כוחות הביטחון ממשיכים הערב (שישי) במצוד אחר המחבלים שרצחו ביריות את יהודה דימנטמן (25) סמוך למאחז חומש בצפון השומרון. הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, הגיע לזירה יחד עם ראש השב"כ רונן בר ואמר כי "לצד המאמץ המודיעיני תגברנו גם את הכוחות הלוחמים ואנו נמשיך לפעול ולהרחיב את הפעילות המבצעית ככל שנידרש. לא נחדל עד שנלכוד את המחבלים".
9 צפייה בגלריה
ביקור הרמטכ''ל אביב כוכבי וראש השב''כ בחטיבה המרחבית שומרון לאחר הפיגוע בחומש
ביקור הרמטכ''ל אביב כוכבי וראש השב''כ בחטיבה המרחבית שומרון לאחר הפיגוע בחומש
ביקור הרמטכ''ל כוכבי וראש השב''כ בר בזירת הפיגוע סמוך לחומש
(צילום: דובר צה''ל)
מדובר צה"ל נמסר כי הרמטכ"ל קיים הערכת מצב, שבה סקר מפקד החטיבה המרחבית שומרון, אלוף-משנה רועי צוויג, את היערכות הכוחות בגזרה לנוכח האירועים האחרונים. "צה"ל והשב"כ מובילים את המרדף אחר המחבלים תוך שימוש במודיעין וטכנולוגיות מתקדמות. צה"ל ממשיך גם בתגבור מאמצי ההגנה באזור", נמסר עוד.
מלבד כוכבי ובר, השתתפו בביקור גם מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, מפקד אוגדת יהודה ושומרון, תת-אלוף אבי בלוט, ראש המנהל האזרחי, תת-אלוף פארס עטילה, בכירי שב"כ ממרחב איו"ש ומפקדים נוספים. בתום ביקורו הוסיף הרמטכ״ל: "אני שולח את תנחומיי למשפחת דימנטמן ומוסר איחולי החלמה לפצועים".
9 צפייה בגלריה
ביקור הרמטכ''ל אביב כוכבי וראש השב''כ בחטיבה המרחבית שומרון לאחר הפיגוע בחומש
ביקור הרמטכ''ל אביב כוכבי וראש השב''כ בחטיבה המרחבית שומרון לאחר הפיגוע בחומש
בכירי מערכת הביטחון בזירת הפיגוע
(צילום: דובר צה''ל)
9 צפייה בגלריה
תיעוד מהמצוד בבורקה אחר המחבלים שביצעו את הפיגוע בחומש בשומרון
תיעוד מהמצוד בבורקה אחר המחבלים שביצעו את הפיגוע בחומש בשומרון
המצוד אחר המחבלים
(צילום:EPA)
במסגרת המצוד אחר המחבלים, כבר עצרו כוחות הביטחון כמה פלסטינים ותפסו חומרים ממצלמות אבטחה בכפרים באזור. מאות לוחמים מגדודי 890 של הצנחנים, גדודי הסיור של גולני וכל יחידת דובדבן, כולל אנשי המילואים שלה, הוקפצו לאוגדת איו"ש בעקבות הפיגוע. הם ייפרסו במוקדי פעילות ליד רמאללה ובגזרות שכם וג'נין. לצד המצוד אחר המחבלים, בצה"ל ינסו למנוע פיגוע השראה נוספים בימים הקרובים - ולכן תורחב הפעילות הצבאית בצירים סביב היישובים.
קודם לכן, גם שר הביטחון בני גנץ קיים חיתוך מצב עם הרמטכ"ל, ראש השב"כ ומפקד פיקוד המרכז בעקבות הפיגוע אמש והמצוד אחר המחבלים. שר הביטחון אמר בסיכום הערכת המצב כי "יש לפעול בכל האמצעים, ובנחישות מבצעית בכדי לשים יד על המחבלים שביצעו את הפיגוע הנפשע". נמסר כי גנץ הדגיש את החשיבות של נוכחות מוגברת בשטח לאורך סוף השבוע בכדי לשמור על תחושת הביטחון ולמנוע כל ניסיון להפר את הסדר.
הפיגוע התרחש אחרי שדימנטמן ושלושת חבריו עזבו את הישיבה בחומש בסביבות השעה 19:30, נסעו על ציר היציאה מהמאחז והגיעו לצומת שסמוך לו - שם ארבו להם המחבלים מאחורי השיחים. כשזיהו המחבלים את הרכב פונה שמאלה, הם פתחו לעברו באש - פעם אחת בצרור קצר ובפעם השנייה בצרור ארוך יותר.
9 צפייה בגלריה
יהודה דימנטמן ז"ל, בנו דוד ואשתו אתיה
יהודה דימנטמן ז"ל, בנו דוד ואשתו אתיה
יהודה דימנטמן ז"ל, בנו דוד ואשתו אתיה
(באדיבות המשפחה )
9 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע, היום
(צילום: נדב גולדשטיין, TPS)
9 צפייה בגלריה
האיזור בו הסתתרו המחבלים לפני פיגוע הירי
האיזור בו הסתתרו המחבלים לפני פיגוע הירי
(צילום: אלישע בן קימון)

כתוצאה מהירי נפצע דימנטמן אנושות, ושני יושבים נוספים ברכבו נפצעו באורח קל. נהג הרכב, נריה פלדמן, נמלט בנסיעה מהירה, תוך שגלגליו מפונצ'רים, והצליח להגיע ליישוב שבי שומרון על אף שנפצע בעצמו מהירי.
"שמעתי את המילים האחרונות שלך, יהודה, ואת החרחורים", אמר היום פלדמן בכאב בחומש. "סליחה אם פעלתי לא נכון, עשיתי מה שיכולתי. זה לא יקרה שוב. אני מבקש סליחה". עם זאת, מהתיעוד בזירה נראה כי הימלטותו המהירה של פלדמן מהזירה הצילה את חייו ואת חיי יושבי הרכב האחרים - וגם אלוף פיקוד המרכז, יהודה פוקס, ציין כי "הפיגוע הזה נגמר ככה בנס, ויכול היה להיגמר בצורה הרבה יותר חמורה".
פלדמן עצמו סיפר אמש ל-ynet כי "יהודה ישב מאחוריי, ולידי ישב הפצוע השני (אביה אנטמן). מאחוריו ישב בחור שלא נפגע בכלל. ביציאה מחומש לקחתי שמאלה בצומת לכיוון שבי שומרון, וגלשתי מעט כדי לראות אם אין רכבים בכביש. פתאום שמעתי צרור קטן והבזקי ירי".
"פניתי חזק שמאלה תוך כדי שאני שומע צרור מטורף של יריות ורואה הבזקים, וברכב התחילו צעקות", סיפר פלדמן. "שאלנו אם כולם בסדר, והנרצח צעק שנפצע בצוואר. נתתי גז תוך כדי שאני שומע אותו צועק, וקלטתי שאני עם צמיגים מפונצ'רים. המשכתי בנסיעה ועשיתי טלפונים למוקד כדי לדווח על הירי. בשער של שבי שומרון פגשנו את כוחות ההצלה ופינו אותנו לאמבולנס, שם בישרו לנו שחברנו נרצח".

בינתיים, בחומש, ספדו היום חבריו ומשפחתו של דימנטמן וקראו לממשלה להקים מחדש את היישוב חומש, שפונה במסגרת תוכנית ההתנתקות. "זה לא היה לחינם יהודה", אמר אחיו שלומי. "מתסכל שהאויבים שמסתובבים פה תקעו כאן גלגלים. אני קורא לראש הממשלה שחלקנו, אפילו מהמשפחה הגדולה, הצביעו לו - חזור בתשובה. חזור למה שאמרת עד לא מזמן. חדש את היישוב בחומש, לא רק את הישיבה. החורבות כאן הן כתם שחור למדינת ישראל. הערבים שמחים לראות אותנו מושפלים, במיוחד - לצערנו הגדול - על ידי בג"ץ ועוד שונאי ישראל. אנא הרם קרן ישראל עליך הקדוש ברוך הוא, שדמו של יהודה לא יהיה לחינם".
הרב זאב אלק, אביה של האלמנה, ספד לחתנו: "יהודה הגיבור, שם עצמו באוהלה של תורה. מחובר לאדמת הקודש ואדמת חומש. כל מקום שישראל הולכים, התורה עימם. יהודל'ה שלנו, אבא נפלא ובעל נפלא. לא יודע מה זה פחד. יהודה הוא ממולדי דוד המלך וכך גם בנך המתוק. איזו עדינות ורוגע כשהחזקת את דוד המתוק. מאידך איזה עזות ללחום את מלחמתה של הארץ".
בתוך כך, בתגובה לפיגוע ניסו כמה עשרות מתנחלים להקים מאחז ליד קריית ארבע תחת השם "נופי יהודה". גם ח"כ איתמר בן גביר הגיע למקום והתעמת עם השוטרים שהגיעו למאחז כדי לפנותו. שני מתנחלים עוכבו לחקירה.

9 צפייה בגלריה
תיעוד מפינוי מאחז נופי יהודה ליד קריית ארבע
תיעוד מפינוי מאחז נופי יהודה ליד קריית ארבע
מאחז "נופי יהודה" לפני שפונה
(צילום: תנועת נחלה)
בעבר לאחר פיגועים היו המתנחלים עולים לגבעות ומקימים מאחזים ארעיים והיו נשארים שם בתיאום עם מערכת הביטחון כמה ימים. אולם כעת, לאחר כמה שעות בלבד מאז שניסו אנשי תנועת נחלה להקים מאחז חדש, הגיעו כוחות המשטרה לפנותו.
במקרה דומה של הקמת המאחז אביתר, כוחות צה"ל לא פינו את אנשי נחלה שהגיעו לגבעה שעות לאחר פיגוע הירי שבו נרצח יהודה גואטה והקימו מאחז. לאחר מכן ההתיישבות בגבעה הלכה וגדלה. לטענת הפעילים במקום, נאמר להם על ידי הכוחות שכלקח ממקרה אביתר הם פועלים בכזו נחישות שעות אחרי הפיגוע.