחליט על החיסון בילדים הקטנים זה ההורים שלהם. לא רק שהילדים יצטרכו להתחסן בבתי ספר, ההורים יצטרכו ללוות אותם. זה בניגוד לילדים מגיל 12 ומעלה שאותם ההורה לא יצטרך ללוות כי הילד מספיק גדול, פה זה ילדים קטנים ההורים יצטרכו ללוות אותם ולהיות איתם בעת החיסון".
- את סקפטית? "הלוואי וזה יצליח".
5 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון בריאיון באולפן
יפעת שאשא ביטון בריאיון באולפן
הפנייה לשרת החינוך: "המערכת פשוט קורסת. נצטרך להביא עובדים מסין"
(צילום: מוטי קמחי)
בסוף הריאיון התריעה יפה בן דויד על מצב "לא טוב" של מערכת החינוך. היא פנתה לשרת החינוך שאשא-ביטון: "אני לא רוצה להגיד שאנחנו בקריסה, אבל אנחנו במצב לא טוב וזה לא רק בתקופה הזאת. זו התוצאה אחרי שנים של הזנחה. יש תוצאה של העלייה באלימות במוסדות, אנחנו רואים את העזיבה הגדולה שיש גם בקרב ציבור עובדי ההוראה שעוזבים את מערכת החינוך."
"אנחנו התחייבנו ואנו נעמוד בהתחייבות לשפר את התנאים - גם תנאי השכר. את יודעת מה זה לא רק מלחמה של יפה בן דויד או הסתדרות המורים - זה צו שמונה לכולנו. אם לא נדאג לשכר הולם וגבוה לעובדי הוראה נצטרך להביא עובדי הוראה מסין". לדבריה, "המערכת פשוט קורסת. אנשים לא יכולים להישאר במערכת ולהתפרנס בכבוד משכר של עובדי הוראה".
היא טענה ל"חוסר גיבוי" ממשרד החינוך. "גם בנושא של הרגולציה, הנושא של המיפויים, הנושא של העומסים", ציינה. "אני רוצה לומר שאפשר לפתור את זה בעזרת השם. בינואר אנו פותחים את הסכמי השכר של הסדרות המורים עם משרד החינוך".