המשטרה עצרה היום (שבת) שלושה תושבי מזרח ירושלים בחשד שהיו מעורבים בתקיפת הצוות הרפואי בבית החולים הדסה הר הצופים ביום שני האחרון. השלושה, יחד עם חשוד נוסף שנעצר אתמול, היו חלק מעשרות שהתפרעו בבית החולים עם קבלת הודעה על מות קרוב משפחה שפונה במצב קריטי ליחידה לטיפול נמרץ. בבית החולים אמרו ביום התקיפה כי בני המשפחה שברו דלתות וחלונות, השחיתו את המחשבים והציוד בעמדת האחיות, והכו את אנשי הצוות.
4 צפייה בגלריה
ההרס בבית החולים
ההרס בבית החולים
ההרס בבית החולים, השבוע
(צילום: יואב דודקביץ', דוברות הדסה )
המשטרה מסרה כי שלושת החשודים, בשנות ה-30 לחייהם, התייצבו היום בתחנת המשטרה והסגירו את עצמם לידי החוקרים. בתום חקירתם הם נכלאו, ויובאו מחר לדיון בהארכת מעצרם. אתמול, ארבעה ימים אחרי ההתפרעויות בבית החולים, נעצר תושב מזרח ירושלים בן 48, ובית המשפט האריך את מעצרו בארבעה ימים.
מאבטחי בית החולים ושוטרים שהוזעקו למקום ביום שני האחרון השתלטו על המתפרעים והשיבו את הסדר על כנו. איש מהחולים במחלקה לא נפגע, אך בבית החולים ציינו כי שני אנשי צוות נפצעו באורח קל וטופלו בחדר המיון.
ביום חמישי האחרון עבדו הצוותים הרפואיים בבתי חולים וקופות חולים בארץ במתכונת שבת, במחאה על איבוד ביטחונם האישי במקום עבודתם. לצד השביתה, התקיימו עצרות מחאה בכמה מבתי החולים בהשתתפות הצוותים הרפואיים.

שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר השבוע בעקבות האירוע האלים כי בכוונתו לדרוש הצבת שוטרים בבתי חולים. הורוביץ, שדיבר בכנס בתי החולים הממשלתיים, הודיע בנוסף כי פנה ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, וביקש ממנה לפעול למיצוי הדין עם המתפרעים גם במקרים אחרים של תקיפת אנשי צוות רפואי.
"הצוותים הרפואיים שלנו לא יכולים ולא צריכים להתמודד עם בריונות ואלימות. אחות שעוסקת בהצלת חיים היא לא שוטרת ולא צריכה לחשוש שיכו אותה", אמר הורוביץ. "אנחנו לא רואים כתבי אישום נגד מי שמעז להרים יד בבית חולים ולהשחית רכוש. ככה לא מגבים ושומרים על הצוותים ועל המטופלים". שר הבריאות הוסיף כי את הדרישה להקים עמדות שיטור בתוך בתי החולים הוא יגיש בישיבת הממשלה הבאה. המטרה, לדבריו, היא שהשוטרים "יוכלו להגיב בזמן אמת לכל מקרה אלימות. צוותי הבריאות יעסקו ברפואה והשוטרים באכיפה. פשוט מאוד".

4 צפייה בגלריה
 עצרת מחאה בהדסה הר הצופים
 עצרת מחאה בהדסה הר הצופים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
 עצרת מחאה בהדסה הר הצופים
 עצרת מחאה בהדסה הר הצופים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
 שרון אלרעי פרייס בעצרת המחאה של צוותי הרפואה בשיבא
 שרון אלרעי פרייס בעצרת המחאה של צוותי הרפואה בשיבא
ד"ר אלרעי פרייס במחאה בשיבא. "מה המשטרה עושה? לא יודעת"
(צילום: מוטי קמחי)
ביום השביתה, יום חמישי, התראיין לאולפן ynet מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש ואמר כי מדובר ב"תקופה קשה". אש הוסיף כי התופעה אינה חדשה. "אנחנו עוסקים בזה הרבה מאוד זמן", הדגיש אש. "בחודשים האחרונים היו מספר אירועים קשים ויש הרבה מאוד אירועים קטנים שלא מגיעים לעין התקשורת והעיסוק שלנו הוא מתמיד בעניין הזה". הוא קרא לממשלה להכריז על מצב חירום בנושא: "הגענו לקו האדום. הקריאה של כולנו - גם של הרופאים בשטח - היא שחייבים לעצור את התופעה הזו. לצערי הרב זו תופעה חברתית, לא רק קשורה למערכת הבריאות, אבל היא באה לידי ביטוי כאן בצורה יותר קשה".
ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס שהשתתפה במחאה בבית החולים שיבא, התייחסה לאיומים שהיא וילדיה קיבלו במהלך השנתיים האחרונות, וגם להשלכת הרימון לעבר לשכת משרד הבריאות בנצרת. "מה המשטרה עושה? אני לא יודעת", תקפה. "אחרי שהייתי ארבעה ימים עם מאבטח היו איומים קונקרטיים כולל איומים ברצח על הילדים שלי. ומה הפיתרון? מאבטח. אז די. די".

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, אמר השבוע עוד לפני השביתה כי הוא מזועזע מהתקרית שאירעה בהדסה הר הצופים. "אל לנו להתרגל לעוד ועוד מקרים של אלימות במערכת הבריאות, שכבר הפכו מזמן לצערנו למגפה של ממש. לא נסכים לעולם שהצוותים הרפואיים יהיו להפקר", הוסיף חגי. "אני חוזר ודורש מממשלת ישראל לפעול באופן מיידי למיגור התופעה המבישה והמסוכנת הזו".
חגי ציין כי ההסתדרות הרפואית דרשה גם מהממשלה הקודמת וגם מהממשלה הנוכחית ליישם לאלתר שורה של צעדים אפקטיביים שהומלצו בעבר על ידי ועדות מקצועיות, ואף אומצו על ידי הממשלה. "בראש ובראשונה מדובר בהצבת נקודות שיטור בכל חדרי המיון בישראל, חיזוק מערכי האבטחה, הטמעת טכנולוגיות מסייעות, ושינוי חקיקה – זאת על מנת שתקיפת איש צוות רפואי לא תהיה שונה מתקיפת שוטר במדים", הסביר חגי. "אין לנו שום כוונה לעבור לסדר היום על אירועים אלימים מסוג זה שהתרחש בהדסה. הרופאים והרופאות, האחים והאחיות, הם שליחי ציבור שעושים לילות כימים למען בריאות הציבור – לא ניתן שהמציאות העגומה תהפוך אותם לשק חבטות".