בית המשפט המחוזי בלוד גזר היום (ראשון) 18 שנות מאסר על טספה מריאם אימסאיי, נתין זר מאריתריאה שהורשע בניסיון רצח ב-2018. השופטים גזרו על אימסאיי גם מאסר על תנאי וקנס בסך 200 אלף שקלים עבור הנפגעת, אישה שהכיר ובעקבות התקיפה הפכה לסיעודית - ובהמשך אף לצמח. עונש זה הוא אחד העונשים החמורים ביותר שנגזרו אי-פעם בתיק ניסיון רצח אישה בישראל.
על פי כתב האישום, שאותו הגישה עו"ד נעמה תור-זאבי מפרקליטות מחוז מרכז, הנאשם והנפגעת נכנסו יחד לאתר בנייה בנתניה. בשלב מסוים, ומסיבה שאינה ידועה, החליט אימסאיי לגרום למותה של האישה. אז, כפי שמתואר באישום המלא, "לקח לידיו לבנת בטון וחבט באמצעותה בראשה ובפניה מספר פעמים". הנאשם עזב לאחר מכן את המקום מבלי להזעיק עזרה.
1 צפייה בגלריה
אילוס אזיקים
אילוס אזיקים
"לקח לבנת בטון וחבט בראשה מספר פעמים"
(צילום: shutterstock)
הנפגעת נמצאה על ידי עובר אורח מאוחר יותר והובהלה מורדמת ומונשמת לבית החולים, שם נותחה בראשה. כתוצאה ממעשיו של התוקף, נגרם לה נזק מוחי קשה מאוד והיא הפכה לסיעודית. כששוחררה מבית החולים היא הועברה למרכז גריאטרי. עם הזמן חל שיפור במצבה, היא שבה להכרה ואף הצליחה לזהות את בני משפחה ולתקשר מעט.
כעבור פרק זמן מסוים, כשהיא עדיין סיעודית, הועברה האישה למרכז סיעודי אחר, שם פיתחה דום לב שבעקבותיו הפסיקה לתקשר עם סביבתה. כיום, היא מרותקת למיטתה ומאובחנת במצב של "צמח". הנפגעת היא אם לשניים שטרם המקרה התגוררה אצל בתה. בשל מצבה הרפואי של האישה, הבת מונתה כאפוטרופוסית שלה.
במסגרת הטיעונים לעונש, טענה עו"ד תור-זאבי כי "המקרה מצוי ברף העליון של עבירת ניסיון הרצח", וכי מעשיו של הנאשם היו "אלימים ואכזריים בצורה יוצאת דופן. הוא הותיר את הנפגעת כשהיא שרועה על הרצפה מדממת, עזב את המקום והלך לבלות בפאב. רק במקרה היא נמצאה ע"י עובר אורח וחייה ניצלו". הפרקליטה ביקשה לגזור עליו 20 שנות מאסר.
בית המשפט דן בשאלה אם ישנו קשר סיבתי בין מעשיו של אימסאיי להגעתה של הקורבן למצב של צמח. הפרקליטות טענה כי יש לשקול את מצבה הנוכחי ולשם הוכחת הקשר הסיבתי הוגשה חוות דעתו של ד"ר חן קוגל, ראש המכון לרפואה משפטית באבו כביר. מנגד, בהגנה טענו כי התקופה שבה חלה הטבה במצבה של הנפגעת קוטעת את הקשר בין מעשיו של הנאשם למצבה הנוכחי.
בסופו של דבר, השופטים רות לורך, דבורה עטר ועמי קובו קבעו כי אכן קיים קשר של סיבה ותוצאה בין הדברים. "אין חולק כי כתוצאה ממעשיו של הנאשם נגרמה לנפגעת פגיעה פיזית קשה ביותר, והיא הייתה מחוסרת הכרה ומונשמת במשך תקופה ארוכה. בחודשים שלאחר מכן ובשל טיפול רפואי אינטנסיבי במוסדות שיקומיים, חל בהדרגה שיפור במצבה - אולם בהמשך חלה הידרדרות".
השופטים ציינו כי הנאשם לא לקח אחריות על מעשיו ובחר שלא להעיד - ובכל זאת הם התחשבו בכך שאין לו עבר פלילי. "אנו סבורים כי הוכח מעבר לספק סביר קיומו של קשר סיבתי עובדתי בין מעשיו של הנאשם לבין מצבה הקוגניטיבי של הנפגעת כיום". סיכמו. "הטענות שהעלתה ההגנה נשללו על ידי מומחה, ואנו סבורים כי אין לקבל את הטענה בדבר קטיעת הקשר הסיבתי".
עו"ד גיא עין צבי, שמייצג את הנאשם מטעם הסנגוריה הציבורית, מסר כי "אנו נלמד את ההחלטה ונשקול את המשך צעדינו".