סערת דבריו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר על כך שזכות משפחתו להסתובב בכבישי יהודה ושומרון חשובה יותר מזכות התנועה של הערבים ממשיכה לעורר הדים: שר המורשת עמיחי אליהו ממפלגת עוצמה יהודית של בן גביר, אמר הבוקר (ראשון) בריאיון ל-ynet Live כי "ברגע שבן אדם מאיים על הזכות שלי לחיות, אני מצמצם מעט את זכויות האזרח שלו ומאפשר לאדם הנורמטיבי להמשיך להתנהל".
גורמים מדיניים והסברתיים בירושלים אמרו בסוף השבוע כי הנזק המדיני, ההסברתי והמשפטי באמירות של השר בן גביר הוא אדיר. לטענתם, מדובר ב"מגה פיגוע הסברתי שלצערנו חושף את פניה של הממשלה". הגורמים המדיניים ציינו עוד כי בן גביר המחיש את הגזענות שלו ואת שאיפתו לאפרטהייד בשטחים. ראש הממשלה בנימין נתניהו לא התנער מדבריו של בן גביר, ומטעם לשכתו נמסר כי "ישראל מאפשרת חופש תנועה מרבי ביהודה ושומרון הן לישראלים והן לפלסטינים".
בן גביר מצידו טען, לנוכח הביקורת הבינלאומית החריפה על דבריו, כי לא התכוון לערבים בהכללה אלא למחבלים פלסטינים. הבוקר, לפני ישיבת הממשלה, טען בן גביר שדבריו סולפו - על אף שקמפיין ה-BDS, בלה חדיד ועיתונאים מהעולם ציטטו אותם בדיוק כפי שנאמרו. "מסתבר שלשמאל הקיצוני בישראל אין גבולות ובשביל לפגוע באיתמר בן גביר הם מוכנים להכפיש את ישראל ברחבי העולם, לסלף דברים, לתת דלק ל-BDS", אמר. "אני חוזר ואומר וגם אלחם ונלחם על מה שאני אומר, וזה מאוד פשוט - הזכות לחיים גוברת על הזכות לחופש תנועה, אמרתי את זה ואני ממשיך לומר את זה".

השר אליהו טען כי צמצום זכויות אזרחים פלסטינים שנעים בכבישי יהודה ושומרון הוא לא סממן של אפרטהייד. לטענתו, העובדה שבבתי סוהר נשללים זכויות מאסירים לא הופכת אותם לאפרטהייד, ולכן גם הגבלות על תנועת פלסטינים ביו"ש אינן אפרטהייד. "בבית כלא אני לוקח בן אדם ושולל לו את זכויות האזרח על-מנת ששאר החברה תתנהל בצורה יותר טובה", אמר. "כשאתה הולך לבית כלא ושם שם אסיר, אתה מצמצם את הזכויות שלו. זה אפרטהייד?".
אבל אתה לא חי בכלא. יהודה ושומרון זה כלא? "מה יש לא להבין? למה אנחנו לא פותחים את הגבולות שלנו כדי שכל מי שרוצה להיכנס לפה ממצרים ולבנון ייכנס. כשיש אוכלוסייה עוינת שמוציאה אלפי פיגועים לפועל ולא חוסמת אותם, אז אני אומר בצער רב, אני אצמצם מעט את הזכויות של אותם אנשים שמפגעים בנו על מנת שאנשים נורמטיביים יוכלו להמשיך לנסוע בכבישים. זה היגיון דמוקרטי ידוע. ברגע שהערבים יניחו את הנשק שלהם, אז יהיה פה שלום והם יוכלו לנסוע חופשי".
1 צפייה בגלריה
עמיחי אליהו
עמיחי אליהו
השר אליהו
השר אליהו אמר עוד, מבלי להסביר כיצד תתבצע ההפרדה בין מפגעים לאזרחים תמימים: "אנחנו צריכים לעזור לערביי ישראל הטובים וגם לערביי ישראל הטובים ביו"ש, לחזק אותם, לתת להם לנסוע בחופשיות, לפגוע במינימום האפשרי בחיים שלהם על מנת לאפשר לנו חיים נורמטיביים. אבל מי שיזרוק אבן, מי שיזרוק בקבוקי תבערה, מי שיצמצם את האפשרות שלנו לחיות, מי שיסית נגדנו במערכת החינוך או במסגדים, ניאלץ בצער רב ובכאב גדול לצמצם את האפשרות שלו לנוע".
מה ההבדל בין מה שאתם מציעים כרגע לבין מה שקרה בדרום אפריקה? אתה מדבר על "ערבי טוב" ועל "ערבי לא טוב". אתה מבין מה אתה אומר? "מי שרוצה להרוג אותי, אני אצמצם את החיים שלו. זה לא אפרטהייד גם אם תצעק את זה אלף פעמים. 71% מהפלסטינים ביהודה ושומרון תמכו ברצח של הלל ויגל יניב (האחים שנורו למוות בפיגוע בפברואר בחווארה, על סמך סקר שפורסם בג'רוזלם פוסט). כשמישהו מטיף לרצוח אותי, האם אני נותן לו זכויות שוות או שכיוון שההוא מסוכן לציבור - אני מצמצם את הזכויות שלו. אין לוגיקה יותר פשוטה ממה שאני אומר. מה שאיתמר אומר זה תפסיקו להסית ולרצוח - תסתובבו חופשי".
ח"כ אלמוג כהן, גם הוא ממפלגתו של בן גביר, אמר ל-ynet Live בהתייחסו לנושא: "יש כאן המשך קמפיין ל-BDS. זה אותם אנשים שמוכנים להקריב את ביטחונם של ילדי הצפון והדרום, להשתמט מהצבא, לסרב להגיע למילואים. השר בן גביר אמר שהזכות לחיים קודמת לחופש התנועה. מאוד פשוט".
הוא דיבר על חופש התנועה של הערבים, והוסיף "סליחה מוחמד". "בסוף הריאיון הוא הבהיר את עצמו בצורה חד-משמעית. הזכות לחיים קודמת לחופש התנועה. הדברים שהוא אמר מוצדקים על פי הדין הבינלאומי, על פי כל האמנות ההגיוניות. אם יש מישהו בארצות הברית שחושב שהדבר הזה לא נכון, שיסביר את הגדרות עם מקסיקו. למה יש גדרות עם מקסיקו? למה יש גדרות עם עזה? הרי אם חופש התנועה שווה לזכות לחיים, אז בואו נפתח את הגדרות". בניגוד למצב שתיאר כהן, ישראל שולטת בפועל בכל שטחי יהודה ושומרון ובפרט בכביש 60, כך שלא מתקיים מצב של שתי ישויות נפרדות. האפשרות של איפה ואיפה בין יהודים לפלסטינים, שכולם נמצאים תחת שליטה ישראלית, הוא שהוביל לחשש בעולם מאמירתו של בן גביר, שהתפרשה כאפרטהייד.