אחרי שאתמול נחשף ב-ynet כי מיזם "שבת ישראלית" ייפסק בשבוע הבא בשל קושי לקבל מימון מהמדינה, למרות התחייבות ראש הממשלה בנימין נתניהו שהפרויקט יימשך, כעת קמה בעיריית תל אביב יוזמה שמטרתה לממן את המשך הפעילות בעיר. בתוך כך, ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את נתניהו: "ראש ממשלה חלש, ההכרזות שלו נשארות בטוויטר".
ראובן לדיאנסקי, סגן ראש העיר תל אביב ויו"ר סיעת חי - חילונים ירוקים, שיגר מכתב לראש העיר רון חולדאי תחת הכותרת "נלחמים על 'שבת ישראלית' בתל אביב", שבו קרא לו להמשיך להפעיל את אתרי המיזם בחינם עבור הקהל הרחב, בסבסוד העירייה.
3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה הליכוד
ישיבת סיעה הליכוד
מיזם "שבת ישראלית" צפוי להיסגר, למרות הבטחות נתניהו
(צילום: רפי קוץ, shutterstock)
3 צפייה בגלריה
ראובן לדיאנסקי חבר מועצת עיריית תל אביב
ראובן לדיאנסקי חבר מועצת עיריית תל אביב
"העירייה צריכה להיכנס לנעלי הממשלה". ראובן לדיאנסקי
(רונן מחלב)
"במסגרת מיזם 'שבת ישראלית' פועלים בסופי שבוע מספר אתרי מורשת שנמצאים בעיר תל אביב-יפו, כמו בית יוסף באו, מוזיאון בית ראובן, בית בן גוריון ומוזיאון נחום גוטמן", כתב לדיאנסקי. "מיזם חשוב זה שמובילה המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל מאפשר למשפחות ישראליות להכיר את ההיסטוריה והתרבות הישראלית בסופי שבוע, כאשר הכניסה לאותם אתרים היא ללא תשלום. על אף הודעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שניתנה לאחרונה, מסרה המועצה לשימור כי מיזם 'שבת ישראלית' יפסיק לפעול בשבת הבאה".
"אנחנו עדים לאחרונה לניסיונות של פוליטיקאים ועסקנים קיצוניים ושמרנים לפגוע בצביון החופשי והליברלי של מדינת ישראל", המשיך לדיאנסקי. "כשההצהרות והאיומים הופכים להיות קונקרטיים ומתקיימת פגיעה בתושבי תל אביב או במוסדות הנמצאים בעירנו - אנחנו לא יכולים לעמוד מן הצד ומוכרחים לפעול. על כן, אני מבקש לקבל ממך גיבוי להצעתי שאומרת כי לאחר הפסקת המימון הממשלתי למיזם, ניכנס אנחנו בעירייה לנעליה של הממשלה ונממן את פעילותם של אותם אתרים שפתוחים בימי שישי-שבת בעיר ומאפשרים כניסה חינם לציבור".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"הממשלה הזאת עושה הכול כדי לקרוע את העם". לפיד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס גם הוא להפסקת פעילות המיזם, וכתב בטוויטר כי "'שבת ישראלית', מיזם של אחדות, ייסגר בקרוב. זו תהיה השבת האחרונה שיפעל. מיקי זוהר החליט לסגור, נתניהו הכריז שלא ייסגר. אבל נתניהו חלש וההכרזות שלו נשארות בטוויטר. הממשלה הזאת עושה הכול כדי לקרוע את העם".
ראש מועצת גליל עליון גיורא זלץ אמר הבוקר בריאיון ל-ynet radio כי ההחלטה להפסיק את פעילות מיזם "שבת ישראלית" היא החלטה אומללה. לדבריו, "ההחלטה פוגעת בעיקר בדתיים שומרי מסורת, שמאוד נהנו במסלולים האחרונים. מי שיזם את הפרויקט היה חילי טרופר, שהוא גם אדם משכמו ומעלה וגם אדם חובש כיפה. מה שמטריד מאוד זה איך מקבלים את ההחלטות האלה, מה התהליך? מה יהיה בהחלטות יותר מורכבות? לצערי, בשבת הקרובה זאת תהיה הפעם האחרונה שבה המיזם הזה יפעל".
ביום ראשון, נזכיר, שר התרבות מיקי זוהר הודיע כי משרדו יפסיק לממן שני פרויקטים שהגה קודמו בתפקיד חילי טרופר - "שבת ישראלית" לפתיחת אתרי מורשת ותיירות ו"רוח ישראלית" לסבסוד הצגות ומופעים בפריפריה בסופי שבוע. יום לאחר מכן ראש הממשלה נתניהו הודיע כי שוחח עם זוהר, ובשיחה הובהר כי כל הפעילויות המתקיימות בשבת על ידי הגופים השונים שמתוקצבים על ידי המשרד יימשכו כרגיל.
למרות הבטחתו של נתניהו, במוסדות התרבות מתקשים כאמור להביא את הממשלה למימוש ההבטחה - וכעת נאלצים להפסיק את הפרויקט. עשרות אתרי מורשת ברחבי הארץ, שבשנתיים האחרונות פתחו את שעריהם בפני הקהל הרחב במתכונת שומרת שבת וללא תשלום, הודיעו כי שבוע זה הוא האחרון שבו הם יפעלו במסגרת התוכנית, לקראת סיומה בסוף החודש.